November 28, 2001
Vad kommer kortet att ha för hastigheter?(Minne, CoreSpeed mm)
Hur står kortets egenskaper och prestanda gentemot GeForce4?
Är det ett kort som skall jämföras med GeForce3 eller 4 MX/Titanium standard?
När tänker igentligen ATI lansera och börja sälja R300?
Vad kommer ca pris ligga för ett ATI R300?
Kommer ATI R300 ha 8X AGP-Standard
Har hört att ATI R300 skulle vara bättre när det gäller snygg grafik än vad GeForce4 presterar?
När lanseras förresten moderkort med AGP 8X standard (ABIT, MSI, ASUS mm)
October 6, 2001
December 28, 2001
November 29, 2001
R300 är inget man kan jämföra med ett GeForce 4
R300 är ett DirectX 9 kort, med stöd för Pixel/Vertex Shaders 2.0, 48 eller 64 bits färgprecision osv.
det är tänkt att slåss mot nästa nVidia kort efter GF4
R250/RV250 kommer gå mot GF4an
vad jag förstått är de bara väldigt snabba versioner av R200
350 Mhz Core / 700 Mhz minne
kanske 10u? vem vet...
October 5, 2001
För det första kommer R250 (som redan lanseras av ATi i mars månad) att överträffa GeForce 3.5 Ti 4600 både prestanda- och kvalitetsmässigt till ett mycket mer förmånligt pris dessutom.
R300 lär lanseras någon gång i under sommaren, förmodligen juli/augusti enligt en och annan pålitlig källa. Som någon redan nämnde är detta kort en ny generation med Direct X 9.0 stöd (faktum är att det är R300 är referenskortet för Microsoft då de utvecklar Direct X 9.0) vilket i praktiken med stor sannolikhet kommer innebära en helt ny generation Smartshaders (det som nVidia kallar Pixel/Vertex shaders).
Rent arkitekturmässigt har ATi varit överlägsna nVidia's produktioner sedan Radeon först lanserades för snart två år sedan. Medan nVidia satsar på rå kraft, ser ATi till att klämma in BÅDE rå kraft och smarta hårdvarulösningar som Hyper-Z II, Smoothvision och Truform för att nämna några välkända fördelar.
Slutligen vill jag gärna passa på att upplysa den till synes okunniga massan där ute som invaggats i en omtöcknande slöja av nVidia's propaganda. Vad sägs om att lura konsumenter genom att lansera det "nya" GeForce "4"? Eller att man ser till att hålla priserna uppe på sina produkter med tveksamma metoder? En stämning kanske är på sin plats?
October 5, 2001
Hann inte svara på alla dina frågor i förra inlägget.
Moderkort med AGP 8X kommer någon gång under nästa månad och är baserade på VIA's KT333-chipset. Mitt råd är dock att avvakta till sommaren då KT400-chipet börjar produceras. Men om R300 skulle ha 8X-AGP vet jag inte.
Jag vågar förutspå att kostnaden för R300 lär ligga omkring 3000 - 3500 kronor när det kommer. Hur som helst blir det garanterat billigare (och bättre förstås) än nVidia's motsvarande kort vid tidpunkten då R300 släpps.
June 18, 2001
Enligt källor hos ATI så kommer R250 släppas under CeBit mässan, R300 tidigast Augusti troligen september.
Precis som några sagt ovan så är det R250 som är en GF4 motståndare, och R300 är ATI's första försök att vara före NVIDIA på denna marknad. Vi får väl se hur det går, jag kommer iallafall köpa ett GF4 4400 inom kort.
April 14, 2001
Måste säga att ATi har ryckt upp sig väldans vad det gäller drirutiner. Hade tidigare ett Rage 128 AIW, som det tog 3-4 månader innan det funkade fullt ut. Har nu ett R8500 och kör både ME och XP utan några som helst problem.
Så ni som inte har ett ATi, skriv inget innan ni vet nåt.
July 2, 2001
MM, skönt att du inte har några som helst problem.
"And the drivers are too application based, like if you want the best performance for different games and such, you would have to switch drivers every time. A lot of times I would try to play new games like Operation FlashPoint and the image quality and Frame Rates Suck."
"Does anyone else have stuttering issues with their Radeon 8500? Does stuttering & pausing in Sam 2 have anything to do with the high fps Polygon bug I've been hearing about lately?"
http://discuss.madonion.com/fo.....&vc=1
eller
http://discuss.madonion.com/fo.....ain=424091
Dom gnäller ganska mycket, dom som har ATI-kort. Men bra att ditt funkar.
December 26, 2001
On 2002-02-22 14:21, SnakePlisken wrote:
För det första kommer R250 (som redan lanseras av ATi i mars månad) att överträffa GeForce 3.5 Ti 4600 både prestanda- och kvalitetsmässigt till ett mycket mer förmånligt pris dessutom.R300 lär lanseras någon gång i under sommaren, förmodligen juli/augusti enligt en och annan pålitlig källa. Som någon redan nämnde är detta kort en ny generation med Direct X 9.0 stöd (faktum är att det är R300 är referenskortet för Microsoft då de utvecklar Direct X 9.0) vilket i praktiken med stor sannolikhet kommer innebära en helt ny generation Smartshaders (det som nVidia kallar Pixel/Vertex shaders).
Rent arkitekturmässigt har ATi varit överlägsna nVidia's produktioner sedan Radeon först lanserades för snart två år sedan. Medan nVidia satsar på rå kraft, ser ATi till att klämma in BÅDE rå kraft och smarta hårdvarulösningar som Hyper-Z II, Smoothvision och Truform för att nämna några välkända fördelar.
Slutligen vill jag gärna passa på att upplysa den till synes okunniga massan där ute som invaggats i en omtöcknande slöja av nVidia's propaganda. Vad sägs om att lura konsumenter genom att lansera det "nya" GeForce "4"? Eller att man ser till att hålla priserna uppe på sina produkter med tveksamma metoder? En stämning kanske är på sin plats?
Vill bara citera mig själv
Är det bara jag som tycker att förendrigarna är marginela (förutom AA och nView
) mellan g3 och g4. Visst prestandan är för bätrad med 25-30 procent. Men inte tillräckligt många andra nyheter för att jag ska tycka det ska få kallas g4. GeForce3 Ti800 hade varit ett bätre namn. Igentligen så är ju Radeon 8500 ett modernare kort Pixel Shaders 1.4 support medans GeForce 4 "bara" har support för 1.3.Man kan ju iaf hoppas att nvidia släpper något nytt när dx9 kommer. Sist men inte minst så verkar g4mx vara mer bluf och båg än en seriös satsning på budget kort. Det skulle iaf ha fått Pixel Shaders för att få kalla sig gf4. Det är vad jag tycker.ps hoppas det står " The Geforce4 delivers 25% more power and preformance that the award-winning nvidia Geforce3" på förpaknigen. Står följande på min voodoo4 förpakning (det sämsta kort 3dfx någonsin gjorde ) "The Voodoo4 delivers 25% more power and preformance that the award-winning 3dfx Voodoo3" Kunnde inte låta bli det är bara för likt
Jag håller alltså med dig. Ett grafik kort ska komma med något nytt för att få en ny beteckning.Och gf4mx är ju rena blufen! Väntar på vad Ati kommer med i mars. R300 verkar spänande men ingen vet vad som hinner hända fram till det släps.
