August 19, 2001
Zaver snälla. Detta var bara en undran varför folk köpte P4:an och jag hävdade bestämt att AMD Xp är snabbare och visst är den de i samma Mhz mm. inget annat. Jag gjorde en lite miss när de gällde testet.
Pga min ukundighet om P4:or.
Sen börjar du predika om att de inte alls har med Mhz att göra och att de är budget med AMD och Status med P4:a. Va inte alls de jag prata om.
Håll dig till ämnet.. 😀 Nu har jag fått insikt i hur Zaver tänkte när han köpte sin P4 iaf. hihi
January 8, 2002
Jag valde min AMD Athlon XP 1700+ och har haft den en i snart ett år, första sommaren med den. Jag har även tillgång till en Intel 1.6 Ghz att småpilla lite med. Kontentan av det hela:
Båda är bra
Visst AMD är billigare och i snabbare än Intels motsvarande cpu, men Intel har ju fördelen att kosta mindre när det gäller kylning och en normal ljudnivå.
Båda har sina fördelar och nackdelar. Personligen gillar jag Intel mer tack vare dess enkelhet i att kyla, men priserna på processorerna gillar man inte. I alla fall inte som fattiglapp som man är :bgrin:
Precis som någon tidigare nämnde är det helt omöjligt att jämföra Athlon XP och Pentium 4 i samma klockfrekvenser för att se vilken processor som är "bäst" eller snabbast.
Just på grund av att de olika processorerna är helt olika till arkitekturen. Vad som är rätt fantastiskt i min mening är ändå att både AMD och Intel ändå ligger så nära inpå varandra när det gäller prestanda (om vi ser till deras motsvarande "värsta" modeller) trots att det är två totalt olika processorer.
Det enklaste man kan göra är att säga vilket företag som har den snabbaste processorn. Utan att själv ha gjort fullskaliga tester är det dock klart att Intel med deras nya 2.4Ghz/2.53Ghz (533Mhz FSB) processorer för tillfället är snabbast.
Men ska du köpa en processor är det ett helt annat tankesätt du får gå efter. En Pentium 4 2.53Ghz processor t.ex kostar nästan tre gånger så mycket som en Athlon XP 2200+ och då känns det rätt så ointressant att P4:an har marginellt bättre prestanda.
För att få fram den absolut mest prisvärda processorn behöver man dock testa alla processorer egentligen och därför är det omöjligt för även mig att säga vilken processor som är mest prisvärd.
Även Intel har såklart prisvärda processorer och en av de mest intressanta i min mening är den nya 2.26Ghz modellen.
Jag hoppas att vi kan få fram lite mer konkret info till er i kommande processortester men tills vidare får vi nöja oss med att diskutera lite i forumet 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
För tillfället har AMD inte vunnit striden på något sätt och det känns mest som de bara sitter och förbereder sig på Hammer-processorerna som ska släppas i slutet av året. Den nya Athlon XP kärnan med utvecklingsnamnet Barton kommer tillföra en dubbelt så stor L2-cache på 512KB och kanske även 166Mhz FSB även om det inte är troligt.
Tyvärr kommer nog Intels P4 vara uppe i 2.7-28Ghz vid denna tidpunt så det kommer ändå bli svårt för AMD att bli "prestanda ledaren" men om deras Barton-steppingar tillåter tillräkligt höga klockfrekvenser kan de ge sig in i striden på riktigt. 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
6 Guest(s)