Hur man installerar en SATA-disk i windows XP.|Page 6|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur man installerar en SATA-disk i windows XP.
Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
sp_UserOfflineSmall Offline
1215816
January 29, 2009 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns massa sådana inställningar, ibland går man in när det under booten står att raidkontrollen söker efter diskarna med ett CTRL- eller liknande där kan man skapa en JBOD. Annars finns det också i bland vanliga inställningar i bios som skall få raidkontrollen att agera som IDE eller AHCI.

Kolraw
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1231007
July 29, 2009 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej! Jag ska beskriva mitt problem
Jag köpte nyss en 320 gig sata hdd
Jag sätter in skivan etc. 2 Partitioner kommer upp (jag vet inte varför)
en heter ofc c: och den andra d:
Jag formaterar och kopierar filerna till c: och sen startas datorn om. Efter det så startar bara cd skivan om och säger att jag ska "trycka på en valfri knapp igen".
Ifall jag låter det vara hänger sig datorn och ingen windows installation poppar upp.
När jag sen ska formatera om c: så står det att jag redan har ett operativ system
Vad är problemet ?
Varför har jag 2 partioner utan att ha skapat dom ?
Hjälp uppskattas! 🙂

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1232808
August 30, 2009 - 1:23 am
sp_Permalink sp_Print

Välkommen till forumet!

Anledningen är förmodligen att du inte har med disken i listan på bootenheter i bios.

Eftersom du beskriver att disken hade 2 partitoner redan när du köpte den låter det som en beganad disk, eftersom den annars inte borde ha någon.

En förklaring kan annars vara hur den identifieras av systemet. Vilket os du använder, om du behöver läsa in drivriutiner för att identifiera disken är avgörande för att lista ut ditt problem. Om du har haft i ett usb-minne kan även det ha sett ut som en partiton på disken.

Är disken beganad så kan det vara en ide att använda killdisk för att rensa disken med en zero-funktion som får disken att se ut som nyköpt, då alla sektorer skrivs över med null.

classictoto
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1243172
February 11, 2010 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter mycket strul med med min dator så valde jag i förrgår att installera om min dator.

Jag har 2 st diskar i min burk en vanlig ide 80Gb som jag har stjälva operativsystemet på och 1 sata disk på 1 Gb som jag använde som fildisk

Bytte från en engelsk kopia av win xp till en ren svensk version efter lite strul med diverse drivrutiner till nätverkskort etc så funkar det mesta nu.
Men det e nu det stora problemet visar sig.

När jag kopplar in min 1 Tb hdd som jag har som fil disk så visar den sig numera i 2 partitoner 1 på 128 Gb och 1 på 803,51 Gb
den som e på 128 Gb visas som aktiv och felfri fast utan nått filsystem.

Detta låter ju som en baggis tycker man bara att smaska in service pack 2 så får man stöd för stora diskar,
men nu har jag uppdaterat ända upp till service pack 3 och alla andra uppdateringar som Microsoft tillhandahåller och jag kan inte få den till ursprungligt skick.

Jag anser mig vara ganska duktig inom hårdvaru området men nu har jag gått bet totalt
är det någon som har nått tips så tas dem tacksamt emot
Mvh Classic

Christer_3
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1265991
June 3, 2011 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

Hej på er alla.
Gillar forumet.
Har läst igenom denna tråd.Men får inte te att.
Har en dell precision 690 Som jag fick från jobbet.Satte i en ny sata disk på 160g.
När jag kör in windows xp så får jag upp hittar inte hårddisken. Har försökt me diskett.Men jag vet ju inte va det är för moderkort i denna.
Dom säger att google is your freind.Men det vet i fasen i bland heheh.
Tack sam för Hjälp
Tack på för hand.Mvh Christer P

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 450
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL