April 1, 2001
Wow! Riktigt intressant att läsa denna tråden
Mitt ord:
Det är svårt att säga vad som får kallas "bredband" och vad som inte får. I Sverige säger man nog 2mbit+ = bredband, eller hur det nu är. Men jag har för mig att internationella teleunionen säger att allt över 128Kbit (Dual channel ISDN) är bredband.
Jag själv tycker att "bredband" är när man slipper minuttaxa. Alltså tycker jag att Telia ADSL, Comhem osv är bredband. Själv kan jag inte få ADSL eller nånting, men skulle ta första bästa som blev tillgängligt.
Vad som kan/ska diskuteras är bl a varför individuellt Telia ADSL kostar 325kr/mån och Bredbandsbolaget 10mbit kostar 200/250kr/mån (eller vad det nu är). Telia tar ut lite för höga priser på allt dom säljer tycker jag.
Men visst, telia kan inte fläska på hur mycket som helst till kunderna, och detta för att dom har rätt stora utgifter. Ett exempel är 44% av atlant linan..
Jag tycker Telia gör rätt i att inte ge mer bandbredd än 512kbit till att börja med. Det är ju bättre om dom förser hela sverige med bredband först och ser hur det funkar, och om näten håller osv. Sen kan dom öka bandbredden.
November 21, 2001
Många av er som klagar på att man alltid måste logga in på Telia ADSL och klagar på att ni inte har fast IP, varför inte fixa en liten linuxserver som få stå och gå i ett hörn?
Många har ju en 486:a eller liknande som bara står och sammlar damm, vaför inte bara koppla in den och installera linux så är alla problem fixade!
Och ni som inte har en dator som ni kan undvara kan ju köpa en 486:a billigt.
Jag har haft Telia ADSL ett tag nu och är nöjd, visst skadar det inte med en något snabbare anslutning men man får va nöjd så länge man slipper modemet och dess räkningar
July 2, 2001
Till dig som är nöjd med ADSL.
Skulle du fortfarande vara nöjd med telia ADSL ifall du kunde få ett annat abonnemang med högre hastighet och mer tjänster för ungefär samma pengar?
Jag tycker det fungerar riktigt bra med ADSL, sällan något strul. Men, utvecklingen bromsas upp av att man nyttjar koppar istället för att dra riktig fiber överallt. Javisst är det dyrare med fiber, men någon gång måste det ändå göras.
November 21, 2001
Visst vill man ha en snabbare uppkoppling till ett lägre pris men det enda valet för mig var ADSL eftersom det skulle kosta mig runt 12000kr att få fibrer och då skulle jag få vänta i över 1 år!
Dom som har haft strul med sin anslutning kan inte det bero på modemet? jag har flera kompisar som har ADSL och ingen av oss har samma modem!
Ps. Jag har inte heller haft några problem med min anslutning går runt 60kB/sek. Ds.
April 8, 2001
On 2001-11-25 04:11, Halvoo wrote:
Många av er som klagar på att man alltid måste logga in på Telia ADSL och klagar på att ni inte har fast IP, varför inte fixa en liten linuxserver som få stå och gå i ett hörn?
Många har ju en 486:a eller liknande som bara står och sammlar damm, vaför inte bara koppla in den och installera linux så är alla problem fixade!
Och ni som inte har en dator som ni kan undvara kan ju köpa en 486:a billigt.
Jag har haft Telia ADSL ett tag nu och är nöjd, visst skadar det inte med en något snabbare anslutning men man får va nöjd så länge man slipper modemet och dess räkningar
ADSL Pro loggar in direkt när jag startar datorn, så man behöver inte ha en linuxserver för att slippa logga in.
Sedan det där med IP jag har samma jämt om jag inte formaterar då byts det ut.
Byts ert IP-nummer ofta?
October 5, 2001
Jag tror de flesta skulle välja ett snabbare "bredband" om man kunde och det låg inom rimliga prisgränser, men många som skaffar det har inte som storstäderna flera leverantörer...bara att se på mig...jag fick Telia ADSL eller inget...take it or leave it...jag är j-t glad över att Telia har åtminstone NÅN form av Bredband för småkunder...Det finns snabbare och det finns bättre, men de som klagar och kan få andra leverantörer kan göra det MYCKET enkelt..knip igen och byt leverantör, så är det, slutdiskuterat...
June 18, 2001
June 1, 2001
Telias FLS, den server som fungerar som inlognigns server, dns, dhcp, osv ..
den fungerar så att när din dator startar up känner den av vilka IP som finns lediga och om det ip du hade sisst finns ledigt får du det igan, den känner igen dig på MAC adressen på ditt nätverkskort, prova genom att byta nätverkskort så får ni se!
November 14, 2001
Stängar du av strömmen till ditt modem så bytar du ip nummer "ifall du inte har tur och blir tilldelad samma nr igen" så enkelt är det 😉
Jag är inte nöjd med telias ADSL, telia är ett stor företag och borde lätt kunna konkurera ut tex bonet genom att höjja sin bandbredd till 1,5-2,5 utan problem.
----För er som inte vet vad bonet är----
Bonet är en isp precis som telia,algonet,etc
De ger dig adsl med antingen 2,5mbit eller 5,0mbit in och en 512k ut.
Bonet är billigare än telia adsl fast finns bara i en del storstäder.
Bonet ger dig även ett fast ip nummer och innan så kunde du beställ extra ip nummer vilket gjorde att du behövde bara en hub direkt från modemet för att kunna ge internet till mer än 1 dator. Bara att ha olika ip nummer på de datorerna du hade hemma.
October 18, 2001
Den största skilnade mellan BoNet och Telia är förmodligen att Telia är en ISP och BoNet en SSP (SubServiceProvider) dvs. dom har inget eget fast nät, utan dom hyr in sig. Sen iochmed att Telia även bygger ut stationer mitt i obygden, vilket kostar pengar, som inte kommer att löna sig på lång tid. Finns rykte om en snubbe som betalade utbyggnaden av sin telestation... Denna var en lite stackars station mitt i ingenstans.. Gick på ca 400k.
Billigt och bra.
August 20, 2001
On 2001-11-18 23:45, Devlin wrote:
Telia, utsugarna självaNär telia startades så var bolaget statligt och typ när vi betalde skatt så gick en del av våran skatt till telia så att de kunde bygga nya tele stationer och bygga ut det befintliga nätet.
När sedan telia blev ett vanligt företag istället så hade de redan typ fått allting gratis av svenska folket samt att de redan tar hutlösa priser. Det var telia som först sa att BREDBAND är 2 MBIT ut och in och sedan ändrade till 512kbit bara för att de ville kunna suga svenskarna på mer pengar och ge oss lägre bandbredd.
Bonet däremot ger en fullt ut, man kan få upp till 5mbit när man beställer "var så innan iaf" deras adsl vilket är nästan 10 ggr så snabbt som telias + att du slipper allt j**la klydd med att du måste logga in när du ska kunna surfa,leecha etc. Du får även ett fast ip vilket underlättar ALLT som fan.
När jag bodde nere i malmö så fick jag bonet snabbt och det gick utmärk att använda det, låg typ alltid på en 240-300k/sek när jag drog hem ngt från alla siter jag hade, sedan så flyttade jag till norrland och fick skaffa mig telia adsl *suck* Fy fan altså ,det går i max 50k/sek när man drar hem ngt och det är ruskigt långsamt. Visst det är bättre än modem men knappast vad man ska kunna kalla bredband och det dära med att man måste logga in är juh hur sjukt som helst. Startar jag min dator så vill jag för fan inte behöva vara tvungen till att starta IE bara för att kunna logga in och sedan sitta med en ful IE ruta minimerad bara för att kunna typ använda ett ftp-program, irc klient eller ngt sådant.Så avslutnigsvis säger jag bara, SKAFFA INTE TELIA ADSL ifall du har något annat alternativ.
Man kan ju skaffa auto inloggnings programm som loggar in varje gång man startar datan om man har telia adsl!!!!!!! det har jag och funkar prima!
