IBM 120GB 7200RPM 120GXP eller Western Digital 120Gb 7200rpm|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
IBM 120GB 7200RPM 120GXP eller Western Digital 120Gb 7200rpm
rikky
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 37
sp_UserOfflineSmall Offline
191030
August 9, 2002 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

Du kommer ju inte bli missnöjd med prestandan av en SE disk.

jompz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 428
191034
August 9, 2002 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

det tror jag inte heller.. 😀

fan ALLA hyllar ju den..mjaa inte IBM fantasterna kanske.. men dom bara vet inte ännu vad dom missar

[]V[]ajk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
191055
August 9, 2002 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Baltasar wrote: köp INTE ibm det där med "mina ibm funkar jätte bra dom e snabba, etc." visst det är dom... i ett år ungefär då säger det pajj som krachar dom.

IBM själva har ju tillochmed gått ut och sagt att deras hårddiskar i 120gxp serien ej ska vara på mer än 300 timmar i månaden för då tar dom allvarlig skada.
så ibm ska du inte ha 🙂

WDC tycker jag inte heller om 😀 haft en sån som pajjat samt en som e på G å pajja... har även en polare som har en 80 gigare som pajjat.

Så köp Maxtor, har 2 st 120 gigare sånna (5400 rpm) visst nu kommer säkert alla säga att det e slött med 5400rpm men vad fan gör det om man har dom som lagrings hdd ? 🙂

Vart eller vem på IBM har påstått något liknande? Detta betvivlar jag starkt att någon på IBM skulle ha sagt något liknande. Vad jag vet av erfarenhet är 120GXP serien väldigt tillförlitlig. Det är som föregående talare påtalat 75GXP serien som hade en del problem i början men detta berodde på en underleverantör till IBM. Detta korrigerades dock snabbt och diskarna byttes ut.

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
191133
August 9, 2002 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

[ wrote: V[]ajk][quote=Baltasar]köp INTE ibm det där med "mina ibm funkar jätte bra dom e snabba, etc." visst det är dom... i ett år ungefär då säger det pajj som krachar dom.

IBM själva har ju tillochmed gått ut och sagt att deras hårddiskar i 120gxp serien ej ska vara på mer än 300 timmar i månaden för då tar dom allvarlig skada.
så ibm ska du inte ha 🙂

WDC tycker jag inte heller om 😀 haft en sån som pajjat samt en som e på G å pajja... har även en polare som har en 80 gigare som pajjat.

Så köp Maxtor, har 2 st 120 gigare sånna (5400 rpm) visst nu kommer säkert alla säga att det e slött med 5400rpm men vad fan gör det om man har dom som lagrings hdd ? 🙂

Vart eller vem på IBM har påstått något liknande? Detta betvivlar jag starkt att någon på IBM skulle ha sagt något liknande. Vad jag vet av erfarenhet är 120GXP serien väldigt tillförlitlig. Det är som föregående talare påtalat 75GXP serien som hade en del problem i början men detta berodde på en underleverantör till IBM. Detta korrigerades dock snabbt och diskarna byttes ut.

Ja du, det gick ju både anandtech och tomshardware ut om att IBM rekommenderar att man inte kör GXP120 mer än 8 timmar om dagen!
Dessutom att man bör ha aktiv kylning för HD!

Jag är själv drabbad av dryga 30st IBM diskar under det senaste året, JA 30st! Både GXP75, GXP60 samt Ultrastar U160 9,1-18 GB!!!
Samtliga SCSI drivear byttes ut AV IBM mot SEAGATE!
Samtliga nya IBM servrar vi köpt kommer med SEAGATE.
Fick tillbaka ytterligare en kass GXP75 IDAG! Den disk som pajjade för mig VAR DESSUTOM EN ERSÄTTNINGSDISK som jag fick i Februari! 4 månader höll den, så att det skulle vara en underleverantör, icke sa nicke. Enligt Tomshardware så beror detta på materialet IBM har valt till skivorna som inte pallar med värmen som disken skapar då lagrena inte är tillräckligt bra utan genererar för mycket värme!

Jag kommer då aldrig köpa en IBM disk till så länge jag lever!
Jag har fått nog!

jompz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 428
191143
August 9, 2002 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

oxygenial:

Det är sån här info jag gillar.. 😀
TACK! Ännu en gång övertygad om att jag inte har köpt "fel" märke

Inte "IBM är bäst för att jag har det" det vill man inte.

Primus
Medlem
Forum Posts: 199
191150
August 9, 2002 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill bara komentera det där med aktiv HD kylning...
Kan väl inte gälla 120GXp serien väl?
Min e iaf bara nästan ljummen, medans broders seagate är direkt het.

*---- Muskler o solbränna är mesigt ----*
[Athlon X2 5000+@3.1Gh|ASock planka |2Gb|900GB HDD[Radeon 3850|Vista Home premium]

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
191153
August 9, 2002 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har dock en IBM GXP75 46GB som aldrig strulat (förutom att ABIT hade problem med just den modellen så man fick köra en special drivare dör promise chipet på BH6-IIan för att det skulle fungera med en IBM GXP)... Men jag misstänker att det är en serie av själva "platters" som är kassa, IBM tog dock tillbaka runt 150000 SCSI diskar och ersatte dessa med Seagate mellan Oct 2000 och April 2001!

GXP120 diskarna fungerar säkert bra idag, det hoppas jag för IBM och deras kunder, men jag har blivit av med så mycket data de senaste 2 åren, och som privat person så har man inte råd med ett DLT system för att backupa!
Prestanda på GXP120 är ju bland de bättre, dock inte WD eller Seagate fart, men knappt märkbart långsammare.

Jag känner helt enkelt att IBMm struntar i att ersätta kassa diska med nya fräscha diskar, jag menar, i januari skickade jag in en kass GXP75 30GB, fick en ny i FEB, fortfarande en GXP75 30GB som det dessutom står en klisterlapp på "Serviceable Used Part", denna disk håller sedan i 4 månader och dör sedan av samma fel, det hemska IBM klicket, "klick---klick-klick-klick-klick". En annan grej är att min andra GXP75 30GB går och pajjar den med i Maj (fick tillbaka den i JUNI), den håller ännu...
Vi får se med disken jag fick idag dock. Skall stoppa i o prova!

Primus
Medlem
Forum Posts: 199
191244
August 10, 2002 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

He, det klart man blir total anti-IBM när man råkar ut för ovanstående.
Har tänkt själv lite, krashar min IBM så byter jag märke pronto.

*---- Muskler o solbränna är mesigt ----*
[Athlon X2 5000+@3.1Gh|ASock planka |2Gb|900GB HDD[Radeon 3850|Vista Home premium]

Particle Man
Medlem
Forum Posts: 198
191501
August 11, 2002 - 12:57 am
sp_Permalink sp_Print

Sitter för närvarande med en IBM 60Gb 60GXP som har blivit misshandlad, i det närmaste överhettad och körts nästan dygnet runt i närmare 9 månader. De enda problemen jag haft är:

1. hdd tappade bootsectorn en gång pga att den råkade få en smäll när jag tappade den (skulle flytta den ur hdd-cage till dämparlåda)

2. den dog pga strömbrist under drift, även detta pga annat än hårddisken. Var en felaktig 4-pins.

IBM behöver lite extra kylning om man gör som jag och stoppar in den i en låda för att få den att bli tyst, men om den är monterad i chassi så lider den inte direkt av nån överhettning.

Men att diskutera denna fråga om vad som är bäst är ungefär som att försöka slå vad om vilken pinne som flyter uppströms när man kastar i dem. Alla har sina egna åsikter.
Min åsikt är, som ni märkt, att IBM har bra hårddiskar till hyfsat pris. De som haft oturen att få trasiga hårddiskar kan jag sympatisera med, men som sagt...75GXP var ingen höjdarserie.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 83
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL