February 15, 2003
Halloj..
Jag har sökt lite och jag har fått så många olika svar, så det snurrar runt i huvudet..
Jag och min föräldrar har diskuterat en del ang. hur mycket ström en dator drar. Eftersom att alla proppar går en gång i kvarten här..
Så hur mycket ström drar en dator?
Kan två datorer vara orsaken till att propparna går hela tiden? 😕
(datorn i sign om det spelar någon roll..)
October 23, 2002
Kolla in denna länken: http://www.jscustompcs.com/power_supply/
Med dessa siffror får man dock i betraktelse att det är max effekt dvs full load/uppstart. Dessutom är effektförlusten är ca 20-30 % i nätagget.
Jag skulle tippa på att datorn drar ca 40 % av max effekt idle.
October 23, 2002
November 4, 2001
Beror ju på vad du har för datorer men visst kan det vara så.
I lägenheter så är det inte ovanligt med 6A säkringar. Även om du har 10A så kan du få problem, iom att det finns andra saker på trådarna.
Om du tex kopplat in båda datorerna till samma lina (en 6A säkring) och har några tv-apparater och lite lampor osv så kan det bli tungt.
Säg att en dator drar runt 300W, om man kör något slags medel. Drar mindre i idle men mera i uppstart.
Om propparna går när du startar datorerna är det förmodlogen så att det blir för hög belastning....
November 22, 2001
Om jag inte minns fel så stämmer inte de där billiga effekträknarna från clasohlson med datorer och skärmar.
Men att två datorer skulle få säkringarna att gå låter otroligt. Om ni inte har extremt mycket annat inkopplat.
I mitt vardagsrum kör jag min stationära dator, min laptop, surround, projektorn + tv-spel samt lite lampor utan några problem. Ibland även tjejens laptop.
Tycker ni ska kontakta en elektriker / hyresvärden så får de kolla och lösa problemet.
February 10, 2004
cHeNg_Ho wrote: Halloj..
Jag har sökt lite och jag har fått så många olika svar, så det snurrar runt i huvudet..Jag och min föräldrar har diskuterat en del ang. hur mycket ström en dator drar. Eftersom att alla proppar går en gång i kvarten här..
Så hur mycket ström drar en dator?
Kan två datorer vara orsaken till att propparna går hela tiden? 😕
(datorn i sign om det spelar någon roll..)
Hmm.. tror inte att 2st datorer kan göra så att propparna går om det är ett hyffsat nybyggt hus/lägenhet. vet av egen erfarenhet att man inte ska ha LAN i byggbaraker iaf.. vi hade igån 2 el element, 1 kup'e värmare och 12 datorer på 2 proppar... då gick strömmen men om vi stängde av alla element så funkade det. (observera att det var -32 grader kallt ute, och ca. -3 innomhus), men vi LANade på där i 4 dagar iaf.. men som sagt.. tror inte det är datorernas fel att dina proppar går.. ni kanske inte ska ha på spis, el-element(om ni har det), micro, diskmaskin, tvättmaskin å torktummlare för då lär strömmen gå 😛
1 Guest(s)