January 19, 2002
Har det någon som helst betydelse hur man kopplar in sina enheter på ide-kablarna?
fråga nr. 1:
I moderkortsmanualen till EPOX EP-8KHA+ står det att enheten som är byglad master ska kopplas till den yttersta kontakten och enheten byglad till slave till den mellersta på kabeln (minns inte färgerna). Har detta verkligen någon betydelse?
Om man följer Epox-manualen är det enda fysiskt möjliga sättet att koppla hårddisken (som ju sitter under 5.25"-platserna) till kontakten mitt på kabeln och cd/dvd:n till ändkontakten. Enligt manualens ska då hårddisken byglas slave och cd/dvd:n master. Går det inte lika bra att bygla hårddisken till master (fast den sitter på den mellersta kontakten) och cd/dvd till slave (fast den sitter på ändkontakten)?
fråga nr. 2:
Förlorar man prestanda om man byglar boot-disken som slave och använder cd/dvd som master på ide1?
fråga nr. 3:
har det någon betydelse vilken ände av ide-kabeln man pluggar in i moderkortet?
April 26, 2001
1.
Du får ju med två kablar..
Den ena /ata33/ lägger du på cdrommen t.ex på den yttersta och cdromen som Master.
Den andra lägger du på hårddisken som MAster, Och på sista kontakten (ska stå master på den kontakten)
2.
Nej, du förlorar ingen prestanda så länge du använder en ata100 kabel, men varför skulle du göra så?
3.
Ja, iaf på ata100 kabel, ata33 kabel spelar det ingen roll på..
January 19, 2002
On 2002-01-24 22:28, GbG_Killen wrote:
1.
Du får ju med två kablar..
Den ena /ata33/ lägger du på cdrommen t.ex på den yttersta och cdromen som Master.
Den andra lägger du på hårddisken som MAster, Och på sista kontakten (ska stå master på den kontakten)2.
Nej, du förlorar ingen prestanda så länge du använder en ata100 kabel, men varför skulle du göra så?3.
Ja, iaf på ata100 kabel, ata33 kabel spelar det ingen roll på..
2.
Kabeln räcker ju inte till annars. Om jag nu envisas med att bara använda en ata100-kabel och den blå kontakten måste sitta i moderkortet, den mellersta kontakten i slave-enhetern och yttersta kontakten i master-enheten så räcker ju inte kabeln till om jag vill ha cd/dvd:n som slave och hårddisken som master.
Är det verkligen så att jag måste koppla den blå änden på kabeln i moderkortet och den andra änden i masterenheten. Kan jag inte vända på kabeln och koppla i en blå änden i masterenheten i stället? Vad skulle det göra för skillnad? (ata100)
January 19, 2002
När jag byggde ett system till en kompis så använde jag endast en ata100-kabel där hårddisken kopplades till mellersta kontakten och byglades slave medan dvd:n kopplades till yttersta kontakten och byglades master.
Detta fungerar utmärkt. Min fråga är varför det fungerar eftersom jag alltid har trott att boot-disken skulle byglas master.
Min andra fråga är om man kan koppla en masterenhet på mellersta kontakten på en ata100-kabel eller om masterenheten måste sitta ytterst?
Jag vet att detta börjar bli långdraget men jag vill absolut bringa klarhet i det.
January 19, 2002
January 23, 2002
Alltså, så här är det.
Angående 40 och 80 kablar:
ATA100-kablar har 80 trådar och ATA33/66-kablar har 40 trådar.
Angående om man kan koppla en masterenhet på mellersta kontakten på en ATA100-kabel eller om masterenheten måste sitta ytterst?:
Det spelar ingen roll om du sätter den på mellankontakten eller sista kontakten.
Kör själv mastern på mellankontakten då det var ända lösningen i min låda.
Jag vet dock inte om det går att sätta en ATA100-kabel på fel håll, alltså med den blå kontakten till enheten istället för MB:et.
Hoppas svaren hjälper. :hehe:
1 Guest(s)