Hur plockar man bort en standard socket A kylare?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur plockar man bort en standard socket A kylare?
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 21, 2005 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Är för trög å vill inte bryta sönder. Hur är "tekninken"?

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
910284
June 21, 2005 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Lossa clipfästena, sen vrid minimalt och försiktigt höger-vänster-höger-vänster osv osv, till slut släpper den.

Så har jag iaf gjort och inte har nåt pajjat för mig.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
910287
June 21, 2005 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Men ja har inte ens fattat hur man får lös clippfästerna, de som är problemet. embarassed

Dinos
Member
Medlem
910295
June 21, 2005 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Uh... så pass.

Denna sida kanske kan hjälpa.

http://www.ramelectronics.net/.....ocket.html

EDIT: Brukar finnas en liten skåra där man kan trycka och böja med en skruvmejsel på själva clipfästet. Men var försiktig.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
910304
June 21, 2005 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found] Ja har som en en krok där en skruvmejsel passar men jag har trotts att ja varit försiktig tagit i ganska hårt, tryckt neråt samtidigt som ja pressat utåt så har inte rubbat sig. Dessutom råka ja slinta med skruvmejsel å slå rätt ner i moderkortet, hur illa kan det ha gått? 🙁

Dinos
Member
Medlem
910308
June 21, 2005 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [Image Can Not Be Found] Ja har som en en krok där en skruvmejsel passar men jag har trotts att ja varit försiktig tagit i ganska hårt, tryckt neråt samtidigt som ja pressat utåt så har inte rubbat sig. Dessutom råka ja slinta med skruvmejsel å slå rätt ner i moderkortet, hur illa kan det ha gått? 🙁

Jag har sluntit (slänt, sluntit osv???? äh... *STAVA*) flera gånger, och det har aldrig slutat med katastrof.

Ang. clipfästet: i bland sitter dom som i ett skruvstäd. Man får vara ganska våldsam men ändå väldigt försiktig.

Kan vara att den suttit så länge att den har vuxit fast? 😉 Skämt o sido.
Kolla om du kan se någon skum låsmekanism (otroligt) eller liknande.

Bara att fortsätta försöka annars, vissa är riktigt envisa med att sitta kvar.
Kanske lättare om den är varm, så låt den stå på ett tag sen snabbt när du stängt av försök få bort.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
910310
June 21, 2005 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick lös den, satte dit en stor ordentlig skruvmejsel för fattade nu, ( villket var uppenbart men ja var bara så nervös 😕 ) hur de var tänkt.

Träffade moderkortet som sagt, ser inga synliga skador eller repor, tror ja. Va är de värsta jag kan ha gjort? :cy:

Dinos
Member
Medlem
910313
June 21, 2005 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Fick lös den, satte dit en stor ordentlig skruvmejsel för fattade nu, ( villket var uppenbart men ja var bara så nervös 😕 ) hur de var tänkt.

Träffade moderkortet som sagt, ser inga synliga skador eller repor, tror ja. Va är de värsta jag kan ha gjort? :cy:

Bra där.

Du kan va lugn, antagligen har inte ett smack hänt. Som sagt har gjort det upprepade gånger och det har aldrig påverkat kortet något. (Inte ens när det blev värsta märket).

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
910315
June 21, 2005 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Sitter 4 kuddar i varje hörn på min processor som höll upp förra kylaren åsså den där "fyrkanten" i mitten är runt kanterna täkt (inte på) med kylpasta. Hur viktigt är det att få bort allt de, å var är det viktigast att få bort. De där kuddarna ska de verkligen vara där?

Tack förresten dinos för all din underbara hjälp. 🙂

Dinos
Member
Medlem
910318
June 21, 2005 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Sitter 4 kuddar i varje hörn på min processor som höll upp förra kylaren åsså den där "fyrkanten" i mitten är runt kanterna täkt (inte på) med kylpasta. Hur viktigt är det att få bort allt de, å var är det viktigast att få bort. De där kuddarna ska de verkligen vara där?

Tack förresten dinos för all din underbara hjälp. 🙂

Kuddarna ska vara där!

Ska du lägga på ny pasta ska du ta bort all gammal mkt noga.
Brukar använda t-röd då det får bort fettet från pastan ordentligt.
OBS! Dränk inte processorn i t-röd utan ta lite på en trasa och gnugga försiktigt (min metod), dock brukar väl folk använda toppz (öronpetare) till detta?

Alltid skoj och hjälpa till...

EDIT: kan tillägga att fyrkanten i mitten på din processor är själva processornkärnan (CORE även kallad).

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
910320
June 21, 2005 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Har skrapat lite med en liten mejsel,(VÄLDIGT försiktigt) var det dumt? (börjar höra den frågan ofta nu va? ;)) Tvättar med t-röd å en topps. Efter att ja fått bort de så gott ja kan bör ja vänta nån stund eller t-röden kanske avdunstat dirket iofs?
Antog näsan att fyrkanten var coren men ville upplyfta min newbeligtet, 😉 Bara den ja ska he kylpasta på va. Bara lite?

Dinos
Member
Medlem
910322
June 21, 2005 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Har skrapat lite med en liten mejsel,(VÄLDIGT försiktigt) var det dumt? (börjar höra den frågan ofta nu va? ;)) Tvättar med t-röd å en topps. Efter att ja fått bort de så gott ja kan bör ja vänta nån stund eller t-röden kanske avdunstat dirket iofs?
Antog näsan att fyrkanten var coren men ville upplyfta min newbeligtet, 😉 Bara den ja ska he kylpasta på va. Bara lite?

Mejsel är då inte att rekommendera då det är lite för hårt och kan kanske orsaka skador på kärnan.

Vänta en stund och kör lite till, själva kärnan skall vara mycket ren för bästa kontakt. Brukar blåsa lite lätt på kärnan så att de dunstar snabbt.

Sen skall du ha ett väldigt tunt lager pasta på, inte ens papperstunt utan verkligen tunt! Och ja, bara pasta på själva toppen av kärnan. EDIT: Fingertoppskänsla, finns väl egentligen inget standard på detta. Brukar själv ta så att man precis INTE ser texten på kärnan.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
910324
June 21, 2005 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ingen t-röd... 🙁 Tändvätska funkar lika bra? Eller bör jag fara å köpa t-röd? 😀

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
910326
June 21, 2005 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

😳 igen... Märkte just när ja vände upp å ner på den gamla kylaren att de var en termopad som satt där förrut.. Går den att tvätta bort också? 😕

Edit: alltså de mesta av den följde med kylaren, är bara runt kanterna av kärnan de satt kvar.

Dinos
Member
Medlem
910327
June 21, 2005 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Har ingen t-röd... 🙁 Tändvätska funkar lika bra? Eller bör jag fara å köpa t-röd? 😀

Har faktiskt inte en aning om tändvätska, tvivelaktigt att det fungerar tillfredsställande.
Om du inte har lust att lägga pengar så ta bara och torka bort noga med en topz, inte alltid jag själv varit så noga med att ta t-röd utan bara torkat och det är ju inte några hästlängder i skillnad man märker direkt.

Dinos
Member
Medlem
910329
June 21, 2005 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: embarassed igen... Märkte just när ja vände upp å ner på den gamla kylaren att de var en termopad som satt där förrut.. Går den att tvätta bort också? 😕

Bara och gnugga / tvätta / gnugga bort. Var försiktig så du inte repar kylflänsens sida där kontakt med CPU skall vara då det försämrar kontakten.

På kylfläns kan du använda papper eller trasa (eller strumpa för den delen) då den inte behöver skyddas mot statisk elektrisitet.
Du kan använda vatten, tvål eller whatever för att få bort, men se till att den är torr innan du monterar bara.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
910331
June 21, 2005 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Men om de inte är toknog så borde ju tändvätska vara bättre än inget? Bara de inte är nått i det som förstör nått. 😕

Dinos
Member
Medlem
910338
June 21, 2005 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Men om de inte är toknog så borde ju tändvätska vara bättre än inget? Bara de inte är nått i det som förstör nått. 😕

Kan faktiskt inte svara på tändvätske-teorin. Jag skulle personligen inte använda det, skulle hellre köra utan.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
910363
June 21, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Så, nu har jag skaffat t-röd.. Var inte dyrt, bara jobbigt.. 😉
Killen på macken hade värsta skämtet också.. "För god för att kolsyras".. wink

Dinos
Member
Medlem
910364
June 21, 2005 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Så, nu har jag skaffat t-röd.. Var inte dyrt, bara jobbigt.. 😉
Killen på macken hade värsta skämtet också.. "För god för att kolsyras".. wink

Haha... lagom god humor i alla fall.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 71
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL