Hur mycket kan man driva på ett nätagg?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur mycket kan man driva på ett nätagg?
Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 29, 2002 - 12:15 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett agg från JNC (vet budget) på 300W (10A@12v). Om man kopplar in tex en hårddisk för mycket bränner jag det då eller startar datorna bara inte? Driver just nu 7 fläktar, 2hds, 2cds+ floppy på agget och tänkte koppla in en hd, LCD och DVD till, går det eller hur mycket brukar man kunna driva på ett 300W agg?

Jag har ett 340W til mobot också i burken, tänkte ha det till mobo+pelt senare...

laphroaig
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 365
187700
July 29, 2002 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan driva ganska många enheter med ett bra 300W nätagg ! De flesta HD,Cd-rom och DVD drar bara ngn enstaka Ampere.. De grejjorna som du räknar upp skall inte vara ngt problem. Jag har aldrig hört om ngn som har "bränt" sitt nätagg pga att man har kopplat för många enheter till det, det som händer först när kraften börjar tryta är förmodligen att datorn blir instabil när strömmen inte räcker till för att ge processor och minne stabil strömmatning. Nätagg är dessutom skyddade mot kortslutning och överbelastning så skall man "elda upp" nätagget så får man nog vara ganska så klantig... 😉

Mvh...

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
187782
July 29, 2002 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

kör du bara det som du sa på det nätagget eller annat oxå? är det bara det så är det nog inga problem att koppla in lite extra prylar. själv så kör jag 2 diskar 2 cdromer å min floppy på ett 150w. Jag har heller aldrig hört om någon som bränt ett nätagg så. om man överbelastar det så går antagligen en automatsäkring å datorn startar inte, bara att koppla ur grejjerna så funkar d sen igen.

drmicke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 312
187859
July 29, 2002 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

jag kör också på ett 150W och den driver två HDD, CDRW och DVD + floppy på det. Fast då är kontakterna slut... många fläktar kan du väl köra med fan-kontakter på moderkortet!

Så länge det finns kontakter så är det ingen fara... om du kopplar i för många så börjar det nog bli läsfel har jag hört att en polare fick.. 😕

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
187865
July 29, 2002 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör mobot på det andra agget så jag märker ju inte om den blir instabil. Läsfel på Hdn eller på CDn? Jag får några miljoner läsfel med min cd-rom nu, fast det funkar i brännaren, så det är nog cd-läsaren som är sabb, för skivorna är helt nybrännda. Jag har lött dit 2 extra molex för att kunna koppla in mer stuff 😀 Kör fläktarna på en fanctrl.

x1zt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
188146
July 30, 2002 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

det ända som drar är hårddiskarna... dvd/brännare/floppy m.m. dra ju inget eftersom man sällan använder dom. du kan säkert koppla på 10 hårddiskar till med tanke på att du inte driver prollen på nätaggeyy..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 146
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL