October 12, 2001
Jag har nyligen fått ADSL och jag kan ju inte klaga eftersom man satt med modem innan...
Och Ja, det är klart att man väljer någon annan leverantör om det finns. Dom flesta andra alternativ är ju både billigare o snabbare.
Men nu är det ju inte så enkelt för dom som bor på mindre orter, där det bara finns ADSL att välja på.
Jag är glad att jag slipper pröjsa minuttaxan...och får en hyfsat snabb uppkoppling...
November 14, 2001
Självklart så är juh telias adsl bättre än både modem och isdn men det är inte det som är poängen.
Poängen är att vi lever i ett samhälle som påstår sig vara ett IT samhälle "sverige" där alla ska ha bredband innan ett visst årtal och vi får adsl på 512kbit av det största bolaget som har mest kapacitet.
För att vi ska kunna ha 512kbit så måste telia för fan nästan begränsa våra ledningar istället för att bara låta dem vara så att vi kan använda en större bandbredd men då kan juh telia inte komma med sina fina uppgraderingar så att vi får de snabbare för en billig peng.
Jag kan lova att det kommer komma inom 1 år en annons eller ngt liknande till alla som har telia adsl.
Ex . Uppgradera till BREDBAND så att du får det dubbelt så snabbt för bara 200:- extra i månaden !
När de först lanserade ADSL så försökte de ha en taxa på 50öre/MB och ni kan juh tänka er hur jä"!# dyrt det hade blivit! att typ tanka hem en linux dist hade kostat 600:- t.ex.
Tekniken som ADSL bygger på skulle kunna ge oss över 40mbit in ifall telia bara hade orkat lägga lite pengar på sina ledningar och inte velat suga oss på pengar som de alltid har velat göra.
September 22, 2001
On 2001-11-18 23:45, Devlin wrote:
Startar jag min dator så vill jag för fan inte behöva vara tvungen till att starta IE bara för att kunna logga in och sedan sitta med en ful IE ruta minimerad bara för att kunna typ använda ett ftp-program, irc klient eller ngt sådant.
Man kan faktiskt stänga ner den där rutan...
October 5, 2001
On 2001-11-19 00:37, Cartoon wrote:
till alla som klagar på deras bredband kan ju lika gärna ta bort det och sitta på MODEMni ska la faaaaaaan va glada att ni har bredband eller
Inte för att vara petig...men Telia är ju som sagt inte bredband...Jag sitter på ADSL och är glad för det, men om man ser reklam som Telia har så är det först nu på sistone de börjat göra reklam allmänt...de vill väldigt gärna sälja sin duocom-tjänst innan de går över till deras "bredband" Men som IT-komissionen sa "Bredband är 2Mbit" 😀
October 26, 2001
Anledningen till att Telia kallar ADSL för brredband är pågrund av att deras ADSL kan (observera kan) gå i 8 mbit och då är det bredband.
Däremot så kan deras modem köra 10 men det är en annan sak.
ps. Modem funkar jätte bra.
[ Detta Inlägg ändrades av: ironanders den 2001-11-20 14:32 ]
October 18, 2001
http://www.telia.net
kolla under Network Info, --> Network Maps...
Där ser ni en anledning till varför Telia inte släpper på ens 2Mbit... Tror jag i alla fall. Jag kommer inte ihåg vad medelhastigheten på nätet är, men om jag inte har helt fel, ligger den inte långt över ISDN hastighet (dubbla kanaler).
Tjänsten för privat personer idag, är inte i första hand utformad för folk som oss (som kanske sitter och tankar 24/7) utan för medelsvensson, som trots allt inte har större behov än att läsa aftonbladet på nätet, och kanske skicka ett mejl eller två. I ärlighetens namn går det lika fort för mig att surfa på nätet hemma som på jobbet.... (100mbit vs 0.5mbit) Det är det tjänsten riktar sig till. Sedan har telia visst tjänster över 0,5Mbit, dock utformade för företag, vilket gör att dom blir dyrare, men vill man så kan man betala 1700 ex moms för 2 mbit nerströms, dock fortfarande 0.5 upp.
Någon skrev att man klarade 40mbit med DSL teknik, vilket är helt sant, men inbilla er vad det skulle göra med nätet...(kolla kartan igen) BoNet väljer ju mer eller mindre vilka kunder dom vill ha.. (Jag är en av dom lyckliga fåren )
Visst hade det varit roligt med 10 eller 100Megabit... Jag tycker oxå att det hade varit kul och köra runt i en ny Porche Turbo, men jag har inte råd, så jag kör gammal rostig Opel. Jag lovar du som vill ha mer bandbredd kan få det, men det kommer oxå att kosta. Ibland rejält, 20Mbit, 10800kr/mån ex moms...
Man får ta ved som erbjuds helt enkelt... Enligt mig var Utfors dom enda som var vettiga och inte hoppade på tok racet att ragga privata Bredbandskunder, för dom visste att det inte var möjligt eller lönande.
June 1, 2001
En liten rättelse till hjeltmans inlägg, 20mb
kostar inte 10800/mån utan 108000/mån. vilket gör att ni kanske mer förstår det hela. Sen kanske det är så att man tycker att bandbred inte kostar något för levrantörerna, men det är inte direkt mycket dom tjänar på själva trafiken. Utan vid telefoni .. där finns det mycket pengar. (Där håller jag fullt med om att Telia andvänders sig av en gammal teknik för att vattna ur pengar ur svensa folket)
[ Detta Inlägg ändrades av: mastermute den 2001-11-23 08:16 ]
November 15, 2001
Skall snart få ADSL hem.Hade inget annat att välja på.Hellre ADSL än tugga internet med modem och få hem sköna telefonräkningar.
Jäkligt synd att Telia och Com Hem stryper sina linor.Men jag tror att det i framtiden kommer att bli mkt vanligt med denna formeln
Högre hastighet = Högre Avgift. 🙁
Nule
November 14, 2001
http://www.utfors.se/max/Defau.....asp?page=2
Skaffa er en sådan lina istället ifall ni ska leecha som djur 😉
-
January 8, 2001
On 2001-11-23 08:15, mastermute wrote:
En liten rättelse till hjeltmans inlägg, 20mb
kostar inte 10800/mån utan 108000/mån. vilket gör att ni kanske mer förstår det hela. Sen kanske det är så att man tycker att bandbred inte kostar något för levrantörerna, men det är inte direkt mycket dom tjänar på själva trafiken. Utan vid telefoni .. där finns det mycket pengar.
(Där håller jag fullt med om att Telia andvänders sig av en gammal teknik för att vattna ur pengar ur svensa folket)_________________
mastermute
[email]mute@helpout.se[/email] ICQ:7899182[ Detta Inlägg ändrades av: mastermute den 2001-11-23 08:16 ]
hmm konstigt... jag har 20mbit(10mbit full duplex) och det kostar mig 200/månad.
min granne på andra sidan gatan har 100mbit och det kostar honom 250/månad
July 2, 2001
On 2001-11-23 11:12, PaPPa wrote:
hmm konstigt... jag har 20mbit(10mbit full duplex) och det kostar mig 200/månad.min granne på andra sidan gatan har 100mbit och det kostar honom 250/månad
1. Man räknar inte in full duplex. Du har 10mbit punkt!
2. Du har inte 10mbit dedikerat.
3. Du kan inte få en egen DNS-pointer.
4. Du får inte använda din bandbredd till kommersiella applikationer.
Bredband kostar. Bara en 0.5m fiberkabel kostar 350:-
April 25, 2001
On 2001-11-22 16:10, hjeltman wrote:
kolla under Network Info, --> Network Maps...Där ser ni en anledning till varför Telia inte släpper på ens 2Mbit... Tror jag i alla fall. Jag kommer inte ihåg vad medelhastigheten på nätet är, men om jag inte har helt fel, ligger den inte långt över ISDN hastighet (dubbla kanaler).
Aldrig funderat på om man inte uppgraderar så blir aldrig medelhastigheten högre....? Telias snack är bullshit, det kostar inte Telia mer än det gör för BoNet att uppgradera för att ta ett exempel. Ändå är BoNet mycket snabbare. Har BoNet själv och är faktiskt ganska nöjd, visst vill man ha 100+ istället, men jag har kompisar som har Telia och förstår om dom tycker att det suger.
Om man går på Telias påstående skulle aldrig BoNet existera, dom skulle inte ha råd. Så allt snack om att det är för dyrt för Telia har inte riktigt fattat saker och ting än.
Telia drar in mer pengar på att inte uppgradera, därför gör dom som dom gör, inte för att det är för dyrt. Så länge dom äger trådarna så kommer Telia att ta ut överpriser för deras tjänster.
October 18, 2001
On 2001-11-23 12:37, W-Brah wrote:
On 2001-11-22 16:10, hjeltman wrote:
kolla under Network Info, --> Network Maps...Där ser ni en anledning till varför Telia inte släpper på ens 2Mbit... Tror jag i alla fall. Jag kommer inte ihåg vad medelhastigheten på nätet är, men om jag inte har helt fel, ligger den inte långt över ISDN hastighet (dubbla kanaler).
Aldrig funderat på om man inte uppgraderar så blir aldrig medelhastigheten högre....? Telias snack är bullshit, det kostar inte Telia mer än det gör för BoNet att uppgradera för att ta ett exempel. Ändå är BoNet mycket snabbare. Har BoNet själv och är faktiskt ganska nöjd, visst vill man ha 100+ istället, men jag har kompisar som har Telia och förstår om dom tycker att det suger.
Om man går på Telias påstående skulle aldrig BoNet existera, dom skulle inte ha råd. Så allt snack om att det är för dyrt för Telia har inte riktigt fattat saker och ting än.
Telia drar in mer pengar på att inte uppgradera, därför gör dom som dom gör, inte för att det är för dyrt. Så länge dom äger trådarna så kommer Telia att ta ut överpriser för deras tjänster.
Ok.
Skanova, inte Telia, äger nätet. Skanova är ett eget bolag, som ingår iofs i Telia koncernen. För den sakens skull har inte E-bolaget (ytterligare ett annat bolag, som leverearar Telias ADSL) bättre avtal med scanova än vad BoNet har. BoNet uppgraderar egentligen inte ett skit, det ända dom gör är att VÄLJA vilka stationer dom vill ha in sin tjänst i. BoNet har inget eget nät, dom använder sig av Telia Net... Som för övrigt uppgraderas hela tiden. Telia har tex för ett par månader köpt in sig på en ny atlant lina, som kommer att ligga på ca 34Gbit (ni läste helt rätt, Gbit). Av denna har Telia köpt ca 44%. Tror ni det är gratis? Inte jag... Ärligt talat, räkna på vad man behöver i backbone kapacitet för att försörja, säg Göterborgs eller Stockholms kunder med 10Mbit???
2 Guest(s)