January 8, 2003
Min externa Packard Bell hd på 500GB har kastat in handduken. Låter som att spindeln har fastnat 😕 . Tog ut hdn ur sin låda eftersom den är äldre än 2 år så kan man ju inte lämna in den där man köpte den och jag har nog inte kvar något kvitto heller. Så jag gick in på Seagates hemsida å skulle skicka den till dom på RMA, man ska ju ha 5 års garanti där ju. Men det står att den inte innefattas av garantin när jag skriver in model, part å serie nummer. Ska det vara så?
October 18, 2001
Dadde wrote: Min externa Packard Bell hd på 500GB har kastat in handduken. Låter som att spindeln har fastnat 😕 . Tog ut hdn ur sin låda eftersom den är äldre än 2 år så kan man ju inte lämna in den där man köpte den och jag har nog inte kvar något kvitto heller. Så jag gick in på Seagates hemsida å skulle skicka den till dom på RMA, man ska ju ha 5 års garanti där ju. Men det står att den inte innefattas av garantin när jag skriver in model, part å serie nummer. Ska det vara så?
Du har ju alltid 3 års reklamationsrätt där du köpte den om inte annat.
October 18, 2001
deranger wrote: Ang reklamationsrätten.....
Blir dock intressant hur "han skall bevisa" att den var trasig från början samt utan kvitto och isär mekad 😉
Lycka till säger jag bara.
Att han skruvat isär den vart väl inte så bra kanske.
Men kan man få ihop den utan att det syns så är det bara gå in med den sen och reklamera.
January 8, 2003
Det är ju bara ett metall skal med ett kretskort som jag tagit ur hdn ur så det är bara att skruva ihopa igen. Men felet har ju inte varit där från början utan det bara hände av sig själv som det gör med Hds. Aja får väl skicka den till el skroten. Synd man itne kan få tillbaka något från den, datorn vägrar starta när man kopplar in den.
February 10, 2004
enligt konsumentköpslagen har man som slutkonsument alltid 3års garanti. dock måste du bevisa att felet uppstod vid första uppstarten av disken samt att man inte får skruva i den själv.
de gången inköpsstället ger dig 1års garanti, så innebär det att felet kan uppstå när som helst under detta år och du skall då få en ny/repararad disk.
redan här kan jag ju tipsa alla som ska köpa diskar att hålla sig till HDD tillverkarens egna diskar och inte köpa dell, packard bell, HP osv. osv. just pga. garantitvister och extra krångel.
jag jobbar inom distbranschen så jag bör ha ganska fin koll på de här 🙂
Edit: skulle självklart tillägga att om någon sitter på mer info så får ni gärna rätta mig 🙂
1 Guest(s)