January 29, 2006
Yo, Jag köpte en ny hårddisk igår, en WDC 250Gb SATA, som jag pluggade in i SATA 1 kanalen och drog igång. allt gick frid och fröjd och jag la över alla mina filmer och lite annat på den. Men eller jag mena MEN! idag när jag drog på så bootade inte windows. Det kom till den blå rutan när det spelar en trudilutt och sen startar bara datorn om. SKIT! Men när jag prover att bara rycka kabel till nya disken funkar allt som vanligt. Jag har en Maxtor 200Gb IDE disk sitter som master. Kikade lite i moderkortsmanualen och hittade att SATA-kanal 1 & 2 är för master och 3 & 4 för slave. Så jag provade men samma nedsående resultat.
1: Kan man använda både SATA och IDE diskar samtidigt?
2: Måste man definiera i bios att man har båda?
3: Vad fan ska jag göra? 🙁
October 10, 2004
June 11, 2001
Kollat bootordningen på bios, om det var så att SATA stod före din PATA-disk och du inte hade en SATA-disk så var det inga problem att starta eftersom det inte fanns något på SATA. Samma sak innan du installerade filer, däremot när du statade om så fanns det en aktiv hårddisk efter att filerna kopierats, kolla därför att bootordningen ligger på din PATA-disk före SATA-disken.
January 29, 2006
Jo, jag har kollat boot-ordningen och den är som den ska med SATA:n son slave och min gamla som master. Om jag startar i felsäkertläge så ser jag disken och kan läsa från den men inte i normalmode.
I bios finns ett val: Configure SATA As: [Standard IDE] [AHCI] [RAID Mode] Den står default på [Standard IDE]. Om jag ändrar den till [AHCI] eller [RAID Mode] så kommer jag in i windows och den säger till att den hittat ny maskinvara men det gå inte att installera några drivers eller att se disken någonstans.
Vad betyder [AHCI] och [RAID Mode]?
Måste jag definiera något mer i bios för att kunna hitta disken i windows?
January 29, 2006
Fan va skumt, stängde av efter att ha startat i felsäkertläge och lagt ett inlägg här och då funka det (den här sidan är som en elektronisk TREO för en dator)
Om en dator ska funka eller inte verkar ha med dagsformen att göra.
Tack alla som supportat i ärendet 🙂
Hoppas på att man slipper återkomma och berätta att det har skitit sig igen. Tack som fan!
1 Guest(s)