September 10, 2004
Hej!
Hur mycket betalar du i el varje månad? Och vad betalar du för? Jag betalar inte elen själv idag, men jag kan komma att göra och vill därför veta hur hemsk elräkningen kan bli...
Skriv gärna boendeform, antal rum, antal datorer och hushållsmaskiner.
Jag har...
Lägenhet med tre rum och kök.
Antal datorer 24/7: Fyra stycken, ev. en femte snart.
Tvättmaskin
Diskmaskin
-----------------------------------------------------------------------------
Månads-/kvartalkostnad: Okänd
Jag har ingen elmätare installerad. Jag vill inte gärna testa med Clas Ohlsons sak. Jag behöver dessutom spara alla pengar jag kan i dagsläget.
Jag är tacksam om ni kan ta det här seriöst. Jag har ingen möjlighet att minska antalet datorer heller. Om jag kunnat hade jag gjort.
MrRunaway
June 11, 2001
Det där beror väldigt mycket på vad du har som går i onödan. Den mest kostande produkten jag har är kylskåp/frys (50/50) som drar ungefär 1500w som max. Eftersom en elräkning oftast inte kommer med exakta uppgifter utan är en uppskattning på användningen så är standaden för en vanligt lägenhet eller bostadsrätt ca 2 000 KWh per år. Jämfört med Villa/radhus där förbrukningen ligger på ca 20 000 KWh per år. Dettta eftersom huset oftast helt enkelt har fler rum och man oftast har alla typer av utrustning som komplett tvättstuga, bastu och ofta till viss del eluppvärming.
Beroende på din elleverantör så kommer din elkostnad att ligga mellan 50 öre - 1,50 per kilowattimme. 1 Kilowattimme är samma sak som att ha förbrukat 1 KW i exakt 1 timme eller exakt 1 watt i 1 000 timmar.
Om du har många datorer och diskmaskin och tvättmaskin kan du räkna med att din årsförbrukning kommer att öka upp till 3000 kwh.
Eftersom räkningen uppskattas ska du kräva att dom läser av mätaren minst 1 gång per år så att du inte behöver betala in mer i slutet av året. Oftast fördelas räkningen per kvartal.
Om det är så att du skall ta över elräkningen från en tidigare boende eller från hyresvärden så ska du kräva att dom läser av mätaren innan dom skriver över den på dig så att du inte behöver betala för el som du inte använt.
Sök på internet efter frågor om el så kan du hitta mycket hos elleverantörer, konsumentverket, elsäkerhetsverket samt hyresgästföreningen. Du kan även fråga om råd i din komun.
June 30, 2001
Just nu har jag sådan tur att elen ingår i hyran, som visserligen är väldigt hög. Så jag kan ha massor av skit igång utan att bry mig. Just nu snurrar två datorer 24/7. Tv:n och förstärkaren står oftast påslagna från morgon till kväll.
Men när jag flyttar hem till föräldrarna varje sommar så brukar deras elräkning gå upp med ca 500 i månaden. Då plockar jag med två datorer.
November 27, 2002
Kan denna länk vara av intresse måntro: http://www.elpriser.konsumentverket.se/
2 Guest(s)