Hur stänga av ström till HD på enkelt sätt? via Bios?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur stänga av ström till HD på enkelt sätt? via Bios?
kebabbert
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 27, 2008 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

Jag undrar om det är möjligt att stänga av strömmen till hårddisken via bios? Jag har ett RAID som jag accessar bara ibland. Vore bra att stänga av RAIDet via bios, och sen boota om och starta upp RAIDet när jag behöver filer - för att kopiera över till systemdisken och sen boota om och stänga ned RAIDet igen.

Går det på något sätt att stänga av ström till hårddisken på något smidigt sätt, utan att löda och stoppa in strömbrytare? Ett speciellt bios?

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1201681
August 27, 2008 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Stänga av hela strömmen vet jag inte om det går, eller är så bra. Däremot finns det stöd för att varva ned hårddisken såsom laptops gör default ex. vis. Gå in i energisparlägena på datorn. Eventuellt så måste man installera nån liten modul till Windows. Windows är för övrigt för jävlig "pilla" på diskar hela tiden så de inte stängs pga det. (för att visa storleken på dem i utforskaren osv)...

Sen finns det värden man kan ställa in på själva _disken_ och som är individuellt på varje disk (varva bara ned data/backup-diskar) också som varvar ned den eller "stängar av" den. Det är olika från olika tillverkare. Hitachis 7200 diskar kan exempelvis "varva ned" till 4200 varv med en speciell inställning. Det göra på disken (om du flyttar disken till en annan dator eller installerar om os på den gör inget, värdet är satt i firmware på disken när man väl gjort det).

Vet inte nåt program till Windows som gör det man "hdparm" i Linux med nån switch kan göra det.

kebabbert
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
1201713
August 27, 2008 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Ah, tack för input. Problemet är att jag kör OpenSolaris med uber filsystemet ZFS. Och OpenSolaris har inte direkt sådana energispar funktioner än, eftersom det är ett Enterprise ServerOS - servrar stängs aldrig av. Bäst vore att stänga av via BIOS, då. Alternativet är att jag klipper isär powerkablarna till hårddiskarna och sätter in manuell strömbytare. Någon som vet hur man kan klippa på ett smidigt sätt?

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1201739
August 28, 2008 - 8:31 am
sp_Permalink sp_Print

Energisparfunktioner blir mer och mer poppis inom Enterprisevärlden också, inte bara på laptops. MAID där man ska spinna ned diskar osv osv. ( Satt just igår på en dragning/produktpresentation/säljmöte med EMC där de påpekade väldigt noggrannt alla nyheter som deras nya CX4-disksystem har som ska minska energibehovet/TB, drive spindown, 5400 SATA drivar, Flash-diskar osv osv)

Inte för att jag kan OpenSolaris, men en google säger den verkar ha en /etc/power.conf? där det kan stå saker som

device-dependency-property removable-media /dev/fb
autopm enable

# Auto-Shutdown Idle(min) Start/Finish(hh:mm) Behavior
autoshutdown 30 9:00 9:00 noshutdown
device-thresholds /pci@0,0/pci1043,81c0@e/disk@0,0 1800s
device-thresholds /pci@0,0/pci1043,81c0@f/disk@0,0 1800s
device-thresholds /pci@0,0/pci1043,81c0@f/disk@1,0 1800s
device-thresholds /pci@0,0/pci-ide@d/ide@1/sd@1,0 1800s

Kanske nåt att kolla på innan du tar fram stora lödtången, fast det är klart, klippa och löda är alltid skoj 😀 Helst ska det vara saker som blixtrar också!!!11!!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 402
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL