Ingen RMA på seagate extern hd?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ingen RMA på seagate extern hd?
Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 17, 2009 - 5:27 am
sp_Permalink sp_Print

Min externa Packard Bell hd på 500GB har kastat in handduken. Låter som att spindeln har fastnat 😕 . Tog ut hdn ur sin låda eftersom den är äldre än 2 år så kan man ju inte lämna in den där man köpte den och jag har nog inte kvar något kvitto heller. Så jag gick in på Seagates hemsida å skulle skicka den till dom på RMA, man ska ju ha 5 års garanti där ju. Men det står att den inte innefattas av garantin när jag skriver in model, part å serie nummer. Ska det vara så?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1217734
February 17, 2009 - 7:14 am
sp_Permalink sp_Print

Klart den inte innefattas av slutkundsgaranti när du köpt en disk de sålt OEM till någon de vet har två års garanti.

deranger
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
1217735
February 17, 2009 - 7:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jo det är ju tyvärr så.

Du har ju inte köpt en seagate disk som infattas av seagate garanti.
Du har ju köpt en pakard bell som i sin tur köpt av seagate till förmånligt pris i med att man tummar med garantier och support.

Mvh
Phille

drotz2000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 643
1217741
February 17, 2009 - 8:15 am
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote: Min externa Packard Bell hd på 500GB har kastat in handduken. Låter som att spindeln har fastnat 😕 . Tog ut hdn ur sin låda eftersom den är äldre än 2 år så kan man ju inte lämna in den där man köpte den och jag har nog inte kvar något kvitto heller. Så jag gick in på Seagates hemsida å skulle skicka den till dom på RMA, man ska ju ha 5 års garanti där ju. Men det står att den inte innefattas av garantin när jag skriver in model, part å serie nummer. Ska det vara så?

Du har ju alltid 3 års reklamationsrätt där du köpte den om inte annat.

deranger
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
1217745
February 17, 2009 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

Ang reklamationsrätten.....

Blir dock intressant hur "han skall bevisa" att den var trasig från början samt utan kvitto och isär mekad 😉

Lycka till säger jag bara.

drotz2000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 643
1217746
February 17, 2009 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

deranger wrote: Ang reklamationsrätten.....

Blir dock intressant hur "han skall bevisa" att den var trasig från början samt utan kvitto och isär mekad 😉

Lycka till säger jag bara.

Att han skruvat isär den vart väl inte så bra kanske.
Men kan man få ihop den utan att det syns så är det bara gå in med den sen och reklamera.

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1217769
February 17, 2009 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Det är ju bara ett metall skal med ett kretskort som jag tagit ur hdn ur så det är bara att skruva ihopa igen. Men felet har ju inte varit där från början utan det bara hände av sig själv som det gör med Hds. Aja får väl skicka den till el skroten. Synd man itne kan få tillbaka något från den, datorn vägrar starta när man kopplar in den.

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
1218584
February 23, 2009 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

enligt konsumentköpslagen har man som slutkonsument alltid 3års garanti. dock måste du bevisa att felet uppstod vid första uppstarten av disken samt att man inte får skruva i den själv.

de gången inköpsstället ger dig 1års garanti, så innebär det att felet kan uppstå när som helst under detta år och du skall då få en ny/repararad disk.

redan här kan jag ju tipsa alla som ska köpa diskar att hålla sig till HDD tillverkarens egna diskar och inte köpa dell, packard bell, HP osv. osv. just pga. garantitvister och extra krångel.

jag jobbar inom distbranschen så jag bör ha ganska fin koll på de här 🙂

Edit: skulle självklart tillägga att om någon sitter på mer info så får ni gärna rätta mig 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 498
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL