November 18, 2003
Om man ska köra en brännare på DMA 4 mode så måste man ha 80 pins kabel har jag hört (därför min brännare buggar sig med jämna mellanrum) och hur kan man se hur många pin eller vad det är för sorts kabel?
Räknade min kabel och första raden fanns det 20 hål och det är ju 2 rader vilket borde göra den till en 40 pins kabel?
Har jag fel?
November 5, 2002
Helt fel har du inte. Såhär ligger det till.
IDE-gränssnittet använder 40 (39) pins. Därav räcker det med en 40-pins kabel. Allteftersom tekniken förfinades och hastigheten ökade från ATA-66 till ATA-100 och senare ATA-133 så ställdes högre krav på IDE-kabeln. Den 80-trådiga flatkabeln har en jord mellan varje ledare för att minska störningsrisken. Om du har öppnat en kontakt på 80-trådig IDE-kabel ser du att varannan tråd (+ några till) är ihopkopplade.
Ju längre kabel desto högre risk för störning.
Att brännaren fungerar bäst med en 80-trådad kabel är formodligen pga den högre hastigheten. Normalt använder en CD-rom ATA-66 för att det räcker. Därför bör man inte ha en ATA-133 hårddisk och en ATA-66 CD-rom på samma IDE-kabel (master-slave) för att CD-romen kan dra ner hastigheten för hårddisken.
April 13, 2004
Relaxia wrote: Helt fel har du inte. Såhär ligger det till.
Normalt använder en CD-rom ATA-66 för att det räcker.
Måste göra dig besviken och säga att alla enheter, förutom Sata-dvdenheter, använder sig "normalt" av ATA-33, dvs ultra DMA 2 läge eftersom det räcker mer än väl fortfarande 😛
April 13, 2004
I din enhetshanterare under IDE/ATAPI-styrenheter sekundär (tror jag) har du inställningen för vilken hastighet din/a dvd/cd-rom enhet/er kör i för tillfället, där bör det i den vita rutan stå att den körs i ultra dma-mode 2, och inte PIO-mode, om det är pio-mode, ta bort den enhet som din/a dvd/cd-rom enhet/er ligger på, starta om datorn så många ggr som behövs, sedan skall den funka
Lycka till! 😎
November 5, 2002
Jalle64 wrote: [quote=Relaxia]Helt fel har du inte. Såhär ligger det till.
Normalt använder en CD-rom ATA-66 för att det räcker.
Måste göra dig besviken och säga att alla enheter, förutom Sata-dvdenheter, använder sig "normalt" av ATA-33, dvs ultra DMA 2 läge eftersom det räcker mer än väl fortfarande 😛
Du gör mig inte besviken. Bara påmind. Givetvis ATA-33. Länge sen man läste den teorin. 😉
1 Guest(s)