March 27, 2003
Hur mycket kan man hänga på ett noname nätagg på 300W?
Ungefär alltså...
Om det visar sig att det inte klarar att driva alla diskar, kan jag ta ett gammalt nätagg och köra två på något vis...!?
(Verkar funka, hittade denna bild på nätet)
Mvh
Adam
March 14, 2001
Körde ett Aopen 250W med nån Athlon XP-processor m.m. samt fem (om inte mer) diskar och går säkert med mer också..
Diskar drar inte så mycket egentligen..
Japp bara köra med ett till nätagg, finns en tråd om detta som kom upp alldeles nyligen, du jordar den gröna kabeln i atx-kontakten så startar agget..
March 27, 2003
Kom precis på det, det klassiska gemtricket borde funka... Tack Snorch
Redzo: Den uppfattningen hade jag också... Men datorn startar inte när alla diskar är inkopplade, då bara rycker fläktarna till och dioden tänds men ingenting händer. Kopplar jag ur några diskar så startar den fint.
March 27, 2003
Vad händer om jag tar fel då?
Det finns många färger som det bara finns en av...
Grå
Blå
Orange
Vit
Sen finns det flera svarta och flera röda.
Vilken ska jag chansa på?
Edit: Googlade på lite siffror och det visade sig vara den gråa som var ps_on.
http://www.quepublishing.com/a.....&rl=1
March 14, 2001
Stift nr 14 är det, om det inte kontakten är numrerad är det det fjärde stiftet från höger
-------##-------
##########
Håller du kontakten så med kablarna uppåt, alltså som om den sitter i atxkontakten på moderkortet är, G =Grön är kabeln du ska jorda..
edit: Ähh vafan tar en bild istället.. 🙂
http://fetting.se/images/PICT0017.JPG
March 27, 2003
Bumpar lite...
Börjar strula igen... Mitt noname nätagg inhandlat sept -04 tvärvägrar ibland att starta. (Sitter i en server så jag startar inte flera ggr per dag).
Ansluter 2 diskar och 4-pins kontaken till ett IDE-kontrollerkort, trycker på startkanppen och CPU-fläkten rycker bara till.
Tar jag bara en disk och kontrollerkortet går det fint. (En gång startade den med OS-disken, kontrollerkortet och 2 (!!) diskar extra...
Efter varje misslyckad start måste jag rycka ur sladden, vänta en stund och börja om igen...
När datorn väl startat tuggar den på fint, uptime på flera månader är inga problem.
Vad bör jag göra? Skaffa nytt nätagg?
March 10, 2003
Låter som ett slags överlastskydd eller nått. Kanske för att du inte belastar ATX kontakten något. Vet att t.ex. Shuttle lådornas agg inte startar om det inte finns tillräckligt med last på 12v linan.
Du kan inte använda dig av ett gammalt AT agg då ? Det har ju en on/off knapp redan från början och du säger att du ändå bara driver HDs med det extra agget.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 27, 2003
Grejen är att det jag talar om nu är det "vanliga" agget. DVs det som driver moderkort mm. Men som du säger, det verkar vara något skydd/någon säkring. Drar man ur sladden och väntar nån minut så är agget okej igen (därmed inte sagt att det startar men iaf).
Fick iaf igång servern nu. Laborerade massa fram och tillbaka och nu har jag delat upp alla diskar mm på två nätagg. Vågar inte riva i det mer för då får jag väl inte igång den alls...
Tack för ditt svar ändå!
2 Guest(s)