June 18, 2001
Har seriösa problem... Har haft 2hd sen tidigare + 2 cd i min dator... I fredags köpte jag en till HD o plockade bort ena cd´n... Allt fungerade fint... Men igår så plockade jag ut 1/3 hårddiskar för den skulle min kompis ha... TEstade starta om datorn men allt bara krångla.. På sin höjd kunde jag få igång datorn i safe mode... Satte tillbaka hd´n o då fungerade allt bra igen... Imorse plockade jag ut den o gav den till polarn.. Sen dess får jag inte datorn att funka som den ska... För det första kan det ta upp till 2 minuter innan datorn ens startar o sen om jag har tur så startar den i safe mode.. Annars får jag upp Windows Protection Error... Nu har jag lyckats få igång datorn genom att ta bort cd-rommen, SÄtta windows hd´n(utan jumprar) på IDE1 och ANdra hårddisken(utan jumprar) på ide2...
Men saknar ju cd´n... Har ni nått förslag på hur jag ska få allt att fungera igen... Har testat jumprar hit/dit master/slave + en massa annat... Hoppas nån vet hur jag ska sätta jumprarna på hd´na o på vilka kablar.. VIll ju ha mina 2 hd + cd....... HJÄLP
May 14, 2001
Hej!
Så här kan du göra:
Ta hårdisken med Windows på och sätt längst ut på ide1 kabeln och bygla den som Master.
Ta den andra hårdisken och sätt längst ut på ide2 kabeln och bygla den som Master.
Ta cd-romen och sätt den i kontakten innanför
hårdisken på ide2 och bygla den som slave.
Gå sedan in i bios och kör hd detection så att datorn vet att du ändrat plats på din hårdvara.
sedan bör det se ut nånting sånt här.
Master hdd
Slave non
Secondary Master hdd
Secondary Slave Cd-rom
Hoppas det funkar en del föredrar att ha
båda hd:na på ide1 som Master och Slave
June 18, 2001
Har ingen hd detection i mitt bios... Men har gjort som du skrev o ändrat i bios att den ska börja med c: disken..... Men Datorn segar sig i typ 2 minuter när jag startar om sen börjar windows laddas o sen står det While initializing device IOS
WIndows protection Error.Restart Computer
System Halted..
Blir galen .. kommer inte på vad felet e....
May 14, 2001
Det som du har ändrat till att starta på c:
är bootsekvensen och har inget att göra med
hur datorn läser hårdiskarna.
Välj bootsekvens som börjar med a: (diskett station) kan vara bra om datorn behöver startas med startdiskett.
Det var konstigt att det inte fanns någon hdd
detection.
Finns det inget annat ställe i bios som
det går att scanna av vilken hårdvara som är
monterade på ide kablarna?
Lycka till.
October 2, 2001
On 2001-10-02 19:38, CyberPete wrote:
Har ingen hd detection i mitt bios... Men har gjort som du skrev o ändrat i bios att den ska börja med c: disken..... Men Datorn segar sig i typ 2 minuter när jag startar om sen börjar windows laddas o sen står det While initializing device IOS
WIndows protection Error.Restart Computer
System Halted..Blir galen .. kommer inte på vad felet e....
Hej hej, fresh newbie kan komma med ett förslag.
Har haft en del problem med W2k när jag lade till o tog bort HD:n till slut fick jag nåt som liknar blåskärm med medd "inaccessible boot device". Då startade jag om datorn med W2k skivan i och bootade från skivan sedan valde jag att reparera en installation, bara följa anvisningarna
2 Guest(s)