June 8, 2001
Jepp, så hände det idag. "Clidink, clidink, clidink" lät upprepade gånger. Datorn kraschade, så jag bootar upp igen och windows ber mig att köra fullständig scandisk, och då kör jag det, bara 2 sektorer skadade = 8Kb.
Hur snabbt har ni lämnat in era IBM Hds? Redan vid denna stadie? Det blir ju knappast bättre så kanske vore bäst att skicka in redan nu eller? Köpt från db.se (garanti bör finnas kvar), ska man skicka dit eller till IBM? Kommer db.se acceptera att byta den?
Har i alla fall backup:at allt till brorsans Fujitsu hd... Whew 😀
Duron 850 @ 1000, Taisol m Papst12cm @ 7v, Soltek Kav75x, 256MB Mosel 222, Pov G2 Pro 32DDR, DVD-Rom 10x, 30Gb Ibm, 17" Samsung755DF, Intellimouse Explorer, Moddat InWinS500 m trä och acoustic ull, 32kg, Tyst
[ Detta Inlägg ändrades av: Kaleid den 2001-09-15 19:18 ]
April 1, 2001
Min 75GXP 46GB la av i veckan nu. Det lät inte trevligt när den gick sönder. Jag misstänker att hela läshuvudet gick sönder. För datorn hittar inte disken vid uppstart längre. Och jag har testat i andra datorer än min. Jag skall returnera den till komplett.se, men dom värderar den som en 60GXP 40GB (1500kr).
August 19, 2001
June 8, 2001
Borde jag kolla med db.se om dom tar in det på garantin eller?
Förresten, tillverkas 75GXP serien fortfarande? Skulle vara bra om man fick den utbytt mot 60GXP serien istället...
Duron 850 @ 1000, Taisol m Papst12cm, Soltek Kav75x, 256MB Mosel 222, Pov G2 Pro 32DDR, DVD-Rom 10x, 30Gb Ibm, 17" Samsung755DF, Intellimouse Explorer, Moddat InWinS500 m trä och acoustic ull, 32kg, Tyst
[ Detta Inlägg ändrades av: Kaleid den 2001-09-15 21:17 ]
March 20, 2001
Om hdd:n låter som att den har skruit så ska ni ladda ner drive fitness test från ibm:s hemsida... den fixar filallokeringstabellfel som jag har på min hdd... och i scandisk tar den som att det är kluster som är sönder... men om ni provar att formatera så ser ni om det är fel på filallokeringstabellen...
September 1, 2001
Jo, jag har hört många som har haft problem med sina ibm diskar. Framför allt då 75gxp serien. verkar vara en lite misslyckad serie. Annars tycker jag att ibm:s diskar håller hög kvalite och standard. har haft en i snart 3 år och den håller ännu. Hade tidigare en western digital caviar, som dog helt efter att jag flyttat datorn till ett annat bord.... har även haft en Maxtor disk som hela tiden fick crasher i fat-tabellen....
July 14, 2001
Igår innan jag skulle stänga av hörde jag läshuvudet dra in i disken. Stängde av och först hittade den inte disken. Startade sedan om och kunde komma en bit in i windows.
Testade då att lägga en ny windows på en annan disk och se om jag kunde rädda nått. Den hittade disken och jag kunde köra en scandisk från win2k i dos, tog ca 30 min och den hittade massa bad cluster och annat. Körde IBMs verktyg och den vill att jag ska formatera om disken. Ska först försöka rädda det som går. Nu går det iallafall att läsa från disken så jag kan kopiera det mesta, förutom där det är bad clusters.
Det är andra gången detta händer för mig med samma disk, en 46Gig. Nu blir det att byta. Det tar sådan tid att rensa, kopiera, och allt annat detta innebär.
jaja, suck.
JediSthlm
July 14, 2001
ja nu sitter jag här igen och det har inte blivit bättre. Nu tuggar den för fullt hela tiden och ladda windows från den andra disken tar ca 1hr. Varje gång den tuggar verkar det som det tar alla resurser därför den långa tiden. Någon som vet vad som händer om man lämnar in disken. Finns det någon chans att IBM kan rädda vad som är på den? Sitter med mycket jobb etc som skulle vara ganska svettigt om man tappade allt. 46Gig = många jobb. ;=)
July 14, 2001
När jag var ute och letade efter info om IBMs diskar stötte jag på ett program som kunde känna av värmen i IBM diskar. Om det kan vara till någon nytta vet jag ej men kanske kul och se hur varm de kan bli.
http://service.boulder.ibm.com.....nstall.exe
Även ett program som håller koll på disken i Windows:
http://service.boulder.ibm.com.....24.IBM.exe
JediSthlm
2 Guest(s)