January 9, 2001
Köpte en begagnad Compaq av ett företag som säljer hempc-datorer, tyvärr så strulade fläktarna på den och min dator överhättar lätt. Hursomhelst så fick jag en likadan dator som strömkontakten e paj på, o nu e tanken att två halvkassa datorer ska bli en perfekt fungerade. Jag testade att skruva loss alla skruvarna som var synliga på undersidan men jag fick ändå inte loss grejjerna.
Om någon här har varit på o skruvat på sin presario, så får ni gärna skvallra om hur jag får isär min, så jag slipper uppfinna hjulet igen.
Hell! skrev i fel tråd, snäll kan någon admin flytta denna till "bärbart"?
January 9, 2001
Japp, o där sitter ingenting. Undersidan sitter fast med 18 synliga skruvar. 18!!! Ändå så sitter själva plasten fast någonstans i mitten, har skruvat loss alla luckor o kollat där i, även tagit ut minnen för att kolla om där satt något under.
Märkligt.
Någon som vill tjäna några hundringar på att fixa det åt mig?
March 11, 2003
[LD wrote: ]Japp, o där sitter ingenting. Undersidan sitter fast med 18 synliga skruvar. 18!!! Ändå så sitter själva plasten fast någonstans i mitten, har skruvat loss alla luckor o kollat där i, även tagit ut minnen för att kolla om där satt något under.
Märkligt.
Någon som vill tjäna några hundringar på att fixa det åt mig?
Tja, det borde väl gå att skicka dem, men det kan ju bli jobbigt med portot.
Lappisar kan ibland vara rätt hysteriska att skryva i, men jag har hitintills inte misslyckats.;)
January 9, 2001
Går det förresten att få tag i service manualer eller nått till dessa? borde juh vara någon annan som jobbar med att skruva isär sånnahär som har en lathund.
denstore, jag ska se när jag har vägarna förbi Lund nästa gång, jag skulle kunna svänga förbi dig så kunde vi snacka om det.
December 6, 2005
Nu vet jag inte hur det är med Compaq, jobbar själv bara med Toshiba och LG, men har du tittat under tangentbordet också?
Inte helt ovanligt att det sitter ett gäng skruvar under tangentbordet som håller fast den översta plasten... titta även på baksidan av datorn vid alla ingångar/utgångar om det sitter någon enstaka skruv där...
Vanligt förekommande arbetssätt för mig på verkstaden (vid t.ex. moderkortsbyte):
1 Ta bort batteri
2 Avlägsna ca 20 st skruvar + alla luckor från undersidan.
3 Plocka ut hårddisk, minnen, optiska enheter osv.
4 Lossa tangentbord och skruva upp alla skruvar som gömmer sig där under. Lossa även alla synliga sladdar.
5 Nu bör översta plasthöljet vara redo att komma av (ibland måste även skärmen bort först...) Detta moment kan dock innehålla oväntat mycket våld 🙂
Lycka till!
January 9, 2001
Tack för tipset Filbunken, det e säkert så att det sitter skruv under tangentbordet. När jag tittar in i springan som blir när jag har tagit bort alla skruv från undersidan, så verkar det nästan som om själva plasten fäster någonstans mitt under tangenterna.
Nästa fråga blir juh givetvis då. Hur får jag loss tangentbordet?
March 11, 2003
[LD wrote: ]Tack för tipset Filbunken, det e säkert så att det sitter skruv under tangentbordet. När jag tittar in i springan som blir när jag har tagit bort alla skruv från undersidan, så verkar det nästan som om själva plasten fäster någonstans mitt under tangenterna.
Nästa fråga blir juh givetvis då. Hur får jag loss tangentbordet?
Det brukar vara så att du lossar plasten som döljer gångjärnen till skärmen. Då får du loss panelen ovanför tangentbordet. Sen säjer det sig själv.;)
1 Guest(s)