September 20, 2001
Jag har ett agg från JNC (vet budget) på 300W (10A@12v). Om man kopplar in tex en hårddisk för mycket bränner jag det då eller startar datorna bara inte? Driver just nu 7 fläktar, 2hds, 2cds+ floppy på agget och tänkte koppla in en hd, LCD och DVD till, går det eller hur mycket brukar man kunna driva på ett 300W agg?
Jag har ett 340W til mobot också i burken, tänkte ha det till mobo+pelt senare...
May 8, 2001
Du kan driva ganska många enheter med ett bra 300W nätagg ! De flesta HD,Cd-rom och DVD drar bara ngn enstaka Ampere.. De grejjorna som du räknar upp skall inte vara ngt problem. Jag har aldrig hört om ngn som har "bränt" sitt nätagg pga att man har kopplat för många enheter till det, det som händer först när kraften börjar tryta är förmodligen att datorn blir instabil när strömmen inte räcker till för att ge processor och minne stabil strömmatning. Nätagg är dessutom skyddade mot kortslutning och överbelastning så skall man "elda upp" nätagget så får man nog vara ganska så klantig... 😉
Mvh...
August 7, 2001
kör du bara det som du sa på det nätagget eller annat oxå? är det bara det så är det nog inga problem att koppla in lite extra prylar. själv så kör jag 2 diskar 2 cdromer å min floppy på ett 150w. Jag har heller aldrig hört om någon som bränt ett nätagg så. om man överbelastar det så går antagligen en automatsäkring å datorn startar inte, bara att koppla ur grejjerna så funkar d sen igen.
January 24, 2001
jag kör också på ett 150W och den driver två HDD, CDRW och DVD + floppy på det. Fast då är kontakterna slut... många fläktar kan du väl köra med fan-kontakter på moderkortet!
Så länge det finns kontakter så är det ingen fara... om du kopplar i för många så börjar det nog bli läsfel har jag hört att en polare fick.. 😕
September 20, 2001
Jag kör mobot på det andra agget så jag märker ju inte om den blir instabil. Läsfel på Hdn eller på CDn? Jag får några miljoner läsfel med min cd-rom nu, fast det funkar i brännaren, så det är nog cd-läsaren som är sabb, för skivorna är helt nybrännda. Jag har lött dit 2 extra molex för att kunna koppla in mer stuff 😀 Kör fläktarna på en fanctrl.
1 Guest(s)