August 22, 2005
Jag har precis köpt ett asus P5B moderkort men det har tyvärr bara en IDE uttag och det går ju till min DVD spelare. Men jag har även en IDE lagrnigs Hårddisk som jag vill koppla in. Hur gör jag det? Går det koppla in 2st IDE artiklar i samma IDE uttag? Isf vad använder man då?
August 16, 2003
ja, varje uttag har två kanaler eller vad det nu heter så det är två enheter per uttag. och du använder en helt vanlig IDE kabel med 3 kontakter för detta.
så det medföljde inte en sådan kabel med moderkortet? finns annars att köpa hos i stort sett hos alla firmor som säljer datordelar.
tänk bara på att är den förkort så räcker den kanske inte.
August 22, 2005
Poontus wrote: den ska fungera till ändamålet.
blå i moderkortet.om det är en sånhär du menar:
[Image Can Not Be Found]
Ja en sån fick jag med. Kopplade in den precis men får bara fram min IDE Hårddisk nu. Däremot så kan jag ta ut skivor från DVDn så strömmen funkar fortfarande för den.
Men när jag kopplar ut Hårddisken så funkar DVDn klockrent.
Antar att det är någon konflikt, någon som vet hur det åtgärdas?
August 16, 2003
kanske blir svårt med hans kabel?
om man kör båda på cable select så ska det vara så men om man byglar den ena till master (hårddisken) och den andra till slave (DVDn) så ska det väl fungera oavsett placering? aldrig haft problem med det tidigare när jag vart tvungen att koppla "halvt felaktigt" pga korta kablar.
April 13, 2004
Poontus wrote: kanske blir svårt med hans kabel?
om man kör båda på cable select så ska det vara så men om man byglar den ena till master (hårddisken) och den andra till slave (DVDn) så ska det väl fungera oavsett placering? aldrig haft problem med det tidigare när jag vart tvungen att koppla "halvt felaktigt" pga korta kablar.
Du har så rätt kompis 😎
1 Guest(s)