June 8, 2001
Skulle hellre vänta på Radeon 2 som kommer väl i slutet av månaden. Den har vissa helt grymma funktioner och bör vara snabbare än ett Geforce 3.
Tycker dock överhuvudtaget inte att man ska ha det senaste inom grafikkort. Visst dom är snabba och stöder nya funktioner och så, men spelen stöder ju inte dom nyaste funktionerna direkt. Snabbare, men ruskigt mycket dyrare. Ta G2an...
June 18, 2001
Radeon2 ?!?!?!?!
Sluta nu, ATI är ju döda på 3D fronten.
Dom kan ju fan inte göra drivrutiner till sina existerande kort ens ju!!! Då ska väl dom fan inte ens försöka sig på nya kort !!!
ATI har inte ens kommit halvägs i prestanda enligt va dom har sagt i pressreleaser !
Det finns en anledning varför nVidia rockar 3D världen idag och 3DFX gick i konken och varför S3 har lagt ner och Matrox är på väg att lägga ner grafikkort sidan.
/Mikael
May 10, 2001
On 2001-08-08 13:52, oxygenial wrote:
Radeon2 ?!?!?!?!Sluta nu, ATI är ju döda på 3D fronten.
Dom kan ju fan inte göra drivrutiner till sina existerande kort ens ju!!! Då ska väl dom fan inte ens försöka sig på nya kort !!!
ATI har inte ens kommit halvägs i prestanda enligt va dom har sagt i pressreleaser !
Det finns en anledning varför nVidia rockar 3D världen idag och 3DFX gick i konken och varför S3 har lagt ner och Matrox är på väg att lägga ner grafikkort sidan.
/Mikael
hehe hade ett provexemplar med ati radeon vivi sen aug 2000 me dom drivisrana ja fick typ 2 utgåvan funka perfa alltså har aldrig sett ett kort vara så stabilt som detta o me beta drivisar på beta kort *sålde de pga ntsc*
Även om det kändes bra för dig Twilighter så är det faktum att ATI inte har varit bra på drivrutiner. De första drivrutinerna t.ex gick knappt att anvnäda i Win2000.. Det var också lika mycket snack om radeon som det nu är om Radeon 2 innan det släpptes. Sen vet vi ju alla att Radeon är ett bra kort men defenitivt inte så bra som det verkade.. Men det är mycket möjligt att Radeon 2 verkligen höjer ribban i 3D prestanda det är bara att vänta och se.
Tekniknörd som gillar att träna.
Varför inte RDRAM?
Det är priset som talar emot. RDRAM har väldigt hög bandbredd och det enda förutom priset som är negativt är den höga latency som RDRAM minnet har. Men det har ändå bättre prestanda än DDR sdram. Latency på RDRAM ska också sänkas i.o.m nya produktions metoder. Det går inte heller att jämföra Latency på RDRAM med DDR sdram precis som det inte går att jämföra Mhz hastigheten.
March 4, 2001
Det som också är värt att nämna är att köper du RDRAM så stöder du ett företag som använder extremt fula metoder för att tjäna pengar tycker jag, t ex kräva licenspengar från alla tillverkare som tillverkar SDRAM pga gamla patent och detta för att tjäna pengar och driva upp minnespriserna till den extremt höga priset på RDRAM. Det som också talar emot RDRAM är att dom måste monteras parvis för att ge hög bandbredd. En sak till som talar RDRAM är att dom producerar en del värme, visserligen inte så mycket men tillräckligt för att man bränner sig på flänsarna och dessa påverkar självklart tempraturen i datorn.
Anledningen till att RDRAM priserna är så höga har mycket med produktionen att göra. Det är inte Rambus som lägger ut extrema premier.. Visst det kostar extra.. men det är mycket dyrare att tillverka sex lagers RDRAM moduler än vad SDRAM och DDR sdram är.
March 4, 2001
On 2001-08-11 23:50, Anton wrote:
Anledningen till att RDRAM priserna är så höga har mycket med produktionen att göra. Det är inte Rambus som lägger ut extrema premier.. Visst det kostar extra.. men det är mycket dyrare att tillverka sex lagers RDRAM moduler än vad SDRAM och DDR sdram är.
Dessutom tar Rambus ut licenser från alla som tillverkar RDRAM och dessa är inte direkt låga...detta bidrar till det höga priset
July 18, 2001
Radeon har inga problem med sina drivrutiner om folk hade haft stabila system och gett fan i att ladda ner tweakers och klicka hej vilt så hade dom funkat lika bra som mitt
prestandan på mitt 32ddr överträffas bara av gf2ultra och gf3 om man gör en jämförelse med ett likvärdigt system i 3dmark2001 och det tycker jag inte är så dåligt
visst rockar geforce just nu men det beror mest på en bra och aggresiv marknadsföring
Visst har dom snabba kort men det snabbaste kommer bli ATI r200 som kommer att lanseras denna vecka att det dessutom har massa bättre directx8.1 funktioner som inte gf3 har gör inte saken sämre
Radeon har inga problem med sina drivrutiner om folk hade haft stabila system och gett fan i att ladda ner tweakers och klicka hej vilt så hade dom funkat lika bra som mitt
Nja det kan jag inte hålla med om. ATI har haft problem med drivrutiner med de flesta kort de gett ut. Att det funkar bra nu med drivrutinerna till Radeon är ju ett måste! Hade det varit problem med drivrutiner så här långt efter releasen så hade det ju varit skandal. Men ibörjan var det inte bra drivrutiner!
July 18, 2001
Jag kanske tog i med en massa men det är officiellt med pixelshader 1.4 och trueform (N-patch).
Trueform programmeras på 10min och kan ge ett grafiskt lyft på både gamla och nya spel.
Inofficiellt kommer det också att finnas en förbättrad form av quincux.
http://www.rageunderground.com.....frame.html
Jag säger inte att det inte funnits några problem med radeons drivrutiner men dom har ett oförtjänt dåligt rykte och det är ju alltid lätt att skylla på dom när man har problem
1 Guest(s)