January 26, 2007
Hej
Jag har nyligen köpt ett nytt moderkort och processor till datorn och har lite frågor angående detta. Moderkortet har endast en IDE kontakt, jag har en IDE hårddisk och DVD-brännare och behöver därför två IDE kontakter.
Kan jag använda en IDE till SATA1 konverter (se nedanstående länk) på ett moderkort med SATA2 kontakt? Är SATA2 bakåtkompitabel?
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=317206
Om jag kopplar hårddisken till IDE kontakten och brännaren till konvertern. Funkar det?
Sen skulle jag vilja veta hur nödvändigt det är med kylpasta mellan CPU och kylflänsen? Det följde inte med något med CPUn (Intel Core2duo).
May 28, 2003
De första är jag lite osäker på så de svarar jag inte på. Men att ha kylpasta mellan CPU och kylaren skulle jag säga inte är viktigt. -Så länge man inte ska överklocka datorn och har allmänt bra kylare på CPU och luftflödet är bra i chassit. Pastan brukar sänka temperaturen på CPU mellan 3-5 grader. De viktiga är bara att kylaren har kontakt med CPU så ska det funka.
January 8, 2003
Ja det ska gå bra med konvertern. Igentligen finns det inte något som heter SATA 2 då det inte är en rikig standard betyder bara att den har stöd för SATA 300 och ibland NCQ. Ang kylpastan så sitter det redan på orginalkylaren. Där är något grått klet som smetas ut när man trycker fast kylaren.
August 7, 2003
Wooder wrote: [quote=Ctrl]Varför inte köra HD och DVD på samma kabel ?
Jag läste någonstans att datorn blir lite långsammare om man gör så. Men jag vet inte?
Ja, den blir lite långsammare, med betoning på _lite_ och bara när du kör HD samtidigt som disken. Så, att göra på det sättet är definitivt att rekommendera istället för att hålla på och fibbla med IDE/SATA-konverters.
2 Guest(s)