Ingen bild på nya datorn|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ingen bild på nya datorn
yashioki
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 27, 2002 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej !

Mitt problem:
Min dator visar ingen bild när jag slår på strömmen. Den 'protestpiper' inte. Alla fläktarna snurrar. Har kollat att skärmen funkar med en annan dator. Har kollat med att stoppa i ett annat grafik kort, ett äldre PCI kort som jag vet funkar. Samma sak. Har två minnen i, en 128MB DDR och en 256MB DDR, båda 2100. Har provat dem var för sig. Fortfarande ingen bild.

Det finns två saker jag reagerat på under arbetets gång. Dels så sitter fläkten som kyler processorn otroligt hårt åt. Jag fick använda all min krft och en hel del av min tyngd för att få fast bygeln som håller fläkt och fläns på plats. Tog upp detta med de som sålde dessa komponenter, men de tyckte det var OK. Kanske trodde de att jag överdrev.

Det andra är sättet IDE1 kopplats. Enligt manualen skall masterenheten sitta längst ut, medan slaven skall sitta innerst. Så sitter den inte nu (pga platsbrist). Har inte brytt mig om detta på tidigare datorer. Och kan detta verkligen göra så att ingen bild visas på skärmen.

Min dator är följande:
CPU: AMD 1800+ XP
MoBo: Soltek SL-75DRV2
Minne: 128+256 DDR 2100 minne
HD: IBM 60GB
GPU: ATI Radeon 8500 64MB (Retail)
Audio: SB Audigy Platinum
Ethernet: Skymaster 10 Mbps Ethernet Adapter
CD: Acer 20X CD-RW
FDD

Har du/ni nån aning om hur jag skall gå tillväga, så är jag tacksam för hjälp.Varken DDR minne eller processor passar dock på någon annan dator jag har tillgång till.

/Mvh Fredrik ..

drotz2000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 643
172870
May 27, 2002 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kan vara kortslutning mellan mobot o chassiet.
Testa att koppla i allt "utanför" datorn och strunta i chassiet.

yashioki
Medlem
172874
May 27, 2002 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för tipset, en liten fundring dock:

Borde jag inte få varningspip? Jag har haft chassikortis förut och då pep datorn som en stucken gris.

/Mvh Fredrik ..

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
172964
May 27, 2002 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag har förstått det så har du nu satt master på IDE1 först på kabeln och sedan slave? Annars känns det som om det är det som är problemet. Min burk betedde sig på samma sätt när jag hade satt diskarna i fel ordning. Annars har jag inte en susning...

yashioki
Medlem
172996
May 27, 2002 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag åtgärdat problemet med IDE kablarna, så att HDn ligger längst ut på IDE1 och CDn längst ut på IDE2 (den är fortfarande slave dock, skall den vara det?).
Har plockat bort ljud och ethernet kort. När jag slår på datorn hörs nu ett långt pip, men annars är allt som förut.

Jag har inte lossat på moderkortet ännu dock.

/Mvh Fredrik ..

aurelius
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
173007
May 27, 2002 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle tro att det är processorn...kolla om den är kantstött.

Kingsolver
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
173008
May 28, 2002 - 12:02 am
sp_Permalink sp_Print

Tjaba, hade ett liknande fel för ca en månad sedan kom inte in i datorn alls skärmen var död och man riktigt hörde hur den låste sig, nu var det så att när jag satte i en startdiskett så hörde jag att den gick längre men jag hade ingen aning om hur långt då jag fortfarande inte fick den att posta ngt på skärmen. Nåja eftersom jag hade på känn att det kunde va ett bios-relaterat prob så gjorde jag en bootbar startdiskett som samtidigt autoflashade bios:et
Märk väl att detta va en riktig chansning och att det måste vara en ren bootdiskett. I autoexec.bat lade jag sedan in kommandon för vad den skulle göra till ex köra flashprogrammet och sedan starta om.

Instruktioner till detta borde finnas på din moderkortstillverkares hemsida, dvs Soltek. Nu är ju detta inget jag rekomenderar i första taget då det är lite risky men ditt prob påminner om mitt så om och när du börjar misströsta så kanske det är värt ett försök, vill du inte göra det själv så fixar en dataservare detta på en pisskvart, så det borde inte bli så dyrt... Lycka till

[ Detta Inlägg ändrades av: Kingsolver den 2002-05-28 02:05 ]

yashioki
Medlem
173048
May 28, 2002 - 9:07 am
sp_Permalink sp_Print

Hej Aurelius !

Hur ser man om processorn är kantstött? Menar du att det skulle synas nåt utanpå?
Får väl försöka få bort fläkten när jag kommer hem...

Tack för tipset, mycket vänligt..

Hej Kingsolver !

Att flasha BIOS törs jag inte. Går det åt skogen så finns det ju ingen garanti kvar. Som det är nu så kan jag ju lämna tillbaka mammakortet om det är trasigt. Ett trasigt BIOS låter som ett fabriksfel för mig. Det får affären jag köpte kortet på fixa isåfall.

Tack iallafall för tipset, det är uppskattat..

/Fredrik ..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 301
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL