" IBM HÅRDDISKAR "|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
" IBM HÅRDDISKAR "
SAMCAN
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 105
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 22, 2002 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare ! jag har jobbat nu på ett företag http://www.bec.se i ett par år och har märkt att ibm inte duger längre, för mindre änn ett år så skaffade jag mig en 60GXP 60gb IBM och den har fungerat fint men sen en dag när jag skulle boota datorn så lät den konstigt, som om den skärde ihopp sig. När jag slutligen lyckades starta burken så körde jag scandisk i DOS. och det visade sig bli en hel del (B) cluster fel, ehh effterssom jag jobbar som datatekniker på stället så tog jag mä tebbax o bytte hdn på engåg,, nångång i decembras var det , så fick jag min nya 60GB IBM men redan effter en månad så händer det samma skit igen ! tänkte att det måste ha hänt någet under leveransen eller någet liknande, så jag bytte igen + att jag sakffade raid kort från PROMMISE , kör(stripping) +en till likadan 60gb´are.. då från IBM , och effter cirka en vecka så hände det igen! då j**lar tog ja mä båda två 3edjegången tänkte jag shit det här vill jag inte ha, så jag bytte till 60gbare från WESTERN DIGITAL, och sedan dess så har det funkat bra! känns snabbare också! FÖRLÅT OM JAG HAR TRÅKAT UT ER MEN VA BARA TVUNGEN ATT AVREAGERA MIG så mycket som man förlorar varje gång, man blir lite KRANKY! ha det bra folks! lägg till någet txt GÄRNA !

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
165165
April 22, 2002 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

:spy:IBM

Jag skulle vilja fråga dig ett par saker, har du nån mail?

SAMCAN
Medlem
165167
April 22, 2002 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

jorrå ska grejja med min sign ...
smile [email]samcan@hotmail.com[/email]

MGJoe
Medlem
Forum Posts: 158
165203
April 22, 2002 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är fan sanslöst vad 60GXP-serien krånglat för IBM. Jag känner nog ingen, INGEN som har en 60GXP som inte krånglat. Även jag själv är drabbad...

Ska det behöva vara såhär?

SAMCAN
Medlem
165217
April 22, 2002 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

jo jag vet, men va ganska nöjd med min första, bra speed bra acces alt va oki men som det va nån skrev att man ska ha datorn på ett vist antal timmar, vem tänker på det ? ibbland så är burken på flera dagar när man håller på med video coversioner saker o ting som tar tid.

Tror att IBM inte längre tillvärkar sina diskar ordentligt för att dom har blivit så pass stora så att det inte spelar någon roll. Idag är det big bussines som gäller ska gå snabbt.! ehh .. kör på WD nu jäävligt nöjd. för eller senare så går alt sönder men helst senare! återstår o se smile

Smeden
Medlem
Forum Posts: 148
165805
April 25, 2002 - 1:36 am
sp_Permalink sp_Print

nån som haft nå strul med 120gxp än då..?

Cr0wN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
165818
April 25, 2002 - 4:58 am
sp_Permalink sp_Print

Min 60gxp crashade 1 gång, fick ny som krashade, blev arg gick till affären och dom föreslog Seagate Baracuda 4 så jag tackade ja och nu funkar det utan strul

UnderDOG
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 571
165825
April 25, 2002 - 5:50 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har en 120 GXP som har lite lång spin-up time, det är det enda, det gör att den inte är helt frisk enligt hårddiskens egna S.M.A.R.T. system. Men man märker inte av något annat, och jag VET hur en 75 GXP som är död/påväg att dö låter...
Jag fick tillbaka min utbytesdisk från IBM i förrgår, den gör att hela min dator låter dubbelt så mycket som innan. HUR KUL ÄR DET???

//Anders.

Vidstige
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
165901
April 25, 2002 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har två st IBM 40 gb, 60GXP i raid 0. Båda dessa har fungerat utmärkt. Den ena är över ett år och den andra 4 månader.
Aldrig hört något missljud eller liknande från någon av de...

[ Detta Inlägg ändrades av: Vidstige den 2002-04-25 16:04 ]

eyo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
165922
April 25, 2002 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Min 60GXP (60GB)kraschade för 3:e gången på ett halvår...
Skickade in den till försäljaren för reparation/utbyte.. Verkar dock som om någon på posten tyckte annorluna och ville kika lite också, så paketet har försvunnit.. Jah!

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
166801
April 29, 2002 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

@ UnderDOG
Vad fick du för HD som utbyte?

Toxic Crow
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
166858
April 29, 2002 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en liten hemmagjord teori om IBM diskar och deras benägenhet att kracha!
Tänkte att jag skulle testa den även på er som har haft problem med dem och de som inte haft problem...
Jag har själv en IBM 60GXP som har strulat ordentligt!
Det jag har kommit fram till som kan vara orsaken, som jag har gjort med som tillverkarna inte gör, är att jag har hemrundade flatkablar!
Hittills så har det stämmt väldigt bra! De som jag har pratat med som har problem har rundade kablar och de som inte har det har inte rundade kablar, eller så har de fabriksrundade kablar!

Så, ni som har problem.. har ni rundat era IDE-kablar???

Kom ihåg att jag bara är på teststadiet med denna teori, självklart så kan inte rundade kablar vara orsak till alla IBM diskars död, men jag tror att det kan vara problemet i många fall!!

Vill gärna han många svar så jag får lite överblick om läget även här på NH!

-=Andreas=-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
166875
April 29, 2002 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hårddisk: IBM 60Gb
Status: Tvärdöd och reklamerad fick ut en ny hårddisk efter 1 månad.
Kabel: Fabriksgjord rund ide kabel.

SAMCAN
Medlem
166877
April 29, 2002 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Njaaa, just jag har ialafall vanliga platta / och det har jag haft alla gångerna diskarna gått sönder +att jag bytt kabel vare gång jag byte disk / så man eleminerar felet med kablet, / men nheps , endå så har dom lagt av,,,

🙁

[]V[]ajk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
167623
May 2, 2002 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur fan lyckas ni krasha era HDD? Kan inte fatta det. Under alla år jag har haft dator så har jag inte lyckats krasha en enda HDD.
Har haft dator sedan det begav sig, sen ABC80 fanns i alla fall.

M1-Headhunter
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
167627
May 2, 2002 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

har också en 40 gb IBM 60 GXP. Inga missljud,,, ni måste ha nåt som sabbar diskarna. Visserligen kan det upptså fel om man inte kör scandisk om det blivit nåt seriöst fel ( ännu värre me linux, där kan det gå åt h*****e). Men, men, man får väl gardera sig och skaffa en 160 gig WD om inte annat.

M1-Headhunter
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
167628
May 2, 2002 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

har också en 40 gb IBM 60 GXP. Inga missljud,,, ni måste ha nåt som sabbar diskarna. Visserligen kan det upptså fel om man inte kör scandisk om det blivit nåt seriöst fel ( ännu värre me linux, där kan det gå åt h*****e). Men, men, man får väl gardera sig och skaffa en WD om inte annat.

[ Detta Inlägg ändrades av: M1-Headhunter den 2002-05-02 22:07 ]

SAMCAN
Medlem
167633
May 2, 2002 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Vette fan, hur jag lyckades pajja 3st, Kör scandisk jag med när det blir en sepe omstart, och även låter datorn stå på ibbland o kör scadisk /+ defrag , men endå så gick dom sönder => fast olika sönder / den första disken hadde jag ganska länge det va dom andra två / som jag hadde sista tiden dom gick sönder lättare, gjorde inget arnolunda 🙁

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 31
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL