March 29, 2001
Alla tre kort presterar i stort sett likvärdiga resultat i standardutförande. Alla tre korten går att överklocka. Varför ett minimalt överklockningsförsprång hos det ena eller andra kortet framförs som en avgörande fördel fattar jag inte. Det finns ju inga spel tillgängliga där man märker någon verklig visuell skillnad mellan ett orginal TI-4600, och en överklockad motsvarighet. Därimot finns det många spel som inte stödjer Geforce-4 finesserna över huvudtaget. Skillnaden blir om möjligt ännu osynligare ifall man jämför ett något mindre överklockat TI-4600 kort med ett något mera överklockat dito.
Även om du spelar med högsta tänkbara upplösning via en fet 21 tums-skärm, är den visuella skillnaden, i ovanstående exempel, i det närmaste obefintlig. När det gäller TI-4600 korten så kan överklocknings-argumenten bara vara begripliga ifall man gillar att tävla via 3DMark-programmets sifferprestige.
Den utslagsgivande faktorn borde därför mera handla om extra finesser och tillhörande mjukvara, samt hur mycket de väsnas (se Tom hardwares jämförelse http://www.tomshardware.com/gr.....00-03.html ). Av de tre korten du räknar upp skulle jag nog satsa på ASUS, eller ännu hellre på ABIT eftersom det kortet upplevdes som tystast. Toms hardware citat:
"The subjectively quietest card of the group was ABIT's 4400 board, whose fan barely produced more than a murmur. It is followed by the PNY and the two VisionTek boards. Towards the middle of the field we find Gainward, ASUS, and Chaintech, whose card was characterized by a very unpleasant whirring sound. The second to last place is held by Leadtek's tandem-fans. The dubious honor of most noticeable card, in the negative sense, goes to MSI's entry. Producing almost 50db (A), this card can drown out even high-speed CPU fans".
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-06-01 12:21 ]
April 26, 2002
On 2002-06-01 00:33, Kame_boy wrote:
däremot så håller Leadteks kort lägre temperatur pga den enorma kylflänsen...
har själv leadteks ti4400 med samma fläns och den ligger på 42 grader @ 300/650
hur kan du veta tempen? jag har leadteks ti 4600 även det med stor kylfläns (på båda sidorna om kortet) och 2 st flälktar. har du den där inbyggde hardware monitor kortet elle? ska väl finnas sånt...hur kan man kolla det annars?
On 2002-05-31 23:23, XZZ wrote:
Hur stor är skillnaden mellan:ASUS Geforce Ti4600
Leadtek Geforce Ti4600
Gainward Geforce Ti4600För vilket kort får man mest för pengarna.
Överklockningsegenskaperna är svårt att köpa ett kort för. Det är oftast ren tur om du får ett kort som överklockar mer eller mindre bra. Men om du inte funderar på att använda dig av bättre kylning än original är t.ex korten från Leadtek bra val. Men precis som tidigare talare påpekade gör överklockningen i princip ingenting för prestandan och du märker inte av det i vanlig användning.
Mitt tips är helt enkelt att läsa recensioner om korten i fråga och se vad de har för egenskaper och vilka som då passar dig. Pris och extra tillbehör är två huvudfaktorer i min mening.
Tekniknörd som gillar att träna.
September 3, 2001
oj då... glömde att nämna hur jag tog tempen... det är så att jag har ett Soltek 75drv-2 moderkort, och som de flesta kanske vet så får man en liten kabel som är runt 25 cm lång och har en termometer på spetsen, den här kabeln kopplar man sedan till moderkortet. Den där spetsen har jag tejpat fast lite försiktigt på kylflänsen, så att den ändå gör bra kontakt.
Sen kollade jag sisoft sandra vad det stod på och det stor 38 grader.... eftersom kylflänsen borde vara lite kallare osv. så plussade jag på lite grader av vad jag trodde kunde vara lite riktigare... så jag sa 42... nu har jag tagit bort de båda högljudda fläktarna och riktat en 80 mm fläkt på 7 volt dit i stället... kortet håller sig på vad jag tror borde vara runt 46-47 grader men det är ganska tyst
allt detta är med OC upp till 300/650
1 Guest(s)