April 11, 2003
Tjena.
Det står att jag inte har någon ljudenhet. Se bilden.
[Image Can Not Be Found]
Va kan det vara för fel då. Det handlar om det inbyggda ljudet på ett Dfi Ultra-D NF4.
Jag kör på den koaxiala utgången och har inte den där extra saken på kortet alls.
I Bios står det AC97 på Auto och har även provat disable.
Hjälp mej.
April 11, 2003
beirut_nisse wrote: ok en dum fråga men..... har du installerat ljuddrivrutinerna till moderkortet?...
Ja. Jag tror det iaf. 2 olika tror jag. Bla. denna som är högst upp på sidan.
beirut_nisse wrote: testa att sätt AC 97 till enable eller auto i bios och sök efter maskinvaruändring i enhetshanteraren.
Har provat det utan resultat.
Så är blir det när jag försöker spela en mp3:a i Winamp.
[Image Can Not Be Found]
February 28, 2004
gå in i enhetshanteraren och kolla om det finns några gula frågetecken. Då kan det vara något problem med de enheterna.
Och enligt dessa felmeddelanden du får så verkar det som om datorn inte känner igen din interna ljudkrets. Leta i enhetshanteraren efter ljudenhet och OM det finns så testa att "Rollback driver" (sätta tillbaka till föregående).
Annars kan du ju avinstallera drivrutinerna som du installerat... se till att ac97 är påslaget i BIOS, och starta upp och söka efter ny maskinvara...
Om inget händer så testa att ladda ner de drivrutiner som ska vara till ditt mobo på DFI:s hemsida och installera dem.
Funkar inget av dessa så ring en it butik och fråga dem, annars får du maila DFI/återförsäljaren och berätta om problemet.
April 11, 2003
Så här gjorde jag. Ja installerade om Windows men felet kvarstod. Så jag skulle bara prova om det funka om man monterade den extra ljudutgångs-saken. Det gjorde det. Till viss del. Nu har jag iaf en ljudenhet men jag får inte något ljud från vare sig från composit eller vanliga hörlursutgången.
Winamp spelar på och jag har även provat videos utan att det låter.
Har provat med allt möjligt som jag kommer på utan resultat. 🙁
April 13, 2004
Har du ändrat något på moderkortet angående ljudet? Några jumprar eller karajan kitet? 😛 😕
Det verkar som om du har två möjligheter med ljud Nvidias och Realtek, kolla i din manual hur du skall gå tillväga, du fick ju med en cd till moderkortet och där finns vä l drivisar till ljudet? 😛 😕
April 11, 2003
Jag har flyttat på en jumper men ingen av dom inställningarna funkar. Innan jag montera Karajan så hittades ingen Ljudenhet men efter att jag hade monterat den så fanns det en enhet. Men jag prova ändra jumpern efter jag hade monterat Karajan om det nu spelar någon roll? Jag ska prova flytta jumpern igen och kolla om det hjälper. Men i vilket läge ska den vara i?
1-2 On: S/PDIF-out via ALC850
2-3 On: S/PDIF-out via nForce4
Jag tror i läge 1-2 som den är i nu iaf.
För i RealTek Sound Manager står det: AC97 Codec ALC850.
Edit.
Jag prova configuera om dom olika utgångarna på Karajan modulen och då lät det i hörlurarna. När man prova test-ljud i RealTek Sound Manager så lät det bra men när man lyssna på winamp och en video i WMP så lät det välldigt kunstigt. Typ ekande eller nått, tror jag har hör det förut när man lyssnar via en utgång som det inte är meningen att det ljudet ska framföras i. Det va "linje-in" och "mik-in" som jag configuerade om. Förmodligen därför det lät så konstigt.
2 Guest(s)