September 1, 2002
Jag står inför ett inköps-beslut men känner mig aningen vilse i djungeln.
Ett projekt jag arbetar i är i behov av 7 st bärbara datorer.
Frågan är bara vilka.
Vi kommer använda dem i undervisning och datorerna kommer att flyttas på dagligen. Vi har även planer på att använda datorerna i mer underhållande syften såsom spel. Vi har budgeterat för c:a 10,000-11,000 kr exkl moms per maskin. Hade vi haft mer pengar hade jag gärna köpt en Levono-maskin ur T-klassen, men så lyckligt lottade är vi inte.
Kompilerar man dessa förutsättningar till någon "krav"-lista ser den ut såhär:
- Pris runt 10,000 exkl moms ( ~10-12,000 inkl moms)
- Datorn måste finnas i handeln redan idag. Vi har inte tid att vänta en månad på att maskinen skall komma ut.
- Relativt robusta och slittåliga (inga onödiga plastmojänger/detaljer)
- Minst 1GB minne, processorn behöver inte vara något monster
- Gärna inbyggd kamera.
- Diskret grafikkort med spelbar prestanda (typ X1600 / 7600)
Märke är av mindre betydelse men jag är dock lite tveksam mot Acer-maskiner då de jag testat personligen är ganska skrangliga och känns billiga.
Berätta gärna om vad ni tycker om de datorer ni testat och använt.
Jag är mer intresserad av erfarenheter och personliga omdömen än på-papperet-specifikationer, men allt går bra.
Vad har ni för erfarenheter?
December 3, 2005
March 14, 2007
Skulle satsa på HP eller DELL, följande produkter är att rekommendera:
HP DV2195 11 000 kr på Siba
HP DV6244EA/VP 10 000 kr på Siba. Denna har samma grafikkort som jag har till min och den funkar bra till spel, processorn är också bra, 1 gb minne och 120 gb HDD.
Fördelen med DELL är att du kan konfigurera prestandan. Bra exempel hos DELL är
Inspiron 9400
January 1, 2002
Jag skulle nog valt dells xps m1210 då den är väldigt kompakt. eftersom den skall flyttas omkring så tröttnar man snabbt på nåt större och tyngre. Sen att man kan välja till inbyggd cam och bättre grafikkort skadar inte 🙂
Körde med en Compaq Armada 110 när jag pluggade och min rygg tog stryk av det åbäket
1 Guest(s)