July 19, 2007
Hej alla datorbyggare därute!
Jag har nyss köpt en massa nya datordelar och så, bland annat ett xfx 780i och hx620w, kopplar ihop allting och datorn startar, börjar installera operativsystemet (windows vista), eftersom det lär ta ett tag går jag ut i köket och tar mig en macka.
När jag kommer tillbaka 20 minuter senare så är datorn igång, på skärmen står en massa saker om att den letar efter alla mina pci-slots och så. Den fastnar och står stilla i 5 minuter på något och jag tänker att den kanske hängt sig, jag startar om datorn.
När jag startat om datorn så händer inget mer än att på skärmen visas XFX logotypen. Jag kollar på moderkortet och där står det "52", slår upp i manualen och kollar vad som händer när det står så. Det står att minnet testas och då tänker jag att jag kanske ska låta den stå ett tag. Jag låter den stå 10 minuter men när jag kollar igen står det fortfarande "52".
Jag stänger av burken, drar ur alla sladdar, och testar att ta ur och stoppa in RAM-minnena igen om det kanske var det som är felet. När jag sedan stoppar i alla sladdar igen och ska starta datorn, kommer ett "knäppande" ljud från nätaggregatet och datorn startar inte. Så har det nu varit från 18:00 tills nu (18:42). Jag har kollat i manualen för nataggregatet och dragit om alla sladdar i hela chassit, men ingen skillnad.
Så här sitter jag, ovetandes om jag har gjort något fel eller inte. Hopplöst är det att leta på internet då ingen verkar ha fått samma problem som jag enligt mina sökningar på olika forum och hemsidor.
Jag ber någon av er därute! Hjälp mig!
//Nybliven fattiglapp efter dyrt datorköp
November 19, 2007
Topicen är helt missledande. Kanske ska ändra det för att få lite bättre respons på din fråga.
OT:
Kalemander: Du SKA ställa in din hårdvara i BIOS. Alltid.
Att du inte har gjort det och får problem beror på att just nåt av din hårdvara inte är korrekt inställd i BIOS. Förmodligen minnen, altså inget att göra med din nätdel som du skriver i topic.
En besök poå NH datorbyggarskola är att rekomendera då du verkar inte ha alltför mycket erfarenhet inom datorbyggande.
June 11, 2001
Detta låter som något totalt felkopplat.
Kollat att moderkortet inte har missat någon distans eller att det sitter en distans på fel plats? Resultatet kan ge skumma kortslutningar som inte är så lätta att förutse.
Kollat att processorn är rätt monterad?
Har du nollat nätagget? Du gör det genon att först avlägsna alla kablar som går och sedan kortsluta huvudkontaktens power och jord.
Kollat att ingen pci / sata-anslutning eller minnesplats har damm i sig?
Kollat att moderkortet inte böjer sig?
Kollat att anlutningarna för speaker / powerled /pwr /reset inte sitter snett? (oftast en klump i nedre högra hörnet)
Provat med annat nätagg? Även ett för svagt nätagg klarar systemet så länge du inte kör krävande 3D som 3D MARK eller Crysis.
1 Guest(s)