February 2, 2003
Det dyker upp en hel del trådar om vilket nätaggregat och
hur många Watt man behöver till olika system och därför
undrar jag istället om det finns någon lista på hur mycket
de olika delarna i en dator kräver i strömförbrukning.
De vanligaste nätaggen ligger väl på runt 300-350Watt men
hur många Watt drar en CPU, Grafikkort, Mobo, Minnen,
DVDbrännare etc var för sig?
November 27, 2003
Poontus wrote: http://www.jscustompcs.com/power_supply/
http://www.extreme.outervision...../index.jsp
http://forums.extremeoverclock.....hp?t=92752
Den första stämmer inte.
Den andra är en tweakad variant av den första
Den sista verkar baserad på den första med.
Alla är överdrivna helt enkelt.
Xbitlabs har gjort en del under undersökningar av framförallt grafikkort och det varierar väldigt mycket mellan dom precis som det varierar extremt mycket mellan olika processorer. Dessa två är dock de två som drar mest ström. Resten av komponenterna drar nästan försumbara mängder i jämförelse.
//Andreas
August 16, 2003
Delph1, stämmer inte / överdrivna ?
åt vilket håll?
när jag tog mig tid igår att ställa in precis som min dator var så kom jag upp i att den tyckte att jag skulle ha ett nätagg med minst 348W eller om det var lite till. det jag har är på 360W ökar jag exempelvis Vcore och klockar processorn till en hastighet som den tidigare har varit Prime95 stabil i, så stängs datorn bara av och moderkortet sjunger klagande över att strömmen inte räckte till. även om jag har nätagget på on och försöker starta datorn så räcker inte krämen till utan den bara står och maler, har diodfläktar och dom slocknar och tänds om och om igen, men har jag däremot haft nätagget av ett tag (vet inte hur många minutrar, har den på off under natten så att jag kan starta den på morgonen) altså, precis som PSU Calculatorerna räknar fram att jag ligger precis på gränsen för vad mitt nätagg pallar så ligger jag även där i verkligheten, så dom där tycker jag ger en mycket bra fingervisning på vad man kommer behöva. men det är klart att man inte ska lite på den där på några få W säkerhet.
skule vara kul om jag visste var pappa hade sin mätare så att jag kunde se exakt hur många W fel det är.
November 27, 2003
De visar för höga värden helt enkelt. Den där kalkylatorn är gjord av en butik och redan där bör man ju misstänka att allt kanske inte är helt rent spel. Den räknar dessutom på extrema toppvärden för processorer och grafikkort, vilket aldrig händer i regel för en vanlig användare, men visst kan det hända så visst finns det en viss tillförlitlighet där. Däremot värden för hårddiskar minnen, optiska enheter och annat är grymt överdrivna och ger en skev helhetsbild.
Dessutom blir inte summan av alla (teroretiska) enheter löst räknat samma som den totala konsumtionen utan mäter du på din dator kommer du upptäckta att du ligger under detta.
När det gäller överklockning så är ökningen av värmen snarare någon form av logaritmisk skala än rät så att räkna på det är att ge sig ut på väldigt djupt vatten. Speciellt eftersom det finns extremt mycket att räkna med här: stepping, tillverkningsvecka, exakt modell, etc.
//Andreas
1 Guest(s)