May 28, 2001
May 28, 2001
May 28, 2001
Hupp!
Det där nforce chipset grejen, är det nvidia som skickar ut så att mobo chipsets blir kompatibla med graffekort eller är det ett nytt chipset?
Brrrr... vilken dummie fråga
Mvh Christer
320MB pc-100 RAM
IBM deskstar 30gig
Soundblaster PCI128
En 115V fläkt som stinker brännt!
[ Detta Inlägg ändrades av: MadMax den 2001-09-09 20:25 ]
September 5, 2001
Alltså om man köper P4 då är man lagom pantad..
Skitlåg prestanda, skithögt pris jämföt med amd
Säger inte det allt?
Fast problemet är idag att många bara går efter Mhz, det är det ända dom räknas..
Kolla på
http://w1.403.telia.com/~u4030.....putest.jpg
Det är när jag kör SiSoft Sandra på min data..
August 22, 2001
Hupp!
Det där nforce chipset grejen, är det nvidia som skickar ut så att mobo chipsets blir kompatibla med graffekort eller är det ett nytt chipset?
Brrrr... vilken dummie fråga
Jag vet inte riktigt hur du menar.. men jag ska försöka förklara i alla fall. nForce är Nvidias första moderkorts chipset. Den stora nyheten med nForce jämfört med andra chipsets är att den kan använda sig av dubbla minneskanaler och på så sätt i praktiken dubbla DDR-minnets bandbredd till 4266Mb/s. Utöver detta kommer det även skeppas med intergrerat grafikkort, 10/100Mbit nätverk och 5.1 ljud. Vad som ska tilläggas är att med integrerat grafikkort menas minst GeForce2 MX och vem vet vad som kan sitta på framtidens nForce moderkort.. Vad som finns på moderkorten av dessa "tillbehör" kommer nog skifta men det finns alltså möjlighet för allt detta. Det är ett helt nytt chipset som kommer ut i slutet av september om allting går som det ska!
phriik: Jag vet inte riktigt varifrån du har fått att en P4 skulle ha skitlåg prestanda? AMD har för tillfället ingenting som kan mäta sig med en Pentium 4 2Ghz så det argumentet håller inte riktigt. Visst en 1.4Ghz AMD Athlon kan pressa sig före i vissa tester men det är inte många. Anledningen till att ingen köper eller vill köpa P4 är pga den stora prisskillnaden (som om ni inte visste det. ) och så länge den är så kraftig rekommenderar jag inte heller att man ska köpa P4 system. Men säg inte att de har dålig prestanda för då är man lite ute och seglar..
[ Detta Inlägg ändrades av: Anton den 2001-09-10 11:23 ]
Tekniknörd som gillar att träna.
May 28, 2001
Tack Anton för dina utmärkt valda ord!
Jag menar inte på att P4an är dålig, du kanske inte riktade krittik mot mig, jag menar på att man inte ska stirra sig blind på klockfrekvens!
Det märks redan vid tex min K6-2a som går i 525Mhz får så mycket pisk av en P3 500Mhz så den aldrig reser sig mer(Detta är alltså i spel)... Jag kan nog jämföra min med en P2 400Mhz om det finns!
Och inse då vad stort det glappet blir/kan bli med dagens processorer, hähä!
Så det skulle inte förvåna mig ett dugg om Palominon piskade P4 2Ghz!
Mvh Christer
September 5, 2001
okej, men vad jag försöker påpela främst är att det finns många som tror att allt handlar om Mhz så därför köper dom hellre typ 1.7ghz P4 än en ahtlon 1.4ghz
2ghz p4 finns inte i affärerna heller, än.
Visst kommer P4 priserna att gå ner i och med lanseringen av ddr till p4 men då rasar prestandan oxå något..
May 28, 2001
Jepp!
Det har du jädrigt rätt i, men dålig prestanda är det ju inte i P4orna, man har ju även en kompatibilitet som AMD kan springa och gömma sig efter i microsofts system/program!
Men så var det ju det där med DDR på P4an, undrar just hur det kommer att gå....ska bli jädrigt intressant att se, håller du inte med mig Phriik?
Mvh Christer
phriik: Jo jag förstod nästan att du menade så men jag ville mest uppmärksamma alla andra att prestanda mässigt så har AMD svårt att klå Intels 2Ghz:are. Men precis som både du och MadMax säger så är det ett riktigt rävspel att Intel har en hastighet på 2Ghz medans AMDs snabbaste på 1.4Ghz är nästan lika snabb. Detta tjänar nog Intel mer på än vad man kan tänka sig. För alla som är lite insatta i det hela vet ju att prisskillnaden inte på något sätt är relativ med prestanda skillnaden. Men för alla ovetande konsumenter är det siffror som gäller.
Jag vet inte hur många gånger jag fått frågan "Jag har hittat ett grafikkort med 64Mb minne på!! Det måste vara grymt bra!". Detta kan ju lika väl vara ett GeForce2 MX med 64Mb minne och jämför man det med ett 32Mb GeForce2 Pro kort så vet vi ju hur utgången blir..
DDR minne till Pentium 4 processorerna är faktiskt inte helt fel men det är ju lite skillnad om man jämför med RDRAM i minneskrävande tester eller program. Men det är nog inte allt för långtid tills dubbel kanals DDR minne kommer till P4 system. Så det är bara att vänta och se..
Tekniknörd som gillar att träna.
2 Guest(s)