December 27, 2003
Jag har haft min dator nu i ca 1 år. har inte haft några större problem, men nu när jag installerade Battlefield 2, så hände sig datorn fler gånger när jag spelade spelet. Så jag kollade på totalbf2.com forumet, och där rådde folk att man skulle stänga av HT. Och det gjorde ja, och BF2 verkar funka bättre nu
Hur mycket prestanda förlorar man på att stänga av Hyper Threading (alltså i det hela stora)?
December 27, 2003
Gilgamesh wrote: jag har HT på och det flyter på UTMÄRKT!...konstigt att man ska behöva stänga av HT?
Med HT på har jag HÅRT lagg i menyn, speciellt när man letar efter en server. När ajg försöker sortera på något (ping, antal spealer osv.) kan det stå stilla i nästan 20 sek. Utan HT kanske det står stilla i 2-3sek
warzo wrote: Om inte BF2 har inbyggt stöd för SMP, eller att du gör mycket andra saker i bakgrunden medan du spelar (vilket jag tvivlar på) så är det nog inte någon större skillnad i att ha HT aktiverat eller inte!
jag menar inte bara för BF2, utan allta annat jag kan tänkas göra. Men det är i princip bara spela, chatta, surfa
Jag har oftast: MSN Messenger, Riva Tuner, MBM5, Peer Guardian, NOD32 och Power Strip på i bakgruden
Så tills EA/DICE fixar fram en patch som fixar det där, så har jag HT avstängt
May 9, 2001
Pessimisten wrote: [quote=WmB]vad är HT egentligen?
Hyper-Threading, teknologi från Intel som gör att deras processorer arbetar med två separata kodflöden vilket kan öka prestandan med upp till 50%. HT finns i hastigheter från 2,4 GHz i Intels P4/HT processorer.
Källa:susning.nu
Man kan också säga att HT-funktionen delar upp processorn i två logiska processorer.
En fysisk processor blir två logiska. Windows ser den som två stycken.
Denna teknik ska INTE förväxlas med en processor med två kärnor.
Det är två olika tekniker.
1 Guest(s)