Hur man installerar en SATA-disk i windows XP.|Page 5|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur man installerar en SATA-disk i windows XP.
Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
sp_UserOfflineSmall Offline
1006526
January 22, 2006 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

megax wrote: jag har gjort som det stod i anvisningarna o allt fungerade så långt men varför kan jag inte få upp min Sata hdd när jag ska installera winxp när man bootar från skivan "trck på valfri tangent för att starta med skivan" där inne hittar den bara min IDE hdd :S why?

Du behöver ladda in SATA-drivrutinerna även då, så håll fingret på F6-tangenten när meddelandet kommer upp.

Ticker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 396
1076808
September 12, 2006 - 2:05 am
sp_Permalink sp_Print

Om Hårddisken är aldrig formaterad förut behöver du Trycka F6 men om du för en re-format så behöver du inte tänka på F6, den hittas endå, efter som disken e redan formaterad.

Standard XP hittar inte stora diskar, har du SP2 av CD:n så hittas disken direkt redan i installations programmet.

En varning på plats:

- Vi säger du har flera partioner på en DISK C: (80 GB) D: (200 GB) E: (220 GB)
- XP är installerad på C:
- du vill göra en formatering av C:.
- du formaterar med XP installations porgrammen, så kommer du se att att bara C: syns och de andra partionerna syns ej.
- fortsätter formateringen.
- när Väl XP startas så märker du att D: och E: är borta? Då tänker du fan har dom tagit vägen?

Nu kommer det mindre roliga:
- Dom har blivit raderade, all data på dom är borta du hade innan.
- Problemet är När XP kom så fanns inte så stora diskar och s-ata så den känner inte av det.

Lösningen:
- Installera XP SP2 av skivan om du har stor disk och s-ata annars blir alla partionerna raderade.

Detta hände mig... över 500 GB forlorade jag och mycket var oersättligt material. + ingen backup.

sandos
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1092205
November 8, 2006 - 7:51 am
sp_Permalink sp_Print

Hittade hit när jag googlade runt efter exakt detta problem.
Vi har precis bytt moderkort till (ASUS M2N-E) och vill installera XP på den nya SATA disken (160GB).

- Vi har skapat en diskett utifrån drivrutinerna som fanns med på CDn till moderkortet.

- Ställt om biosen så den bootar från cdn i första hand
- kör igång installationen och klickar F6, väljer drivrutin som laddas från floppyn
so far good

- när sedan datorn startar om hittar den inte installationen utan vill köra om installationen från CDn igen.
Vad gör vi för fel????

Börjar få lite panik nu så jag hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig 🙂

sandos
Medlem
Forum Posts: 2
1092264
November 8, 2006 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

sandos wrote: Hittade hit när jag googlade runt efter exakt detta problem.
Vi har precis bytt moderkort till (ASUS M2N-E) och vill installera XP på den nya SATA disken (160GB).

- Vi har skapat en diskett utifrån drivrutinerna som fanns med på CDn till moderkortet.

- Ställt om biosen så den bootar från cdn i första hand
- kör igång installationen och klickar F6, väljer drivrutin som laddas från floppyn
so far good

- när sedan datorn startar om hittar den inte installationen utan vill köra om installationen från CDn igen.
Vad gör vi för fel????

Börjar få lite panik nu så jag hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig 🙂

Vi fick det att fungera trots allt. Vet inte vad vi gjorde egentligen.

Nu har ett nytt problem dykt upp - vi vill ha en vanlig IDE ATA disk inkopplad, men det verkar inte gå. Den hittar disken i diskmanagement men säger att det saknas NTFS filsystem. Den innehåller mycket information som jag helst inte vill förlora.
Den har fungerat bra på min tidigare dator där XP Pro var installerat på en IDE ATA disk.
Någon som vet vad kan problemet vara?

Sebbe
Member
Medlem
1096969
November 26, 2006 - 12:19 am
sp_Permalink sp_Print

Hur stor är hårddisken?
Har du SP2 installerat?

Kan du bifoga en bild på hur hårddiskarna är partionerade (Tryck på Print Screen på tangentbodet och klistra sedan in paint tex.)

se även
https://www.nordichardware.se/.....71512.html

baracetti123
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1098938
December 3, 2006 - 1:29 am
sp_Permalink sp_Print

Hej
är ganska novis på det här med datorer. beställde en pc i delar från komplett. fick hjälp av en kompis att sätta ihop den och det gick bra. men när jag skulle installera win xp pr sp2 så stötte jag som så många andra problemet att den inte ville hitta min sata2 disk, en samsung 250gigare. jag kollade lite kablar osv men kom inte fram till nått så jag började att kika i lite forum och hittade guiden, gött tänkte jag, jag hittade ingen diskett till moderkortet som är ett msi k9vgm-v om det nu säger er nått för det säger inte mig nått. iaf så gick jag in på hemsidan och hittade tillslut denna

http://www.msi.com.tw/program/.....038;kind=1

där kunde man ladda ner VIA VT8237(R) SATA RAID Driver (For floppy driver)

och det måste ju vara rätt om jag förstår det rätt. men icke, jag gjorde som som som det stog att man skulle göra dvs

If you lost your Driver Disk labeled as "VIA SATA RAID Driver"
This file will teach you how to make one Driver Disk

First please perpare one formatted 1.44M Floppy
Then please copy necessary driver from MSI Driver CD

- Driver for Win2000/NT40/XP/Server2003
Please copy CDROM:ChipSetVIAFloppyi386 folder
ChipSetVIAFloppyTXTSETUP.OEM file

detta måste väl betyda att man bara kopierar över mappen som heter i386 och filen txtsetur.oem till disketten från msi cd:n. men när jag har tryckt på f6 och den vill att jag ska stoppa i diskett och trycka på enter så står det bara vänta.... och sen kommer samma bild igen.. att jag ska sätta i disketten från tillverkaren och trycka på enter. nu vart detta lyst långt. tacksam för hjälpsande händer. ni kan adda mig på msn om ni har några ideer. [email]ragfeldt@hotmail.com[/email]

tack //Andreas

Sebbe
Member
Medlem
1109253
January 10, 2007 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Kopiera filen *.oem till diskettens rootkatalog och katalogen i386.

A:*.oem
A:i386*

När du trycker på F6 så händer inget direkt, däremot kan du ladda in drivrutiner efter att programet har förbrett sig lite. Därefter får du möjligheten att lada in fler drivrutiner.

Ticker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 396
1109261
January 10, 2007 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

om du har org version av xp sp2 så behöver du inga s-ata drivrutiner, de är med redan sp2, den hittar hårddisken som vanligt.

kithiva
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1124885
March 18, 2007 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

Ticker wrote: om du har org version av xp sp2 så behöver du inga s-ata drivrutiner, de är med redan sp2, den hittar hårddisken som vanligt.

Då jag ska köpa ny dator nu i veckan så var jag lite orolig över detta.
Jag vet inte ett enda ställe som säljer disketter :S
Jag har windows xp professional (inkl SP2 på skivan).

Så den ska hitta min S-ATA-disk automatiskt när jag ska installera windows?
Nån mer som kan bekräfta detta?

Vore underbart om det är så enkelt.

//Dennis

MattC
Medlem
Forum Posts: 4
1125342
March 20, 2007 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Detta med XP och SATA verkar vara en källa till problem för många av oss.
Jag ska installera XP Home (pre sp1) på en SATA-disk (WD Caviar 250GB).
Moderkortet är ett Asus P5B-E och processorn en E6400. Mha skivan till moderkortet har jag skapat de två driver-disketter som erbjuds (för Intel ICH8 samt för JMicron JMB36X). Hårddisken är kopplad till en ICH8 SATA-kontakt.

Jag trycker F6 vid installation, men XP hittar inga drivrutiner på de skapade disketter. Någon som har lösningsförslag? Vilka filer är det installationsprogrammet letar efter?
Angelägen om hjälp!
Matt

Dreamon5
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1149686
July 30, 2007 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej! Jag är i behov av hjälp. Jag är rätt så vilse just nu.
Gammal hårddisk (fortfarande i datorn, windows xp installerat på den hdd'n): Seagate Barracuda 7200rpm 8mb cache 80gb SATA

Ny hårddisk: Western Digital 160GB SATA II Caviar SE (7200RPM / 8MB Cache / SATA II)

Jag kopplade in den nya hårddisken (inte 100% på att det sitter rätt men det tror jag), sen startade jag datorn men där fanns inget tecken på att en ny SATA disk skulle vara ikopplad. Måste jag installera några drivrutiner eller koppla på nåt annat sätt eller vad är grejen?
Det fanns två uttag i moderkortet, i det ena uttaget satt sladden till min disk som jag hade innan och över det fanns ett likadant uttag så jag satte in sladden i det uttaget. (Uttagen heter SATA0 och SATA1)
Hur kan det komma sig att jag inte ser min nya hårddisk i boot (bios?)? Jag kan inte välja enable/disable någonstans. Man kan acceptera eller trycka ESC för att fortsätta uppstarten av datorn. Det är lite krångligt det här 🙂

Kan det vara så att jag måste installera drivrutiner för den nya hårddisken, då min gamla är av annat märke och tillverkare?

Jag stötte på något som är helt nytt för mig och det kan vara felet tror jag. Vad är jumpers? Vart kan jag få tag i jumpers? Vilken betydelse har jumpers? Skulle vara toppen om du kunde förklara lite om det. Märkte det först nu efter att ha läst någonting om det.
Dessa (http://www.webhallen.com/prod......p?id=64296) hänger bara och dinglar i min burk, ska jag koppla in dom till båda hårddiskarna eller bara ta en kontakt som passar och koppla in i den nya hårddisken?

Det blev mycket text, men jag hoppas att någon orkar ta sig igenom det. Tacksam för svar!

Mr. G
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 334
1151119
August 10, 2007 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Om jag skall klona en Samsung ATA 120gb till en WD S-ATA 160 gb där jag skall ha Windows på, behöver jag drivrutiner till det? Har XP SP 2.

Sebbe
Member
Medlem
1151407
August 12, 2007 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Egentligen inte eftersom det redan är en startad disk, men ett säkrare alternativ är att först installera SATA-disken i systemet och se till att windows kan hantera den som en opartionerad tom disk.

därefter så gör du en kopia av orginaldisken med norton ghost eller liknande.

SubUria
Medlem
Forum Posts: 6
1152381
August 18, 2007 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag insåg just att jag har setat med 4 S-ATA diskar i 2,5 år och inte kört S-ATA! Har inte fattat förens nu närjag felsöker en disk att man behöver aktivera det! OMG! Jag skäms över att varaen datanörd! =P

Theking
Medlem
Forum Posts: 3
1174800
January 12, 2008 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ett litet bekymmer.

Har en polare som har en Toshiba Equium A210 med Vista..
vi skulle försöka byta till Win Xp Pro, Sp2 igår men det gick inte.
När man tryckt enter för att starta installations programmet så laddade det massor som vanligt och nrä man skulle trycka Enter för att installera en ren kopia av windows då står det " Windows kan itne finna några diskar" kontrollera så att du installerat några diskar....bla..bla...bla.... Diskarna finns där men misstänker att det är SATA diskar då... men skulle itne det funka rakt av med Win Xp SP2 skivan ? eller har man en för gammal version av skivan ? eller måste man trycka F6 även fast man har Sp2 skivan och ladda från skivan ?.... tacksam för svar..

kunde inte hitta några drivisar som man kan lägga in manuellt heller...

btw, laptoppen har ingen diskettstation så diskett överföring går ej..

tacksam för svar.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1174810
January 12, 2008 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet med många nya laptops är att styrchipet i dom enbart fungerar med Vista då drivrutinerna inte finns till XP.
Sedan gällande drivrutiner så är SP2 bara en fix av säkerheten.
Inte speciellt många extra drivrutiner i det bara för att det kallas SP2.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Theking
Medlem
Forum Posts: 3
1174816
January 12, 2008 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Problemet med många nya laptops är att styrchipet i dom enbart fungerar med Vista då drivrutinerna inte finns till XP.
Sedan gällande drivrutiner så är SP2 bara en fix av säkerheten.
Inte speciellt många extra drivrutiner i det bara för att det kallas SP2.

Så risken är stor att denna laptop inte fungerar med Xp då ?
inte bra då dom ej kan använda Vista (då alla program som dom MÅSTE ha ej är gjorda för vista och dom kommer nog aldrig bli anpassade för vista är jag rädd för..) Dock så behöver dom en fungerade dator med program snarast.... lämna tillbaka den går ju inte nu... så vad ska man ta sig till då.. några tips eller idéer ?

acke999
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
1206739
October 30, 2008 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

har problem:

har redan 2 sata diskar på mitt asus p4800-8 deluxe

köpte en ny 750gb men datorn verkar inte hitta den.....

vad göra jag för fel?

allt verkar kopplat korrekt, sist jag satte in ny hdd har jag för mig att det inte var någe problem bara köra in den o formatera den i Win.

Sebbe
Member
Medlem
1207998
November 13, 2008 - 1:32 am
sp_Permalink sp_Print

Du har anslutit både data och powerkabel och sett till att powerkabeln verkligen har ström?

Ser du hårddisken i bios?

Har du raidkontroller på moderkortet? Din ensamma disk kanske ligger på en kanal som är inställd som raid och då syns den inte före raidkontrollen har skapat den. En raidkontroller måste med ganska stror sannolikhet ha två diskar, så att stänga av raidkontrollen är ett alternativ.

Ser du disken i Diskhanteraren? Här måste den initieras och partioneras innan du kan använda den.

acke999
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
1208872
November 21, 2008 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

jo det var raid på moderkortet... dom 2 sata som var kvar..

Så köpte ett kontroller kort så nu funkar det..

Men går det att stänga av raid funktionen på moderkortet?
så jag kan koppla en HDD på MB?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 63
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL