Hur många har användning för ett GF3?|Page 4|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur många har användning för ett GF3?
Liquide
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 146
sp_UserOfflineSmall Offline
150275
March 3, 2002 - 12:45 am
sp_Permalink sp_Print

gillar Radeons förmåga att tvinga på högkvalitativa inställningar, något jag saknar på GF-korten

Du kunde inte ha sagt det sämre. Jag har ett Radeon 8500 och ett GeForce 3. Det finns MYCKET mer options för att tweaka upp bild kvaliten på GF kortet än på Radeon.

Det är ganska kul att du säger att du har max LOD setting. Hmm är du säker att du inte vill ändra det för va jag vet så är det inte möjligt att ändra det på Radeon kort !

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
150281
March 3, 2002 - 1:20 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-03 01:45, Liquide wrote:

gillar Radeons förmåga att tvinga på högkvalitativa inställningar, något jag saknar på GF-korten

Du kunde inte ha sagt det sämre. Jag har ett Radeon 8500 och ett GeForce 3. Det finns MYCKET mer options för att tweaka upp bild kvaliten på GF kortet än på Radeon.

Det är ganska kul att du säger att du har max LOD setting. Hmm är du säker att du inte vill ändra det för va jag vet så är det inte möjligt att ändra det på Radeon kort !

ursäkta mig men vilken dressing vill du ha när du käkar upp dina ord?

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

eller vad sägs om ett bra exempel på TRUFORM?
[Image Can Not Be Found]

sen har vi lite kontroller för Direct 3D också såklart om du vill jag jag ta några screenshots på dem med... smile

[ Detta Inlägg ändrades av: UndaC den 2002-03-03 02:21 ]

Anton Nilsson
Member
Medlem
150284
March 3, 2002 - 1:27 am
sp_Permalink sp_Print

vad jag menade var:
jag tror inte att GF korten har den egenskapen att de kan tvinga på en 32 bits Z-buffer samt 32 bits texturer samt att ATIs LOD 8 är högre än vad högsta inställningen på ett GeForce motsvarar
det i kombination med ATIs 128x Ripmapping Anisotropic Filtering, TRUFORM (o kanske lite FSAA 2x) får alla gamla goa spel att se nästan helt nya ut smile tänker främst på de som bygger på HL motorn
tex kikarsiktet på snipergevären i DoD, utan truform ser de ut som stoppskyltar
med TRUFORM (räcker med level 1 (finns upp till 7)) så blir de perfekta cirklar precis som de borde se ut
DET saknar jag på GeForce

om jag har fel ber jag om ursäkt

[ Detta Inlägg ändrades av: UndaC den 2002-03-03 02:30 ]

Anton Nilsson
Member
Medlem
150290
March 3, 2002 - 1:52 am
sp_Permalink sp_Print

tänkte om du var sugen på efterätt:

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found] liten bugg i Radeonator gör att man inte kan välja enbart 32 bits z-buffer här (har sagt till Gambino som jag hjälpt skapa det att fixa till det så det kommer med i nästa uppdatering) dock fixar man det manuellt i registret eller genom UniTuner

[Image Can Not Be Found]

de flesta av de här valen finns inte på GeForce korten
och om du kollar bland Open GL Private samt DirectX Advanced ser du att där finns tonvis med inställningar
många fler än vad som är tillgängliga i NVMax tex. (kanske finns tweaker med mer inställningar för nvidias kort, länka gärna eller länka screenshots)

hehe checka mitt stavfel på Coörd 😀
har varit så sen version 1.25, han e nu uppe i 1.60
glömmer hela tiden säga till om det

[ Detta Inlägg ändrades av: UndaC den 2002-03-03 02:55 ]

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
150321
March 3, 2002 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Undac: Några frågor om Radeon.

Om du kollar på denna sida: http://www.digit-life.com/arti.....ndex6.html så påstår dom att Radeon samplar anisotropiskt annorlunda från Nvidias lösning.

"In real applications the filtering will work good on walls or ceilings, but the results will be vanishing on surfaces located at angles different from the right one the result will be less noticeable till the critical angle of 45 degrees is reached."

Dessutom

"The NVIDIA's approach needs more time to get the result but it processes objects at any angles equally good, not only those positioned just horizontally or vertically."

Dessutom har du snackat om LOD (Level Of Detail). Jag undrar, snackar du om MipMaps eller modeller? Om det är Mipmaps så kan jag ställa betydligt högre med mitt G2. Om det är modeller så undrar jag vad drivern har med det att göra förutom när det gäller TRUEFORM?

Sen vad gör Optimize Blend, Color Fill, Validate Vertex Index som inte ett G3 kan klara?

Anton Nilsson
Member
Medlem
150326
March 3, 2002 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

Radeon använder rip-mapping anisotropic
vad den gör är att räkna ut på vilka ytor filtreringen behövs mest
jag har själv inte sett några av de problem som vissa påstår att man kan erfara, dock är det för att jag kör 128x tror jag
128x är nån specielvariant som aktiverar någon annar form av filtrering än vad de lägre gör, ATI tiger dock om vad det är som "händer" när man aktiverar 128x
i DirectX går det också att fixa till med 128x, och i kombination med AnisoLinear så blir resultatet pyttelite sämre (typ som nvidias 8x ungefär)

tex. behövs det inte på ytor som är alldeles intill dig osv. ett selektivt filter helt enkelt
vissa kallar det "fusk", personligen tycker jag inte att det är mer fusk än HSR tex.

men visst, nvidias metod är mer ortodox, och i vissa fall ger den bättre resultat
dock är det med en präktig prestandaförlust, o filtreringen går inte att ställa in så hög som på Radeon
personligen föredrar jag ATIs metod eftersom den fungerar bättre *för mig* i praktiken

LOD avser mipmaps, och vad jag förstått går ATIs inställning 8 ganska mycket högre än vad GeForce korten gör (jämförde skärm vs skärm, mitt radeon mot ett geforce 3, båda körde enabrt med trilinear i cs samt högsta LOD, på min skärm var texturerna klart mycket "vassare" och "klarare" men o alla junctions syns en viss grad av aliasing

det kan skapa viss textur aliasing som sagt, precis som 128x Aniso
personligen tycker jag att det är värt det
men om man störs så är det bara att slå på 2x FSAA så försvinner det

ColorFill är en funktion som förbättrad Direct 3D Color Saturation, fylligare färger osv. (inte samma funktion som color vibrance eller vad det kallas), Validate Vertex Index är en funktion som ser till att scener renderas korrekt
kan fixa till vissa problem i spel, de flesta program väljer själva om de ska använda funktionen, men det känns fint att man kan tvinga på den

Optimize Blend ser bara till att AlphaBlednings resultat blir litet bättre

(och om nu geforce korten har förmåga att "tvinga" på "kvalitetinställningar" så undrar jag vilka de valen är förutom: Aniso och FSAA)

GeForce e ju klart bättre på en massa andra saker, o så där
försöker inte säga att Radeon är det optimala kortet
jag bara ville ha sagt att jag saknar funktioner som gör att man kan tvinga gamla spel att se bättre ut på GeForce

kan någan skicka mig deras OpenGL och DirectX drivrutin från senaste nvidia drivisen (bara dll-filerna alltså)
tänkte kolla om där finns "outnyttjade" tweaks så att säga

edit: ja jag vet, jag har stavat fel ÖVERALLT wink

[ Detta Inlägg ändrades av: UndaC den 2002-03-03 12:00 ]

Anton Nilsson
Member
Medlem
150335
March 3, 2002 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

har tittat igenom nvidias 27.70 drivrutin nu (nv4_disp.dll samt nvoglnt.dll, om det finns registernycklar i andra filer så sä gärna till, pallade inte kolla igenom fler än dom två)
samt ett par tweakers för nvidias kort

där fanns inget som indikerade att man skulle kunna tvinga på en 32 bits z-buffer eller 32 bits texturer
varken i Open GL eller Direct 3D
däremot kunde man tvinga på en 16 bits z-buffer och välja 32 bitars texturer default (men den "ultimata" kontrollen överlämnas ändå till mjukvaran)

jaja TRUFORM kommer man dock inte undan, fan va det regerar
var lite tveksam först tex. i UT så ser modellerna helt mongo ut
men nu när spel har börjat med officiellt stöd funkar det bättre
o gör det inte det så e det bara att dra ner TRUFORM till level 1

Quake 1 och 2 är också bra exempel på spel som man kan få att se riktigt fint ut på ett Radeon
32 bits z-buffer, 32 bits texturer, truform level 1, 128 aniso, line AA, (FSAA finns ju också på geforce så det sätter jag inom parantes)
skulle bara fått Nitro GL att arbeta ihop sin TRUFORM renderer med han killen som gjorde EMBM renderern
hade nog sett helt superbt ut

sorry att jag skriver så långt o "kladdigt" wink

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
150345
March 3, 2002 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Gisses vilka svar. Det här är kul att läsa smile

3D-kvalité är helt klart en djungel. Visst Anisotropisk filtrering är en sak, men implementationen en annan. Och så är det överallt.

Alpha Blending kan jag förstå att det påverkar kvalitén en hel del på många överritningspass, men annars borde det inte göra något. Ser man stor skillnad med Alpha-Dithering? Jag tänker på dom gamla korten som gjorde Mipmappfilteringsdithering som var bättre men inte bra. Kan tänka mig att det blir motsvarande artifacts, eller?

32-bitars Z-Buffer påverkar ju inte så mycket i väldigt många spel. Det är sällan jag ser överritningskonkurrens med mitt GeForce2, men visst händer det.

Sen en fråga. Vet du hur mimaps skapas? Är det drivrutinen (antar det själv) som skapar dom? Hur skapas dom (neighbourhood, linear, bicubic filtrering)?

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
150352
March 3, 2002 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-06 09:59, lumpa wrote:
...Skulle fps-talet alltid vara konstant skulle du inte märka någon skillnad på 30fps och 200fps

Med tillägget att detta beror givetvis på uppdateringsfrekvensen på skärmen, om det är v-syncat eller jämnt delbart.

Anton Nilsson
Member
Medlem
150353
March 3, 2002 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-03 13:06, 69link wrote:
Gisses vilka svar. Det här är kul att läsa smile

Sen en fråga. Vet du hur mimaps skapas? Är det drivrutinen (antar det själv) som skapar dom? Hur skapas dom (neighbourhood, linear, bicubic filtrering)?

hehe "nerds at work" 😀
jag är inte så superinsatt men vad jag förstår finns det ingen "korrekt" standard för hur man genererar en mimap
iaf inte i Open GL (i DirectX finns det kanske) alltså är det i första hand hårdvaran, drivrutinen o sen mjukvaran som avgör (rätta mig om jag har fel, måste erkänna att jag e ute på lite djupt vatten här)

i Open GL finns det ett par default mipmap levels (samma som du ställer in med GL_TEXTUREMODE i HL motorn)

Anton Nilsson
Member
Medlem
150357
March 3, 2002 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-03 13:28, oxygenial wrote:

On 2001-09-06 09:59, lumpa wrote:
...Skulle fps-talet alltid vara konstant skulle du inte märka någon skillnad på 30fps och 200fps

Med tillägget att detta beror givetvis på uppdateringsfrekvensen på skärmen, om det är v-syncat eller jämnt delbart.

himla tjat
30 fps är inte maxgränsen för det mänskilga ögat
om ni sett en BIO-film (typ panorama i sthlm) i 60 fps så hade ni insett att det är stor skillnad

Paddy från IO-labs testade sina arbetskamrater (professionellt 3d-folk)
alla tester var på samma skärm, under exakt samma förhållanden
skillnaden var att man vsyncade fpsen på ett litet demo o sen höjde refreshraten sakta men säker
vid 75 vsyncade fps började folk få svårt att se skillnaden upp till nästa steg
mellan 85 och 120 var det ingen av dem som kunde märka skillnaden
(givetvis var det hela ett blindtest)

om ni är så j**la säkra på er sak så föreslår jag att ni testar det hela i praktiken i era spel
ställ in er refreshrate på 120, 90 eller 60 Hz sen kör ni igång HL tex.
testa att leta upp en upplösning + FSAA nivå som ger er en minimum och maximum fps som ligger mellan er monitors Hz och Hz/2 (inte så jobbigt som det låter, jag fick rätt på det efter andra fösöket)
sen ställer ni in er fpsmax på samma fps som ni vill vsynca till (Hz, Hz/2 eller Hz/3 skulle jag väl tro)

30 konstanta vsyncade fps är ganska smidigt, men långt från så flytade som det blir vid 85 vsyncade fps...

nuff said
innan ni klagar föreslår jag att ni testar detta

[ Detta Inlägg ändrades av: UndaC den 2002-03-03 13:52 ]

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
150400
March 3, 2002 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

bra sagt.

det förutsätter att man har bra och snabba prylar för att man testar sådant.

har man en p2 på 450 mhz med nån gammal ati kort så kan man väl lika gärna skippa att testa.

men fövånande att det blir så jäkla bra med vsynkade fps

Lindbergh
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
151004
March 5, 2002 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

ÖGAT UPPFATAR INTE MER ÄN 70FPS

ffs
eller så va det 66

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
151006
March 5, 2002 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

Det är mycket möjligt, men det är mer vilsamt för ögonen att använda 85Hz än 60 hz
sitter man o tittar på en skärm/TV när det är helt mörkt och man stänger av skärmen, så "blinkar" det ju för ögonen.

Och i spel så "känner" du skillnad mellan 60 och 80 fps. Musen reagerar bättre.

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
151042
March 5, 2002 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför kan man sitta och titta på en tv med vad det nu är... 50hz ? medans en dator med 60hz är olidlig

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
151066
March 5, 2002 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Därför att filmat material har motionblur och att TV'n har längre efterglöd.

wizard
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 75
151139
March 5, 2002 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-05 13:58, Voodoozzz wrote:
Varför kan man sitta och titta på en tv med vad det nu är... 50hz ? medans en dator med 60hz är olidlig

Jag kan inte titta länge på en 50hz tv idag efter ha använt en 100hzare över ett år. Det flimmrar ju bara!

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
151218
March 5, 2002 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ganska stor skillnad i vad många här menar med ordet flimmer.

Det ena flimret är när det blinkar, typ som om tvn vore ett stroboskop, fast den blinkade så snabbt att det är svårt att uppfatta. Det är denna "blinkning" som mänskliga ögat uppfattar ganska svårt när det väl är över 30 hz. Anstränger man sig kan man även se upp till 40-50. Jag ser med mycket ansträningning, min gamla tv i mitt rum, när allt är släkt runt omkring, att det blinkar.

Det andra flimret är den som blir när något rör sig i bilden. Denna syns som bäst när ni kör 60 Hz i windows och rycker lite på musen. Kolla själva, dra lite och kolla på pekaren, så ser ni att det blir lite spår efter. Ja, precis, det är flimmer. För att bli kvitt det där flimmret ska man höja Hz på skärmen. 100 Hz är mycket bra och där måste man dra ganska ordentligt på musen innan man ser flera stycken pekare.

Om man använder 60 Hz i ett spel, på en dataskärm. Då ser man inte mycket av blinkningen, utan mer av den andra sorten. Om det är ett förstaperson-shooter spel, så kan man oftast titta runt med musen, och om man vänder sig för snabbt kan då till exempel en vägg eller vad som helst, få samma effekt som muspekaren fick i windows, dvs. man ser flera av den, i form av flimmer.
Man undviker detta genom att HÖJA Hz på skärmen. Men då måste man ha ett grafikkort som hänger med som kan ge en stabil framerate vid den Hz´en. Vilket betyder:

VI BEHÖVER GEFORCE 3, OM MÖJLIGEN GEFORCE 4!!

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
151293
March 6, 2002 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy, testa att ställa din datorskärm till 60Hz. Titta sedan precis ovanför den. Då kommer du uppleva mycket starkt att den flimrar. En TV har efterglöd, därför upplever man inte det på samma sätt. Däremot är interlaceflimret ganska tydligt på en TV. Kolla speciellt den "analoga" klockan som kanal 1 och 2 har.

Om vi däremot tar ett spel typ FPS. Om du lirar ett FPS som håller 60Hz i alla lägen så kommer du uppleva att det är görstabilt. Inga hack, ingenting.

Vad du beskriver med musen o allt är att musen samplar på en viss frekvens och skärmen på en annan. En PS/2 mus samplar normalt på 20 eller 40Hz, min MS USB-mus samplar 100Hz. Om din skärm ritar med 60Hz och din mus bara uppdaterar positionen i 40Hz så blir det ju hack.

Det ultimata är att ens dator/grafikkort är såpass snabb att man kan köra med 85Hz skärm, V-Sync on och att det aldrig tar längre tid än 11,7ms att rita ut en frame (1000/85 = 11,76).

Anton Nilsson
Member
Medlem
151345
March 6, 2002 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

"Man undviker detta genom att HÖJA Hz på skärmen. Men då måste man ha ett grafikkort som hänger med som kan ge en stabil framerate vid den Hz´en."

Hz:en spelar ju ingen roll för prestandan såvida man inte kör med vsync då...

ang. musen
de flesta USB-möss kör i motsvarande 150 Hz
optiska möss fungerar annorlunda o rapporterar istället när de rört sig

i Windows 2000 går det att öka musens refreshrate till 100 o i XP till 200
med tweaks går det att ändra den i alla windowsversioner till 200
står inte ut med något under 100 Hz på musen längre..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 365
Currently Browsing this Page:
5 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL