June 15, 2007
Nu har jag installerat vista igen efter att ha provat xp tidigare.
Förra gången jag hade vista så funkade faktiskt ljudet en stund, vista hittade själv drivrutiner för detta men nu verkar det ha hittat någon annan realtek hd audio driver som inte tycks funka. Vad jag än gör så säger uppspelningsenheten att det inte är någon högtalare inkopplad. Hur känner den av detta egentligen? Högtalarna är faktiskt inkopplade.
Ljudkortet är inbyggt och hette nog ALC 880 om jag inte minns fel i skrivande stund.
Vista 32 bit, e6600 processor, 8800gts grafik, 2gb ram... Inget konstigt på den sidan, det funkade ju innan i alla fall men nu fattar jag inte varför det vägrar funka, vet ju inte vilken drivrutin den hade innan.
Winamp, mediaplauer eller fm jukebox vägrar ge ifrån sig något ljud.
October 23, 2002
Prova att tanka Realtek HD Audio Driver:
http://www.realtek.com.tw/down.....wn=false#1
Direkt länkar:
ftp://202.65.194.212/pc/audio/.....a_R170.exe
ftp://202.65.194.211/pc/audio/.....a_R170.exe
ftp://209.216.61.149/pc/audio/.....a_R170.exe
June 15, 2007
Isaku wrote: Prova att tanka Realtek HD Audio Driver:
http://www.realtek.com.tw/down.....wn=false#1Direkt länkar:
ftp://202.65.194.212/pc/audio/.....a_R170.exe
ftp://202.65.194.211/pc/audio/.....a_R170.exe
ftp://209.216.61.149/pc/audio/.....a_R170.exe
Om jag installerar denna och tittar i uppspelningsbaren så ser man en grön på realtek audio device men under högtalare så står det "Ej inkopplad."
June 15, 2007
padda wrote: Ungefär så gör min Vista ibland också, den säger att jag inte har någon ljudenhet installerad. Startar man om fungerar det igen.
Min hittar den inte alls. Jag har ingen ljudstyrenhet installerad.
Efter råd från ecs så skulle jag uppdatera bios, återinstallera vista, installera alla mb drivrutiner igen och detta funkar fortfarande inte trots att jag gjort allt dom sagt.
Det enda jag märker saknas är "Microsoft audio bus driver" eller nåt sånt där men var den går att hitta vet jag inte, hjälp från komplett eller ecs verkar jag inte få längre, här trodde jag min lösning finna men inte finns svar här heller verkar det som, drivrutinerna som länkas till ovan hjälper inte i alla fall. Ecs rekommenderar att installera drivrutin som heter 1.66 istället för 1.71.
Vad ska jag göra?
Måste verkligen ha mitt ljud att funka, efter biosuppdatering funkar inte längre xp drivrutinen som fungerade hjälpligt.
Markerar jag högtalarikonen så står det bara "Ingen ljuduppspelningsenhet installerad" Men enligt mig är den ju det, flera gånger. Vista installerar den inte ens själv längre, går inte lägga till ny maskinvara heller.
1 Guest(s)