November 29, 2001
On 2002-02-22 14:21, SnakePlisken wrote:
R300 lär lanseras någon gång i under sommaren, förmodligen juli/augusti enligt en och annan pålitlig källa. Som någon redan nämnde är detta kort en ny generation med Direct X 9.0 stöd (faktum är att det är R300 är referenskortet för Microsoft då de utvecklar Direct X 9.0) vilket i praktiken med stor sannolikhet kommer innebära en helt ny generation Smartshaders (det som nVidia kallar Pixel/Vertex shaders).
tänkte bara vara petig och säga att det är Microsoft som kallar det för Vertex Shaders och Pixel Shaders, i Open GL standarden (som man väl får säga går före vad Microsoft väljer att kalla saker och ting) kallas Pixel Shaders för Fragment Shaders
ATI har samlingsnamnet Smartshader för båda finesserna, nVidia kallar det nfiniteFX (I och II)
ungefär som att Microsoft valt att kalla, det som Open GL standarden kallar, PN-triangels för N-patches och ATi har sedan lagt på namnet TRUFORM
i vilket fall kommer DirectX 9.0 innehålla Pixel/Vertex Shaders 2.0
den "stora" skillnaden är främst utökad precision och omfång
(Pixel Shaders 1.4 har redan nu mycket större omfång och precision än vad 1.3 har tex.)
men förutom Pixel/Vertex Shaders och 48/64 bits färg så blir nog betoningen hård på HOS (N-patches och RT-patches är egentligen inte så vassa i DirectX 8 och 8.1)
October 5, 2001
On 2002-02-22 17:45, 69link wrote:
MM, skönt att du inte har några som helst problem."And the drivers are too application based, like if you want the best performance for different games and such, you would have to switch drivers every time. A lot of times I would try to play new games like Operation FlashPoint and the image quality and Frame Rates Suck."
"Does anyone else have stuttering issues with their Radeon 8500? Does stuttering & pausing in Sam 2 have anything to do with the high fps Polygon bug I've been hearing about lately?"
http://discuss.madonion.com/fo.....&vc=1
eller
http://discuss.madonion.com/fo.....ain=424091
Dom gnäller ganska mycket, dom som har ATI-kort. Men bra att ditt funkar.
Det förefaller uppenbart att du saknar djupare insikt både när det gäller ATi's produkter och deras drivrutiner.
1. Drivrutiner hade ATi problem med när de släppte den första generationens Radeon - initialt. Det är ett tomt rykte som olyckligtvis tenderar att bestå bland den okunniga massan.
2. "High-Polygon Bug"?! Eftersom du verkar vara så involverad i ATi's drivrutiner känner du förmodligen också till att den kommande drivrutinen (v. 6043) ökar prestandan med 510% i situationer där den så kallade "High-Polygon Bug" finns?
3. Jag besvärar mig inte att söka genom nVidia's diskussionsforum för att demonstrera att det finns minst lika mycket påstådda problem med GeForce-korten. Det är bara patetiskt.
November 29, 2001
kom igen grabbar, inget nVidia vs ATI krig nu va?
ATI kör på lite mer features, bättre DVD, o lite annat smått o gott medans nvidia kör lite mer hastighet och kompabilitet
att ATIs drivrutiner är lite sämre är ingen hemlighet
men många nvidia-fanboys försöker överdriva det något fruktansvärt
o nuvarande ATI användare stirrar upp sig bara de ser en pixel på fel ställe bara för att det har blivit sån hypad stämning kring dessa drivrutiner
de flesta klagomålen riktar sig ju dock mot betadrivrutiner, sådana som ATI aldrig tänkt släppa till den stora massan alltså. o inte helt sällan gnäller folk efter att de tweakat sönder sina inställningar, något som Radeon är mycket känsligare för, men å andra sidan har mycket mer valmöjligheter
själv har jag inte haft något problem under de 14 månader jag ägt mitt Radeon
o mina vänner med radeon har inte heller haft det
själv lirar jag mycket CS
o efter att ha ägt ett Radeon skulle det va svårt att gå till nvidia
ingen truform, mycket lägre Anisotropy, inte samma möjligheter att tvinga på 32 bit zbuffer o 32 bits texturer (rätta mig om jag har fel på de två punkterna, men jag hittade inga sånna val när jag tog en snabb titt genom ett poar tweakers till geforce 3)
kan tillägga att gamla Radeon kan emulera truform i mjukvaran o att det funkar galant på CS och Serious Sam
man får räkna med ett avdrag på ca 20 fps, men det kan man leva med när man redan är uppe i drygt 100 fps till att börja med
September 3, 2001
finns det något motsvarande till truform i geforce korten? eller kommande geforce kort??
jag kollade lite jämföringsbilder för några dagar sedan, där man kunde se truform "off" och truform "on".... det var en j**la skillnad. Truform e ju fan mycket bättre funktion än antialiasing o alla dom där grejjerna som har så dålig prestanda att man ändå inte använder.
November 29, 2001
On 2002-02-28 08:19, Kame_boy wrote:
finns det något motsvarande till truform i geforce korten? eller kommande geforce kort??jag kollade lite jämföringsbilder för några dagar sedan, där man kunde se truform "off" och truform "on".... det var en j**la skillnad. Truform e ju fan mycket bättre funktion än antialiasing o alla dom där grejjerna som har så dålig prestanda att man ändå inte använder.
aja på de senare korten (snabbare modellerna av dem) så är ju FSAA lugnt
men visst, själv tycker jag också att truform är mer imponerande
GeForcce 3 och upp (exklusive 4 MX såklart) ska klara av RT-patches
men vad jag vet är deras implementering lika buggig som ATIs, och dessutom finns det absolut inget stöd för det
o det verkar inte heller som någon planerar att stödja det
men RT-patches kräver att man programmerar om motor och modeller MYCKET mer än vad N-patches gör (truform dvs.) så jag tror int vi kommer se nått stöd heller (kanske i profissionella 3D Applikationer)
o geforce 3/4 har varken mjukvaru (som gamla Radeon) eller hårdvarustöd för truform
jävligt konstigt att de inte slängde in det i GeForce 4
N-patches i Direct 3D är inget som ATI har patent på eller något
inte heller PN-triangels i Open GL
October 5, 2001
On 2002-02-28 09:57, UndaC wrote:
aja på de senare korten (snabbare modellerna av dem) så är ju FSAA lugnt
Jasså? Vad menar du med att FSAA är "lugnt"? Kan du vara mer specifik och bifoga siffror?
För er som är mer intresserade av siffor och fakta, föreslår jag en titt på en jämförelse mellan Radeon 8500 och GeForce 3-serien.
http://www.anandtech.com/showd.....8&p=8
Som alla ser är det inte särskilt "lugnt" i alla situationer. Dessutom är det intressant att veta om UndaC's observationer baserar sig på recensioner på andra sajter eller på erfarenheter av hans eget bruk med sitt Radeon 8500. Eller är det rent av så att UndaC inte har ett eget Radeon 8500?
Tsk tsk tsk.
November 29, 2001
har inte ett 8500 (än)
med "lugnt" menar jag: fullt spelbart och vackert att titta på i 1024*768 4x FSAA + Aniso
men jag tror att du läser in lite mer än vad jag egentligen säger
med senare kort menade jag mer "på senare tid"
alltså med moderna kort (modell ospecificerad)
att det är "lugnt" även på Radeon 8500 det är dock ett antagande jag gör
men även som jag sett i siffror på diverse sidor
själv lirar jag Quake 3 Team Arena i 1024*768 allt i spelet maxxat, grafikkortet (Radeon 64 ViVo FE) tweakat för max kvalité, 2x FSAA + 128x Aniso o det flyter HELT ok
därför förmodar jag att Radeon 8500 som är så pass mycket snabbare klarar det samma fast med 4xFSAA o kanske tom. att det borde flyta lite bättre
[ Detta Inlägg ändrades av: UndaC den 2002-03-09 03:55 ]
1 Guest(s)