November 28, 2002
Hej.
När jag kopplar in Tvn till datorn (en vanlig fet 32" crt TV) så får jag ingen färg... Hade färg innan jag installerade om. Har testat med Pal B o Pal G. Färgen fungerar mycket bättre när jag kör min linux dist.. men funkar alltså inte när jag kör xp.. Någon som vet varför?
Grafikkortet jag använder är ett: GeForce 7600GT 256Mb
// Micke
January 10, 2005
Tjo har en kompis med samma problem fast jag har löst det på ett alternativ sätt. Vilket innebär att man måste utföra proceduren varje gång man skall använda tv'n. Kan även lägga till att detta löser bara ditt problem om du vill kolla på film!
läs igenom allt innan du/ni börjar 😉
Till själva guiden:
1. Börja med att "höger-klicka" på skrivbordet, välj "Nvidia Bildskärm" -> "TV"
2. Välj "Bildskärmsupplösning och uppdateringsintervall", ställ sedan in 640x480, tryck "verkställ.
3. Välj "Skrivbordshantering" och klicka på knappen "Visningsguide".
Välj "PAL-B"-> välj rätt upplösning (den som är på din primary skärm) -> välj "dualview"
4. "höger-klicka" på skrivbordet, välj "Nvidia Bildskärm" -> "TV"
Välj nu "Skrivbordshantering" igen, tryck denna gång på "TV-Guide..."
Välj "PAL-B", och "dualview" klicka på "next" igenom guiden bara.
5. "höger-klicka" på skrivbordet, välj "Nvidia Bildskärm" -> "TV"
Välj "nView skärminställningar" höger-klicka på den sekundära monitorn (tv'n, är även en 2a i skärmen)
Välj "Välj TV-format" -> längst ner så väljer du "Avancerad", nu så väljer du "komposit video-ut" -> sedan värkställ.
Viktigt! Om det inte funkar nu så stod antagligen den inställningen vi gjorde sist på "komposit" från början vilken den inte får göra den skall stå på S-video
Och Nej! gör inte guiden i omvänd ordning eller nått annat kul för de funkar inte 😉
Om någon annan vet något bättre sätt eller skriva ihop något program som gör detta på några kick så skulle det vara uppskattat. För det är inte skoj att sitta å göra detta varje gång man skall kolla film med vänner eller äns själv för den delen :/
PS. Om ingen fattar så kan jag slänga ihop lite bilder
Mvh Arre
1 Guest(s)