Hur tänker ni P4 användare?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur tänker ni P4 användare?
JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 17, 2002 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur tänker ni som köper en P4:a?
När AMD bjuder på så mycket snabbare procesorer till en billigare penning?
Är de bara den feta FSB:n som lockar?
Förklara varför man köper en P4:a?

Xydorx
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
183608
July 17, 2002 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja du, det var en bra fråga =)

Kanske kan det va att Intel ryktas ha bättre kvalité...om det nu är så. P4 har väl ett betydligt bättre överhettningsskydd...(eller är det inbyggt i moderkorten?).

Jag tyckte inte det var så stor prisskillnad när jag köpte min P4 2,0Ghz, jämfört med en XP +2000. Har för mig att skillnaden inte var större än ett par hundralappar, om jag minns helt rätt, vilket jag inte är 100% säker på.

Har man använt Intel i många år och tyckt att det alltid fungerat bra så kanske man inte har nån anledning till att byta till AMD.

Nehe, nu är jag alldeles för trött för att sitta här å skriva, kommer nog att få redigera inlägget imorgon =)

fiskpinnen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1040
183640
July 17, 2002 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför jag har en p4a.

Mhz räknas (lite iallafall 😛 ).
Jag köpte en northwood 1,8ghz tackvare överklockningsmöjligheterna.
Genom att klocka upp den i 2,5ghz så jag en vassare dator för en mindre penning.

Om jag därimot hade köpt en Amd xp1800 så kanske inte klockningsmöjligheten hade varit lika stor.
Har en sådan också och den går knappt över 2000+.
Allså ser jag för överklockaren att p4a just nu är vinnande.

En liten faktor var också att jag redan hade ett vattenblock för p4a och inget för amd xp.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
183644
July 18, 2002 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

med vattenblocket kan jag förstå, men det jag inte kan förstå är varför ni köper p4?? 😀 😀 😀 aja, kolla in dom flesta testerna, se i recensioner och tester mellan XP och P4, finns här på NH, t.o.m Athlon T-bird slår 2.0ghz P4 i vissa tester! klar utklassning i både pris och prestanda, men då om man jämför dom nyare P4orna och dom gamla så är självklart P4 skarpare, men det är ingen stor klyfta i prestanda precis, när dom nya XP tbred processorerna kommer blir det roligt att se 🙂

inte konstigt att folk tror att Intels prollar är bättre pga den höga GHz'en som erbjuds, men om man jämför en XP1800+ och en P4 2.0Ghz så ser man att XP'n är snabbare i mycket faktist, och då ska man tänka på att XP1800+ ligger på 1.53GHz vilket är nästan 500MHz mindre än P4'ans 😀

Vill också bara spela dryg för intel älskare med att nya Celeron netburst som ligger på 1.7 lr 1.8Ghz som jag läste inte ens är bättre än AMD Duron 1.3GHz!

-- Saken är klar GHZ säljer!

WPELLE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
183660
July 18, 2002 - 6:14 am
sp_Permalink sp_Print

Ett bra skäl är ju att P4 1.6A ligger på ett jäkla bra pris just nu och de flesta av dem går upp i 2.4GHz med orginalkylningen. Sedan så blir det ju inte så jäkla varma i jämförelse med XP'n.

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
183700
July 18, 2002 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

fiskpinnen wrote: Varför jag har en p4a.

Mhz räknas (lite iallafall 😛 ).
Jag köpte en northwood 1,8ghz tackvare överklockningsmöjligheterna.
Genom att klocka upp den i 2,5ghz så jag en vassare dator för en mindre penning.

Om jag därimot hade köpt en Amd xp1800 så kanske inte klockningsmöjligheten hade varit lika stor.
Har en sådan också och den går knappt över 2000+.
Allså ser jag för överklockaren att p4a just nu är vinnande.

En liten faktor var också att jag redan hade ett vattenblock för p4a och inget för amd xp.

Bara som upplysning så går de att klocka En 1800+(1,533mhz) till 1,8Ghz utan problem. de motsvarar altså en 2200+. I den farten så har P4:an de rätt svettigt att hänga med vill jag påstå.

abishai
Member
Medlem
183735
July 18, 2002 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

P4'an ser bättre ut på papperet, kanske är det som lockar 🙂

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
183745
July 18, 2002 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

Mmm men då är de ett bevis på at man inte vet så mycket om datorer.
AMD XP är ju snabbare..

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
183815
July 18, 2002 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Här är en av orsakerna varför jag inte väljer AMD.

http://www.explosivelabs.com/r...../pg5.shtml

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
183820
July 18, 2002 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har inte tänkt på att P4:an ligger 800Mhz snabbare än AMD de är väll uppenbart att den förlorar.
Jag hänsisar hällre till NH:s Egna test.
https://www.nordichardware.com.....index6.php
Är inte meddelandet uppenbart?
Med tanke på att P4 kostar som f** mycket.

rsastin
Member
Medlem
183828
July 18, 2002 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har iof. sett så många tester på olika sidor där hälften av testerna så vinner AMD och hälften så vinner Intel. Mycket hänger nog på vad man har för kringutrustning när man testar. Sedan har ju de flesta överklockat sina AMD och även klockat minnerna för att komma upp i samma resultat som Intel har som oklockat med 533 MHz bussen och PC1066 RDRAM. Jag själv är ingen överklockare och dessutom så tänker jag på att AMD utvecklar ju en hel del värme vilket för mig är ett minus när man ska välja kylare. Med Intel så slipper jag köpa någon stor och högljudd kylare och fläkt. Det räcker gott och väl med originalkylaren som dessutom har en väldigt tyst fläkt. Har nämligen satt ditt en P4:a originalkylare på mitt GeForce 4 Ti4600 så jag vet att den är väldigt tyst.

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
183831
July 18, 2002 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Men i Nh test så är allt oklockat endå vinner AMD men men.
Och att P4 skulle generer mindre värma tror jag inte men eftersom att p4:an har så stor Core så blit den lätt att kyla.
Om du inte ska klocka så är absolut inte värmen nått problem på en AMD.
Du kan lätt köra med en tyst fläkt.

PaPPa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 677
183853
July 18, 2002 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

JuLmUnD wrote: Men i Nh test så är allt oklockat endå vinner AMD men men.
Och att P4 skulle generer mindre värma tror jag inte men eftersom att p4:an har så stor Core så blit den lätt att kyla.

nä där har du fel....
den mängd värme en processor genererar har inget med storleken på coren att göra endast med den energi den förbrukar. dock så hjälper en större core kylningen genom att det är lättare att transportera bort värme från en större yta. Men det är fortfarande samma krav på fläktar och flänsar.

Idag är inte Athlon XP den värsta prestanda man kan köpa. det är en P4 därför väljer många idag att köpa Intel istället för AMD. Jag läste någon/någras argument om att athlon vinner vissa test, det anser jag inte vara ett vinnande argument då man ändå måste se till vilken av dem som vinner FLEST moment, då arkitekturen mellan de olika processorerna skiljer ganska radikalt är de oxå olika bra på olika saker...

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
183871
July 18, 2002 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Julmund: För att referera till våra egna tester med Athlon XP och Pentium 4 ska man ha klart för sig att vårt Pentium 4 system vid den tidpunkten baserades runt en Pentium 4 Willamette som är märkbart "slöare" än de nya Northwood modellerna och speciellt de nya B-varianterna (533Mhz FSB). Vi har även en 2.4Ghz P4 NW med 533Mhz FSB i testlabbet nu men har inte hunnit göra några jämförande tester ännu.
Därför vill jag inte ge några egna kommentarer kring ämnet ännu även om man har sina persolina åsikter.. 😉

Skulle bara klargöra att det i dagsläget inte är en rättvis jämförelse mellan P4 Willamette och AthlonXP.

Zaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 973
183905
July 18, 2002 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

JuLmUnD wrote: Du har inte tänkt på att P4:an ligger 800Mhz snabbare än AMD de är väll uppenbart att den förlorar.

Men åhh!

Man skiter i hur många MHz den jobbar i! Det viktiga är hur snabb den är i praktien. Så ni AMD fans som tjatar om att XP:n jobbar i lägre MHz, so what??? P4:an är snabbast idag inte bara i MHz utran även i praktiken. Jag skulle inte bry mig om Intel tillverkar en processor som jobbar i 10Ghz men bara är något snabbare än en XP på 2Ghz för Intels prolle är fortfarande snabbast och det är vad som räknas.

Sedan är min personliga uppfattning att AMD är mer budget, har man pengar köper man en p4 som har lite mer status. Jag köpte min Northwood 2,2GHz då den var ett par veckor gammal och fick betala därefter.

rsastin
Member
Medlem
183906
July 18, 2002 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

JuLmUnD wrote: Men i Nh test så är allt oklockat endå vinner AMD men men.

Nu är det så att Intel P4 inte har större core än AMD utan det man ser är en "värmespridare" som täcker i princip hela "kortet". Hade en länk på en bild som visar hur det ser ut. Får kolla om jag har länken hemma. Om du kollar närmre på på processorn så ser du ett litet hål på värmespridaren. Tanken med det var att det hålet skulle vara någon typ av ventilation men det blir ju ganska värdelöst eftersom kylaren täcker hela ytan.

Här är länken:

https://www.nordichardware.com.....reader.gif

abishai
Member
Medlem
183907
July 18, 2002 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

jämför XP1800+ och P4 1.5GHz, och så clockar man upp P4n till samma som XP1800+ och gör lite benchmarks då, det är väl egentligen så man ska testa för att få reda på vilken som egentligen är bäst laugh
haha fett med stryk skulle dom få om AMD skulle börja använda sig av samma teknik som nu och 0.13 kärnan och allt vad det nu är fast med samma GHz som P4orna har, fatta XP på 2.5ghz :bgrin:

´sen är P4 så förbannat dyrt, knösar!! 😛

Zaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
183909
July 18, 2002 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Julmund din trovärdighet är blir inte hög då du refererar till ett test med en Willamette. Tänker på
denna">https://www.nordichardware.com/recensioner/processorer/2002/AthlonXP_1900%2B/index6.php]denna länk som du skrev i ett tidigare inlägg.

abishai
Member
Medlem
183911
July 18, 2002 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

hmpf! i detta test får P4n däng och det är NW om jag inte har fel 😀 https://www.nordichardware.com...../index.php

Zaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
183922
July 18, 2002 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: hmpf! i detta test får P4n däng och det är NW om jag inte har fel 😀 https://www.nordichardware.com...../index.php

I länken du angav finns att läsa:
"I Intel systemet fattas det en deltagare i form av den nya 2.4Ghz Pentium 4 Northwood som inte han anlända i tid till recensionen. Vi hoppas snart få in även denna processor i testlabbet då det är den huvudsakliga konkurrenten till Athlon XP2100+."

Läs hela recensionen innan du uttalar dig.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 48
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL