April 5, 2001
När behöver man egentligen kraften från ett GeForce3? Jo när man lirar krämiga spel i höga upplösningar 1600*1200 och uppåt. Men hur många har egentligen skärmar som klarar dessa upplösningar med bra bildkvalitee?
På min 19" skärm är 1024*768 100Hz den bästa upplösningen. Högre än så vill jag inte köra, även om den fysikt klarar 1600*1200 i 75Hz.
Men det är ju klart... har man en 22" skärm som klarar 120Hz i 2048*1536 så är det ju roligt. Men då blir ju grafikkortet ändå flaskhalsen eftersom att ett GF3 ändå bara klarar ca 60Hz i den upplösningen.
Men visst man kan sitta och köra sina "timedemos" varje dag, och glädjas över 200fps varav 170 som ögat ändå inte hinner uppfatta.
För den delen menar jag inte att man behöver sitta med ett S3 Virge 4Mb. Men nog måste det väl finns något roligare som man kan lägga 4000 spänn på?
Jo men det är ju som med bilar t.ex.. har man pengar så kanske man läggar 20-30000 extra för att få en starkare motor som man inte "behöver" men ändå vill ha! Det är liksom svårt att säga vad man ska ha det till..
Men sen är det ju trevligt att kunna spela alla de nya spelen med allt på max i grafiken osv.. Det är en smaksak!
Tekniknörd som gillar att träna.
April 5, 2001
Nej jag har inte testat Tribes2, men jag har hört talas om att det ska gå tungt.
När jag köpte mitt GF2 GTS lade jag ut massor med pengar (ca 2500). I efterhand tycker jag inte att det var värt det. Jag tror ett MX kort hade gett mig tillräcklig kraft för dom spelen jag lirar. (Max payne etc).
Men det är precis som ni säger, allt man köper behöver man inte. Dom flesta vill ju ha lite mer än mat och tak över huvudet...
Gahh 1600*1200 på en 19" skärm det måste väl vara smått?
September 6, 2001
Tycker ni överdriver Geforce 3 prestanda. Har en 19tummare som går i 1280*1024 85Hz. Spelar Flashpoint i 1152*864*32bit skärmen klarar då 100Hz. Spelet flyter på bra med alla effekter på även i helikopterupdrag. Men inte finns det mycket att spela på. Klockade NER kortet och körde 150Mhz och minnet i 375Mhz för o testa. När helikoptern fick upp farten hackade spelet kraftigt. Nu klarar mitt moderkort bara 2xAGP, fast tror inte det har så stor betydelse. Ni kan kolla mina bechmarks om ni vill, kallade mig truell stajlman tidigare.
Tack för bra inlägg och ett bra forum.
April 5, 2001
Hur kan du säga att "30fps skulle flimra sönder ögat"??
När det flimmrar beror det inte på låga fps utan på låga Hz på skärmen.
låga fps ger ju bara att det börjar hacka.
Det spelar ingen roll om ditt grafikkort klarar 300fps, om skärmen ändå bara klarar 60Hz. Det kommer ändå att flimmra! (men inte hacka)
Att 30fps hackar är också felaktigt, det beror på att när man "benchmarkar" tar den ett medelvärde som då tex visar 30fps. Men i själva verket kan du under vissa korta intervaller ligga på 15fps.
Skulle fps-talet alltid vara konstant skulle du inte märka någon skillnad på 30fps och 200fps
Jag vill bara ha högre upplösning!!
Men det är nog större skärm som gäller än 19" om man ska högre än 1600..
Tekniknörd som gillar att träna.
May 22, 2001
March 1, 2001
läste inte igenom alla inlägg men nån sa att om det vara 30fps konstant så hackar det inte.
Nädå..om man vänder sig två-tre gånger i sekunden i ett spel så får man då 10 rutor per vändning. Och då hackar det.
60fps och uppåt är bra.
Jag kör 1600*1200 på min 19 tummare, det funkar bra fast tyvärr orkar inte mitt Geforce DDR lira spelen i det, brukar nöja mej med 1024*768*32 i spel.
jag är ändå nöjd, jag tycker det känns onödigt att lägga 4000 på ett grafikkort vars resurser jag inte kommer nyttja fullt ut ändå. Jag väntar tills spelen inte flyter i 1024 med max på alla grafikiska inställningar.
Max Payne går precis acceptabelt på min burk och det är väl typ det mest krävande spelet idag? Jag väntar på Unreal 2, Duke nukem 4ever, doom3 och gänget...
Visse
September 3, 2001
rätta mig om jag har fel.... men är inte FPS=Frames per second? och Hz är antal upprepningar per sekund...
din klant!! båda betyder samma sak!!!..
när man märker att det hackar beror det på en total brist av frames i en tid som ögat uppfattar... (0,03 sekunder)..
detta gäller ändast för en stillbild, så om man kör ett spel, på 30 Hz (eller fps) så kommer man att se det på en gång ifall man rör sig... just därför behöver man minst 60-70 fps (eller Hz) så att det ska flyta lite hyffsat...
sen ska man ta hänsyn till att krävande spel, vid vissa tillfällen droppar lite i fps och kommer under dess medelvärde.... och blir då synligt för ögat, och vi upplever det som ett "hack"...
däför ska man ha en hög medelvärde på FPS,(mer än 100 helst) så att man inte märker om fps går ner... för då blir det ändå runt 60-70 och det märker man ändå inte. Då körs spelet bra helt och hållet.
VIVA GEFORCE 3 OCH DESS NÖDVÄNDIGA KRAFT!!
March 4, 2001
Dom flesta har 19" skärmar som klarar 1280x1024 utan problem men om den är modern även 1600x1200...men vidare till grafikkortet.
Klart grafiken kan bli bättre, känner man att man inte har nytta av den bättre grafiken så köper man ett billigare grafikkort...själv så blir jag nöjd när det kommer ett grafikkort som klarar FSAA 4X och 1280x1024 MAX i Q3 med runt 100fps i four demot, då blir jag nöjd 😀
December 19, 2000
On 2001-09-11 00:06, Robster wrote:
24 FPS räcker jätte bra!eller du kanske tycker det hackar när du går på BIO?
där är det JUST 24 bild rutor per sekund.
En ganska kraftig skillnad mellan att sitta på en bio å titta lr framför en monitor....24 FPS räcker INTE...att spela i....!!!
December 22, 2000
Om ditt spel har lägre FPS är vad din skärm har i Hz så kommer det att uppfattas som att det hackar. Detta är olika från person till person, men jag märker det på en gång.
FPS och Hz är inte samma sak.
FPS är när man mäter i spel tex.
Hz är uppdateringfrekvensen på din skärm.
July 17, 2001
On 2001-09-11 00:06, Robster wrote:
24 FPS räcker jätte bra!
eller du kanske tycker det hackar när du går på BIO?
där är det JUST 24 bild rutor per sekund.
Alltså det e såhär att ögat i sig inte uppfattar mer än 24 bilder per sekund!! Du ser ingen skillnad på 200 fps och 30 fps men visst det e bra me lite att gå på ja!
Och nej hertz e inte samma sak som fps.
1 Guest(s)