Athlon xp 2400+@2438mhz(204fsb)/Epox 8RDA+/Twinmos 2*256mb pc3200/Sapphire radeon 9700 Gpu 276@357 Memmory 540@634 /baracuda 5 120GB/Moddat koolance chassi
3dmark (2003) 5137 3DMarks
http://service.futuremark.com/.....2k3=145415
September 20, 2001
LF connectionkeeper åt folket telia adsl är inte det snabbaste men duger bra.. orkar inte hålla på att muppa fram å tebaks.. sen att å priset inte höjs hur som helt för mig heller är skönt (villariks specialavtal så d ska vara.. har aldrig haft avbrott eller så heller.. så finns inte så mkt att orda om egentligen men lite snabbare skadar ju aldrig
October 23, 2001
Har haft telia adsl sen våren eftersom det är enda alterantivet för mig, innan dess hade jag äkta 10 mbit i min burk.
Mina synpunkter:
Bor i Kalmar och faktisk så levererar telia det de lovat mig, alltså 0,5 Mbit åt var sitt håll, har inte upplevt störningar eller trafikproblem på min uppkoppling, funkar varje gång.
Annat problem är att de tar alldelles förmycket betalt för sin tjänst, 325kr/mån är mycket pengar jämfört med andra företag och vad man får. Jag kommer byta min leverantör så fort jag har andra möjligheter att välja bland.
November 14, 2001
On 2001-11-27 17:31, Sho:Gun wrote:
Man kan ju skaffa auto inloggnings programm som loggar in varje gång man startar datan om man har telia adsl!!!!!!! det har jag och funkar prima!
Klart som fan att man kan men det är inte det som är saken, att de bara kräver att man ska logga in är juh rent sjukt, det är juh inte bredband. Bredband är när du konstant är online och det är du inte ifall du inte loggar in, även om du har 21409328423849 olika program som logger in i autostarten.
När jag startar min dator så vill jag inte behöva starta ngt extra program överhuvetaget bara för att kunna komma in på irc eller starta en client för att kolla min mail "jaja vet att det finns program som startar automatiskt men jag vill inte ha ngt sådant helller".
Anser fortfarande att telia är det största utsugarna som finns.
November 14, 2001
On 2001-11-27 16:23, hjeltman wrote:
Den största skilnade mellan BoNet och Telia är förmodligen att Telia är en ISP och BoNet en SSP (SubServiceProvider) dvs. dom har inget eget fast nät, utan dom hyr in sig. Sen iochmed att Telia även bygger ut stationer mitt i obygden, vilket kostar pengar, som inte kommer att löna sig på lång tid. Finns rykte om en snubbe som betalade utbyggnaden av sin telestation... Denna var en lite stackars station mitt i ingenstans.. Gick på ca 400k.
Billigt och bra.
Tack för rättelsen 😉
Telia bygger ut stationer i ödemarken, jo men de har kapitalet till det för att svenska folket bekostade deras lednignar från början samt alla stationer innan de blev privat ägt. Hade Telia varit privat ägt från början så hade de aldrig byggt ut några nät utanför de stora städerna.
--
Telia använder och styr över ett nät som svenska folket har betalt, och tar betalt för det.
October 18, 2001
Håller inte riktigt med.. En av anledningarna att BoNet har billigare priser är bla att man knyter sig i 12månader, minst. Ovasett om du flyttar eller inte... Dom kan iofs vara snälla och låta dig bryta avtalet, med endast 3 månaders betaling framåt... Telia har 3 månaders bindningstid, därav högre avgift... Idag äger skanova nätet, dom tar betalt av E-bolaget för att hyra in sig och dom tar betalt av BoNet. Telia har dessutom en helt annan service nivå än vad BoNet har (ok, jag vet att telefonköerna är långa, men du har fortfarande ett nummer du kan ringa som INTE kosta 12.90Kr/min vilket BoNet's support kostar.) Ok BoNet har mejl support, jag har hört att det hjälper fett när ens uppkoppling ligger nere... Sen när det gäller vad som är bredband eller inte, orkar jag inte diskutera, men jag tror dom flesta är överrens om att det är hastighet det rör sig om, inte om man är uppkopplad jämt eller inte. Tyvärr vet inte journalister och allt möjligt folk vad dom pratar om... Lite tråkigt men sant. Ta riksdagsledarmotet som tyckte att det var diskriminering mot sverige för att vi itne kunde använda åäö i webbadresser, och krävde att det skulle ändras.... Idioten hade inte en aning om att man då hade använt åäö i ca 6 månader....
3 Guest(s)