February 20, 2006
Har en IBM Deskstar 120GB 7200RPM IDE, vet inte om yttligare information är nödvändigt för någon att hjälpa mig. (Isof, hojta till)
För ungefär ett halvårsedan blev det något knas och den började köra i PIO-Mode istället för DMA och det verkade inte gå till sig, så jag beställde en ny hdd och körde på den istället. Häromdagen blev det tight med diskspace så jag tog fram min IBM 120giggare och ploppade in den ändå. Efter lite pillande så upptäckte jag att den förmodligen körde i DMA-läge och blev lite fundersam. Jag gjorde den till en dynamisk hdd och skulle börja formatera den, då datorn startade om. Alltså, varje gång jag försöker formatera denna disk, så startar den om, jag har inte pillat något mer med PIO/DMA-lägen eller dynamisk/osv osv.. Utan utgår från situationen just nu och undrar om det är någon som har haft samma problem, vet vad det är för problem eller dylikt?
Tack på förhand.
😀
August 7, 2003
Det är ju Windows som ställer ned disken till PIO-mode när disken rapporterar lite fel eller när Windows känner för det. Typ att det tar kång tid eller nånting glappar osv. Windows är lite dum i huvudet. Man kan tycka man skulle kunna säga till den "ge fan i att ställa om mina diskar" eller "jaja, prova med DMA igen nu", men...
Då får man ta bort diskarna och diskkontrollarna och låta Windows tro den hittat en ny disk som den default ställer i DMA.
Så det är inte så konstigt din disk ställs till DMA igen om du stoppar in den nu. Det kanske inte är något allvarligt fel på den. Å andra sidan kanske det är det. Kör diagnostiska testprogram från Hitachi. Kör lågnivåformattering (iaf lägre-nivå-formattering) med dem också?
Kör killdisk. http://www.kildisk.com?
Ta bort Nvidia IDE drivers om du har de installerade (de SUGER!!!)
annars så vet jag inte.
1 Guest(s)