June 7, 2005
Jag har tänkt att köpa ny dator snart. Är så trött på min gamla AMD XP 1800+... den är inte överdrivet snabb.
Min budget är ca 14000 kr inkl skärm och jag skulle hemskt gärna vilja ha förslag på komponenter. 😎
Användningsområden: Bildbehandling (Photoshop, Maya), Spel (BF 2, WC3, Far cry),Filmredigering, Musik
AMD 64 låter bra...
September 20, 2001
https://www.nordichardware.se/.....tor+polare
+en mus då. Du kanske inte vill ha högtalare, så de kan du ju ta bort. Den här datorn fungerar utmärkt, och är nog en bra bas, sen kan du ju alltid ändra på den...
June 11, 2001
Tänk på följande:
Processor: AMD 64 med socket 939 90 nm. Gärna version X2 som har dubbla kärnor.
Moderkort: ASUS eller MSI, gärna med passiv kylare.
RAM: Minst 1024 MB, iom spelen och filmredigering gärna 2048 MB CL2.
Grafikkort: ATI eller Nvidia PCI-Express. Även om du inte tänkt använda SLI, fundera på det och ta ett moderkort med SLI så kan du uppgradera senare. Power Color är väldigt bra för spelande.
Hårdiskar: Flera stycken i raid för data och en 10kRPM disk för systemet.
Flera diskar där system, swapfiler, program och bild/filmdata kan läggas på fysiskt separata diskar är bästa överföringshastigheter.
Bildskärmar: Samsung 959NF är bäst om du tänkt använda CRT. för TFT kolla att skärmen klarar alla färger och att den tar minst 1600x1200 i 19", eftersom det är bildpunkter och inte kakelplattor man vill se. För 21" skall skärmen klara minst 2048x1536.
June 11, 2001
X2 kan vara overkill, så en enkel 64 räcker långt, men man vill ju alltid vara värst eller hur?
CL2: är enkelt förklarat ramminnets snabbhet, lägre värde innebär kortare väntetider.
RAID: är ett sätt att koppla samman flera fysiska diskar som sedan ser ut som en fysisk hårddisk, ett kontrollerkort eller en inbyggd kontroller på moderkoret styr dom separata hårddiskarna. 4 hårddiskar på 120 GB ser ut som en hårddisk på 480 GB. Det finns flera metoder, den som är mest intressant är RAID 0 där informationen fördelas på flera diskar, informationens läs/skrivhastighet blir snabbare ju fler diskar som har satts samman.
För RAID 1 som speglar diskarna är detta en backup i realtid då informationnen skrivs lika till de diskar som används. Ett dyrt alternativ eftersom du bara får storleken av en disk, däremot säkert eftesom alla data kan räddas från en av diskarna om den ena havererar, skyddar dock inte mot misstag du själv orsakar utan bara mot hårdvaruhaveri.
I ditt fall är RAID 0 bästa valet då du kan använda allt utrymme och få en snabbare disk.
Tänk på att hårddiskar i raid ser ut som och arbetar som en fysisk disk, detta är viktigt att tänka på om du vill lägga tex, systemet, swap, temporära filer och privata filer på fysiskt separata diskar, då behöver du en separat raiduppsättning för dessa diskar, sätter du alltså upp systemet med 2 diskar i varje raid och vill att systemet, swapfilen och programfilerna ligger på separata diskar i raid så behöver du alltså 6 fysiska hårddiskar.
June 7, 2005
Ok,
Vad tycks om det här...
- AMD Athlon 64 "Venice" 90nm 3500+ (1000 mhz? 2000 mhz?
- Asus A8N-SLI Deluxe
- Geforce 6800 GT (vilket märke?)
- Samsung S-ATA 2, 200Gb (raid blir helt enkelt för dyrt i en första inköpsvåg)
- Antec P180 miditower
- Valueram 1024 Mb (kingston eller corsair?)
- DVD brännare (rekommendation?)
Sen funderar jag på skärm, 17" eller 19". 19" är ju egentligen bara digital zoom... är det värt någon tusenlapp extra ändå?
October 10, 2002
Dinos wrote: Vad jag sett i reviews verkar X2-processorer rätt overkill oavsett budget. En X2 4200+ får exempelvis oftast spö av en 4000+ Single Core.
Känns som om du har mer nytta av en grov single core. Men men... min åsikt och min tolkning av de reviews jag sett.
Alltså redan specifikationerna säger ju att en 4000+ är direkt snabbare. Ända till det handlar om att börja köra flere trådar.. då blir den direkt mycket längre bakom. Jag håller dock med om att priset man får betala är högt, men för mig gäller endast dual core eller bättre. Jag föll helt och hållet för min dual processor dator. Kanske inte prestera lika bra som min single core i benchmark, men i dagligt bruk slog den med hästlängder!!!! Int någo onödigt väntas 🙂 så ska en dator vara!
2 Guest(s)