June 8, 2001
Skickade iväg HDn till Holland idag, hur lång tid tar det att få den utbytt?
Och, tror ni att jag kommer att få en ny 75BXP 30 gig eller en från den nya serien?
Duron 850 @ 1035, Taisol m Panaflo 80mm, Soltek Kav75x, 256MB Mosel 222, Pov G2 Pro 32DDR, DVD-Rom 10x, 30Gb Ibm, 17" Samsung755DF, Intellimouse Explorer, Moddat InWinS500 m trä och acoustic ull, 32kg, Tyst
[ Detta Inlägg ändrades av: Kaleid den 2001-09-24 22:58 ]
July 14, 2001
Min IBM har oxkså krashat och jag undrar också detsamma. Inte vill jag ha samma modell igen eftersom det verkar vara så mycket problem med den (46GIG). Det har ju kommit ut en ny modell 60XP och den ska väl vara bättre?
Men varför måste du skicka dem till till Holland? Kan du inte bara lämna in den till butiken där du köpte den? Låter lite jobbigt att skicka iväg den enda till Holland.
JediSthlm
June 8, 2001
On 2001-09-25 10:45, JediSthlm wrote:
Men varför måste du skicka dem till till Holland? Kan du inte bara lämna in den till butiken där du köpte den? Låter lite jobbigt att skicka iväg den enda till Holland.
JediSthlm
Garantin är på 1 år, tror den tiden har gått redan, like bra att skicka till holland, no-questions-asked, typ... Flesta säger ju också att db.se har krånglig support, vill inte testa deras ännu 😀
January 8, 2001
Jag har alltid fått disk av samma modell när jag skickat in dem, oftast får man dessutom en som är reparerad...
har skickat in ett par både privat och via jobbet, dock har jag inte skickat in någon IBM disk förut(skickade min första i måndags).
Min erfaranhet är att det går mycket fortare och smidigare att skicka disken till tillverkaren direkt än att strula med försäljaren, Från seagate tog det endast 5 dagar från att jag mailade dem tills jag hade min ersättningsdrive, det tror jag de flesta dataskojare har ypperligt svårt att slå!
January 8, 2001
Det finns juh tyvärr alltid risk att hårddisken skall krasha...
och IBM's 75 serie har juh varit väldigt bra på att krasha, så man kan juh hoppas för eran skull att ni får en 60GXP disk istället, men jag är ytterst skeptisk, de brukar alltid skicka samma modell, ofta då som jag nämnde en lagad disk.
fast det är kanske inte så illa att de skickar en lagad disk. för det som går sönder är juh utbytt och förhoppningsvis med en omdesignad "reservdel" som håller bättre...
June 8, 2001
Jag hör också av mig.
Bör nämnas att jag skickade med ett snyggt formulerat brev, med typ denna innehåll: "HDn ska användas av mitt företag, så jag behöver en pålitlig lagringsmedia, var god och skicka mig en 40GB från 60GXP serien"
Lögn visserligen att det ska användas i ett företag, men vem vet vad som sker i framtiden? 😀
July 14, 2001
Jaha, då sitter man här igen med den gamla trasiga disken, suck. Var in på Sekvencia idag i Stockholm. Berättade vad som hänt och de testade den på plats. De använde inte IBMs program så de fick inte upp nått problem. De sa att de kunde skicka den till IBM för en koll, om IBM inte hittar nått fel så skickar de tillbaka den och jag får betala 500;-!!!!! Låter det vettigt. Plus att de sa att det skulle ta ca 4-6 veckor. Om jag skulle skicka själv den till IBM kostar det inget. Låter lite skumt måste jag säga.
Får väl ta och skicka den själv till IBM för att få den fixad.
July 14, 2001
Har kollat på http://www.konsumentverket.se/
De har lite matnyttig info för oss köpare. Kolla där för info. Tog ett utdrag från deras sida:
Fel på varan
Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen lagen rätt att:
hålla inne betalningen
kräva att felet avhjälps
kräva en ny, felfri vara
få prisavdrag
få ersättning för reparation
häva köpet och få pengarna tillbaka
få skadestånd.
Detta kan kanske vara nått för er alla att veta.
July 14, 2001
Testade och ringa supporten för Sekvencia idag och kolla om det gick att fixa på nått annat sätt. Detta var vad de sa:
* Skicka den själv till OBM och tjäna en vecka
* Byt in den till en 40Gig 60GXP och lägg på 500:- (För den förnyade garantin)
* Byt in den till en 60Gig 60GXP och lägg på 1500:- (För den förnyade garantin)
Låter detta vettigt? Känns lite tufft att lägga på 500:- för en mindre disk. Kollade deras priser och de drog av ca 1100:- på deras priser.
Vad säger ni? Vilket låter bäst?
June 28, 2001
BETALA FAN INGENTING !
jag hadde oxå en ibm 46gb som gick sönder,
fick reda på att dom inte var kopetibla med Abit mobo.
och i affären jag köpte den så fick jag en 40gb tillbax o 200spän.
jag ville fan ha en 60gb för att jag hadde blivit av med all info på disken 2ggr.
när jag köpte den kosta den 2100kr.
IBM = Ingen Bra Maskin
June 3, 2001
För det första bör man undvika Sekvencia oseriösare butik är nog svårt att hitta. För det andra undvik IBM överhuvudtaget. Och slutligen en fråga, har själv haft 2st 60GXP som gått sönder bytte givetvis dom till Seagate Barracuda IV(mycket bättre) men har även en 75GXP som låter med ett högfrekvent ljud väldigt högt, inte olikt testbilden på TV:n. Har testat hålla den i hande så det är inga vibrationer som orsakar det. Till saken IBM:s testprogram visar inga fel så verkar kört med RMA, och butiken där den köptes har gått i konkurrs. Så vad gör man?? Nån som fått RMA fast testprogramet inte visat nåt fel?
1 Guest(s)