June 13, 2001
Hej
Jag har problem med att få ut ljud ur datorn. Jag har kopplat en RCA-kabel certifierad för "digital audio" från datorns S/PDIF-utgång till förstärkarens digitala ingång. Då jag kör Xubuntu på datorn har jag valt att XMMS ska skicka det uppspelade ljudet till "PCM Default". Detta fungerar utmärkt när jag kör från min 3.5 mm-utgång från datorn till förstärkaren, men inte när jagkör från S/PDIF. Jag har aktiverat IEC958 i volymkontrollspanelen och valt IEC958 playback source som PCM. Jag tycker att det borde fungera, någon som har några idéer om vad det kan vara? Förstärkaren står bara och visar "Autodetect digital" när jag valt att den ska använda digitala ingången som ljudkälla.
Tack på förhand
VH Martin Karlsson
June 13, 2001
Det som sitter på mitt moderkort, som i sin tur är ett DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D 🙂
Edit:
Detta hittade jag om det på DFI's hemsida, ganska knapphändigt.
Karajan audio module
- Realtek ALC850 8-channel audio CODEC
- 6 audio jacks
- 1 CD-in connector
- 1 front audio connector
S/PDIF-in/out interface
June 11, 2001
Eftersom du har både S/PDIF in/out så kan det vara så att du har kopplat den i datorns in-port.
Kolla även om det finns en inställning för digital output. Om denna är avstängd så försvinner ljudet.
Kan även vara förstärkarens signalåtergivning vilket gör att du måste ha ganska högt ljud igång. (Det kan hända att du behöver -20dB eller mer.)
June 13, 2001
Jag kan meddela att jag löst problemet nu. I kontrollpanelen för ljudkällor m.m. i Xubuntu så hade jag inte prövat att ha "volymen" (eller signalstyrkan kanske man ska säga) för S/PDIF-utgången på noll. Då gick det. Förmodligen var den digitala signalen förmodligen för stark för förstärkaren att tolka om man inte hade den på lägsta. Högre nivåer är förmodligen användbara om man har längre kablar med högre resistans eller liknande.
1 Guest(s)