October 22, 2004
Kan någon möjligvis råda bot på min burk?
Detta är min andra IDE-DVD-brännare som har strulat vid bränning av skivor. Den varvar upp och dör efter 3 sek. I enhetshanteraren står den som "Nec_blabla_SCSI CdRom Device", precis som den förra jag hade. Det är ingen SCSI brännare och ändå står den som "SCSI CdRom Device"! Komplett-supporten trodde att detta var problemet och skickade mig därför en ny (nytt fabrikat). Har kollat så att samtliga IDE ATA/ATAPI-styrenheter, primära som sekundära, står på "DMA om tillgängligt". Vad fasen kan det vara? inget fel på brännaren utan det måste sitta i moderkortet eller nåt? Har det senaste firmwaren, har testat att installera om etc.. testade att avinstallera RAID styrenheten men då försvann brännaren av någon anledning ur enhetshanteraren.. Skumt
Något förslag någon? Har uppenbarligen inte testat allt
June 11, 2001
Att dom står som SCSI är vanligt för just CD/DVD och har inget egentligt med anslutningen att göra. I princip gör alla CD/DVD enheter detta.
Kolla som Delph1 skriver att jumprarna är rätt på alla enheter och tvinga andra enheter att vara master eller slave i stället för Cable select.
Undvik även att ha enheten på samma kabel som en hårddisk.
Kolla att andra enheter inte är i PIO-mode.
1 Guest(s)