July 2, 2001
On 2001-11-18 10:26, Ebola wrote:
fattar inte hur alla kan klaga och gnälla så otroligt mycket på telia adsl!!
Därför att Telia har Monopol och inte lyssnar på folk och erbjuder varianter utav sin bredbandstjänst.
Jag är inte nöjd bara för att det går snabbare än modem.
May 31, 2001
On 2001-11-18 10:34, 69link wrote:
Därför att Telia har Monopol och inte lyssnar på folk och erbjuder varianter utav sin bredbandstjänst.
Sen när fan har dom monopol?!?
det var ett bra tag sen.
Bonet tex hyr sig in på TELIAS NÄT!!! om man kan hyras sig in på ett nät så kan man inte ha monopol, ärthjärna!sorry blir förbannad på såna som inte vet vad dom snackar om.
Varför är du inte nöjd för?
October 17, 2001
On 2001-11-18 12:17, Ebola wrote:
det var ett bra tag sen.
Bonet tex hyr sig in på TELIAS NÄT!!! om man kan hyras sig in på ett nät så kan man inte ha monopol, ärthjärna!sorry blir förbannad på såna som inte vet vad dom snackar om.
Hm, vem vet inte vad de talar om här?
Nåja nu slutar vi kasta paj och berättar hur det ligger till.
Telia äger alla (i princip, ca 99,8%) telekablar som finns i samhället.
Detta gör att de för det första har en grym fördel att bygga ut sitt nät direkt istället för som bonet måste göra.
Bonet måste först betala licensavgifter till telia för att få hyra deras linor, sen först efter det så kan de börja gå in och börja bygga en station, och sen skaffa kunder.
Detta är ett stort risktagande för bonet, då de kanske inte får några kunder alls.
Telia kan börja bygga direkt och till och med gå ut och ta in anmälningar i förväg då de vet att de kan sätta igång direkt så fort det finns folk som e intresserade.
Så även om de inte har ett totalt monopol längre så har de fortfarande monopol på tele-ledningarna.
December 23, 2000
On 2001-11-18 12:32, interfact wrote:
det var ett bra tag sen.
Hm, vem vet inte vad de talar om här?
Nåja nu slutar vi kasta paj och berättar hur det ligger till.Telia äger alla (i princip, ca 99,8%) telekablar som finns i samhället.
Detta gör att de för det första har en grym fördel att bygga ut sitt nät direkt istället för som bonet måste göra.
Bonet måste först betala licensavgifter till telia för att få hyra deras linor, sen först efter det så kan de börja gå in och börja bygga en station, och sen skaffa kunder.
Detta är ett stort risktagande för bonet, då de kanske inte får några kunder alls.Telia kan börja bygga direkt och till och med gå ut och ta in anmälningar i förväg då de vet att de kan sätta igång direkt så fort det finns folk som e intresserade.
Så även om de inte har ett totalt monopol längre så har de fortfarande monopol på tele-ledningarna.
instämmer!
May 31, 2001
grejjen var ordet "monopol", det betyder väl att man har ensamrätt på tex telefonledningarna.
"Monopol betyder alltid att man är begränsad till en leverantör" -http://nyheter.idg.se/display.pl?ID=980430-CS1
Hoppas ni hajjar nu!
Självklart håller jag med dig, förutom innebörden om "monopol" som du halkar lite snett på.
Sådär nu e jag nöjd och belåten
20GB Samsung + 40GB IBM
Point Of View Geforce 2 GTS/PRO 64DDR
Brännare (creative 8x) + DVD (pioneer 12x)
Kylare Alpha PAL6035
Telia ADSL + Bonet
Windows XP
[ Detta Inlägg ändrades av: Ebola den 2001-11-18 14:38 ]
July 2, 2001
det var ett bra tag sen.
Suck. Men det är telia som ställer villkoren i det nät som Skanova hanterar. Varför tror du flera företag bl.a. Spray och Telenordia anmält Telia för konkurrensmissbruk?
Ett exempel: En kompis beställde Bonet, fick besked från Bonet att teliastationen han var inkopplad på var för liten så att Skanova inte ville bygga ut den för ADSL. 1 månad senare fick han Telias ADSL.
Varför är du så j**la noga med att alla ska vara nöjda med Telia för?
Varför jag inte är nöjd? Jag har testat andra leverantörer såsom Bonet och BBB. Dessutom undrar jag varför Telia inte kan erbjuda olika prisnivåer?
July 2, 2001
On 2001-11-18 14:33, Ebola wrote:
grejjen var ordet "monopol", det betyder väl att man har ensamrätt på tex telefonledningarna."Monopol betyder alltid att man är begränsad till en leverantör" -http://nyheter.idg.se/display.pl?ID=980430-CS1
Ehh? Och Skanova (Telia) är den enda leverantören av kopparledning. Därför sätter dom vilka priser dom vill på att hyra ut den till andra aktörer.
Så sluta att vara så f-ns enkelspårig. Öppna dina ögon, bredda ditt perspektiv.
July 2, 2001
On 2001-11-18 17:11, Ebola wrote:
Nu skiter vi i det här...det blir bara 100 sidor av de här...Men tala gärna om varför du är så missnöjd.
Bra.
Nöjd är ett svårt ord. Jag har haft Telia ADSL sedan 9903 (hette flexicom på den tiden och var en prövotjänst). Jag tycker att det sällan strular och att man i princip alltid får den fart som är utlovad.
Men min uppkoppling är en kvarleva från Flexicomtiden där jag har 2mbit downstream och ca 360kbit upstream. 2mbit räcker riktigt långt. Det räcker för att streama Divxkvalité i realtid, det räcker för att streama allt från http://www.apple.com/trailers/ i realtid för att ta några exempel. Men med min erfarenhet från 2mbit så skulle jag inte vara nöjd med 512kit (förutom kvalité och funktion). Dessutom så är det ju mycket grönare på andra sidan med BB. Så javisst, är någon nöjd med Telia ADSL som det ser ut idag så fine. Men behoven är olika, och jag tycker inte om att folk talar om för mig vad jag ska vara nöjd med.
Och varför inte Telia kan erbjuda olika tjänster på ADSL tycker jag är konstigt, men det kanske kommer.
November 14, 2001
Telia, utsugarna själva 😉
När telia startades så var bolaget statligt och typ när vi betalde skatt så gick en del av våran skatt till telia så att de kunde bygga nya tele stationer och bygga ut det befintliga nätet.
När sedan telia blev ett vanligt företag istället så hade de redan typ fått allting gratis av svenska folket samt att de redan tar hutlösa priser. Det var telia som först sa att BREDBAND är 2 MBIT ut och in och sedan ändrade till 512kbit bara för att de ville kunna suga svenskarna på mer pengar och ge oss lägre bandbredd.
Bonet däremot ger en fullt ut, man kan få upp till 5mbit när man beställer "var så innan iaf" deras adsl vilket är nästan 10 ggr så snabbt som telias + att du slipper allt j**la klydd med att du måste logga in när du ska kunna surfa,leecha etc. Du får även ett fast ip vilket underlättar ALLT som fan.
När jag bodde nere i malmö så fick jag bonet snabbt och det gick utmärk att använda det, låg typ alltid på en 240-300k/sek när jag drog hem ngt från alla siter jag hade, sedan så flyttade jag till norrland och fick skaffa mig telia adsl *suck* Fy fan altså ,det går i max 50k/sek när man drar hem ngt och det är ruskigt långsamt. Visst det är bättre än modem men knappast vad man ska kunna kalla bredband och det dära med att man måste logga in är juh hur sjukt som helst. Startar jag min dator så vill jag för fan inte behöva vara tvungen till att starta IE bara för att kunna logga in och sedan sitta med en ful IE ruta minimerad bara för att kunna typ använda ett ftp-program, irc klient eller ngt sådant.
Så avslutnigsvis säger jag bara, SKAFFA INTE TELIA ADSL ifall du har något annat alternativ.
July 2, 2001
On 2001-11-19 00:37, Cartoon wrote:
till alla som klagar på deras bredband kan ju lika gärna ta bort det och sitta på MODEMni ska la faaaaaaan va glada att ni har bredband eller
Och själv är du glad och nöjd med din gamla 486'a med 16MB ram ??? Cartoon, jag är ledsen, men du missar helt poängen.
May 31, 2001
Telias ADSL är ju iofs det ALLRA sista alternativet om man vill ha breband och har tillgång till andra versioner...
okej comhem är ju det sämsta man kan få...
Bonet tycker jag personligen alltid strular genom att det varje dag är ett litet avbrott så min stackars server går ner och alla CS spelare blir tokiga!!
4 Guest(s)