Inget ljud från datorn|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Inget ljud från datorn
froilan
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 22, 2001 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

För ett par dagar sedan spelade jag cd-skivor på datorn för att redigera och komprimera till mp3-filer. Helt oväntat försvann ljudet och inga som helst ljud kunde höras varken från musik spel eller de ljud som finns i Windows. Har ett inbyggt ljudkort på moderkortet och aktiverade det i BIOS men det var lika tyst ändå. Installerad ett SB Live Value och det kortet hittades av Windows samt fick ljud när datorn stängdes av och sattes på. Men då jag testade med att spela en mp3-fil vad det tyst igen. Kontrollpanelen meddelar att all hårdvara fungerar utan problem. Alla volymkontroller för ljud är ställda på max. Då jag besökte en hemsida för bilstereo hördes plötsligt pianospel från högtalarna. MIDI-funktionen är alltså OK.
Har även testat Herculeskortet och SB Live-kortet på annan dator utan problem. Är det någon som förstår vad som hänt. Tror själv att felet ligger i mjukvaran och funderar på att göra en nyinstallation av XP. Möjligtvis kan felet ligga på moderkortet. Datorn har haft samma konfiguration sedan augusti och fungerat bra tills nu. Ljudet är kopplat till en mindre stereoanläggning NAD 2x30w som är testad och fungerar med andra ljudkällor.
Mina spec:
Athlon 1400
ECS K7S5A Sis735 med inbyggt AC´97 Ljudkort
256 mb ram DDR
Hercules Fortissimo II alt.
SB Live Value
Gainward GF3 m tv-out
3x20gb IBM Hd
80gb Wd Hd
Adaptec 2701 SCSI
Plextor Ultraplex 32x

froilan
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
sp_UserOfflineSmall Offline
124689
December 22, 2001 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Hittade felet i Windows kontrollpanel en volymknapp i lägsta läget. Hoppas ingen har grubblat för mycket över detta.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 287
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL