May 17, 2002
Jag har ett gammal intel 430 tx moderkort med en 166@200 mhz prolle på. Nu undrar jag hur snabb processor skulle det hära kortet klara???
Tack på förhand...
June 22, 2002
tre alternativ:
1) det är ett jättegammalt moderkort som inte ens klarar mmx-processorer, då kan nog gränsen ligga vid 200mhz.
2) dett klarar mmx, då kan du nog kanske stoppa i upp till 266 mhz.
3) det är ett moderkort som klarar 100mhz, då kan du stoppa i vilken Pentium (I) som helst, och alla K6-2 och K6-3, upp till 550mhz tror jag.
fast det spelar inte så stor roll. jag antar att man jumprar ditt moderkortet (annars så ställer man in busshastigheten och multiplajern i biosen). Kolla i manualen eller texten tryckt på själva moderkortet hur hög buss och multiplajer du kan ställa in.
ex: moderkortet klarar en buss upp till 100mhz, och multimplajern högst 5.5: du kan ha upp till 550mhz-prollar i datorn (5.5*100).
December 2, 2001
233 Minst bör du kunna klämma på eftersom du nu har en 166a på och 166or har MMX stöd, har en sån själv. Men jag skulle inte lägga pengar på en ny prolle till den!
1: En ny pentium 1 prolle på 233 kostar ca 900kr och de kan du få en Celeron/Duron på 1Ghz för vilket är mycket bättre
2: Du lär knappt märka någon skilland eftersom alla program/spel har så pass höga systemkrav så har du kommit under 300Mhz så spelar de ingen roll vilken processor hastighet du har, de laggar lika mycket iallafall.
3: Jag tror inte äns P1 prollar säljs längre, då får du gå till skroten och gräva 😛
Näe sälja skiten till någon turk och köp en ny dator 😉
June 22, 2002
YemanCool wrote: 233 Minst bör du kunna klämma på eftersom du nu har en 166a på och 166or har MMX stöd, har en sån själv. Men jag skulle inte lägga pengar på en ny prolle till den!
det finns garanterat pentium utan mmx upp till 200 och mmx går från 166 upp till 233 eller 266.
YemanCool wrote:
1: En ny pentium 1 prolle på 233 kostar ca 900kr och de kan du få en Celeron/Duron på 1Ghz för vilket är mycket bättre
Sant. Man måste iofs köpa nytt moderkort och eventuellt också mer ram, men om man tänkt bygga en dator som man kan göra nåt vettigt är det värt pengarna... =)
YemanCool wrote:
2: Du lär knappt märka någon skilland eftersom alla program/spel har så pass höga systemkrav så har du kommit under 300Mhz så spelar de ingen roll vilken processor hastighet du har, de laggar lika mycket iallafall.3: Jag tror inte äns P1 prollar säljs längre, då får du gå till skroten och gräva 😛
Stämmer så fint. Skroten är nog där du har störst chans att hitta en P1-prolle. =) Har du tur hittar du en k6-2 eller k6-3, då kan du komma upp i lite högre mhz (om ditt moderkort klarar det förstås). Då kan du kanske t o m titta på divx på datorn.... =)
June 22, 2002
July 17, 2002
Det stämmer gott att den är 200 MHz. Jag har själv ett 430HX med en 133MHz:are på som jag nyss uppgraderat från. (Den står som server nu :roll:)
Anyway, jag letade lite bios-uppdateringar och hittade en hemsida från det företag som gjort mitt moderkort, Du kan ju alltid titta på vad de skriver att TX-korten klarar 😉
1 Guest(s)