Infinite Loop|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Infinite Loop
Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 6, 2002 - 1:02 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Fick ett helskummt problem i förrgår.

I julas uppgraderade jag till Win XP, vilket har gått som en klocka sen dess. Men så förrgår när jag kom hem satte jag på burken. Kollade mailen och gick sedan därifrån. Komm tillbaks ca en timme senare och då var datorn mitt inne i startup sekvensen.

Mycket underligt tänkte jag, och när jag kom in i Windows fick jag Win XP:s standardmeddelande när någon har ballat ur. Där stod det att datorn hade krashat PGA grafikdrivrutinen. Hade då Detonator 28.32, dock inte den signerade versionen, utan den första som släpptes. Den hade dock fram tills dess funkat bra.

Satt då kvar vid datorn en stund och surfade runt lite. Helt plötsligt får jag en bluescreen som talade om för mig att nv4_disp.dll hade fastnat i en Infinite Loop. Jag har läst om fenomenet här på NH tidigare, men ingen verkar ju riktigt veta varför det blir så.

Jag startade om datorn igen, och försökte ladda ner de signerade 28.32 drivisarna, men han inte bli färdig med dl:n innan det hängde sig igen. Startade då upp i felsäkertläge drog ner dem och installeade dem. Problem solved.....

.... Trodde jag. Sen gick det kanske 20 minuter så hängde sig skiten igen. Startade om, tog bort alla detonator drivisar. Stratde om, det funkade i typ 20 minuter till, sen pang. Startade om några ggr till och för varje gång tog det liksom kortare tid innan det hängde sig.

Inte mycket annat att göra än att installera om Windows tänkte jag, vilket jag gjorde igår morse. Det brukar ju lösa sig att göra en reparation av windows, men när jag försökte det så hängde sig datorn efter 85%. Dock ingen bluescreen info. Nu började jag bli riktigt nervös, började fundera på om grafikkortet var på G att ge upp.

Gjorde ett sista försök, formaterade C:, drog igång installationen, allt gick perfekt och Windows var igång igen. Sedan dess har den gått fint, och inte klagat en enda gång.

Nu undrar jag, är det nån som har nån mer koll på vad denna Infinite Loop beror på. Vad jag läste senast så är det väl ganska omdiskuterat?

Själv börjar jag fundera på om det kan bero på värmen? Hade mitt ljudkort sittande under graffet, med bara några milimeter mellan fläkten och ljudkortet. Kan det vara så att GPU:n e för varm och att den därför blev sån? Detta e lite skummt dock, med tanke på att jag har kört systemet i den burken som jag har nu i över två månader utan problem. Hade det varit övehettning borde väl problemet kommit tidigare? Annars hade väl graffet varit permanent skadat och då hade juh ingen ominstallation av windows hjälpt?

Just nu kör jag med lådan öppen, men det verkar ju inte vara några problem alls.

Nån som har några idéer eller synpunkter om detta problem? Vad jag har förstått e det juh ganska vanligt i XP...

Mina specs om någon e intresserade e:
Athlon XP 1600+ (oklockad)
TNT2 32meg APG (oklockad)
MSI K7T266 Pro2
256 meg DDR PC2100
1 4 gig HDD C:, 1 30gig HDD D: (kommer inte ihåg märkena)
Sundplaster 16
Noname Nätverkskort
Benq 24/10/40 CD-RW
Noname låda

Snutte
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
168396
May 6, 2002 - 4:40 am
sp_Permalink sp_Print

jag ser att du har k7 chipset till moderkortet...

du har råkat ut för Vias ökända loop bugg...

http://www.viaarena.com/?PageID=78
detta en bra och enkel guide om hur man löser den buggen på olika sätt...

man vet inte hur buggen uppstår.. men det är oftast olika lösningar på det

hos mig var det fel på ett ram minne, som inte var kompitabelt med via

UnderDOG
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 571
168405
May 6, 2002 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

XP Använder DirectX för att rita upp allting, till skillnad från tidigare Windowsversioner.
Andra äldre operativsystem ställer inte riktigt lika höga krav på systemet hela tiden, så därför kan det hända att ett system man trodde var stabilt i Win98 inte alls är helt stabilt. Funkar det stabilt i XP så är det verkligen stabilt.
Det finns många anledningar till Infinite Loop, en av dem kan vara ditt Nätaggregat.
Andra saker som det kan vara, som du kan pröva att ändra är Aperture size, AGP Rate och AGP drive strength.
Har själv liknande problem med mitt Radeon 8500 på ett EPoX 8KHA+ KT266A moderkort.

Lycka till, du lär behöva det smile

//Anders.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 196
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL