February 25, 2006
Planerar att införskaffa mig en E6400 tillsammans med ett ASUS P5B DELUXE. Vill ha bra överklockningsmöjligheter och gärna komma upp nånstans runt 3GHz. Får jag en bra prolle borde väl det gå?
Dilemmat är nu val av minnen. Minst PC2 6400MHz gäller om man ska klocka en bit har jag läst. Men klokare än så blir jag inte. Funderar på att beställa från http://www.memory-configurator.com. Väldigt fina priser där! Vill inte lägg mer än ~2000:- på ett 2GB-kit.
Har i alla fall hittat ett gäng. Bra eller anus? Bedöm ni som kan!
- 2GB G.Skill
- Ytterligare ett par G.Skill
- 2GB OCZ
- 2GB Crosair
Frågor:
1. Har intel planer på att sänka priserna på sina C2D prollar? Om ja, när? (Tänkte att det kanske kommer nåt nytt, därför sänker dom.)
2. Är 100% säker på cpu valet. Men finns det nåt bättre moderkort runt priset ~1500:- ?
3. Synpunkter på onlinebutiken memory-configurator.com?
4. Vilka minnen är bäst?
February 25, 2006
Gilgamesh: Många har kommit upp i 3GHz med det moderkortet. DS3 har ju till och med problem att nå 350FSB?
EliXyR: Känner inte att jag vill lägga mer än 2000:- på minnen. Behöver inte vara uberbra. Kan i värsta fall köra med divider. Du rekommenderar inga av dom jag listade?
May 5, 2004
Devider neråt existerar inte på P965, så blir svårt.
Jag köpte just ett ASUS P5N-E SLI, komplett har dem för 1100:- nVidia 650i SLI chipset, o ska göra runt 450fsb. Då har du kanske några hundringar över till minnen.
February 22, 2006
jadu tycker corsair funkar kalas Team Xtreem ska va riktigt fräna men dom får du inte för 2000 kr. c2d skulle sänkas i sommar om ja inte har fel va en rätt drastisk prisänkning men mins inte vilka modeler det gällde va topp modelerna iallafall å dom andra har ja inte en susning om.
November 30, 2005
Jag har samma fundering kring minne som trådskapare, även om jag kan tänka mig att lägga strax under 3 lakan för 2x1 gb.
Kan inte ni som har överklockat era Intelburkar meddela vad ni har för minne och vilken hastighet ni nått med dom?
Intel Q6600 @ 3,3 GHz | Asus P5K-VM | Sparkle 8800 GT @ 690/2000 | Corsair Dominator 4 gb | WD 74 gb Raptor | 1250 gb WD | Corsair HX 620w PSU | SB X-Fi XtremeGamer | BenQ 24" wide + Philips 20" wide
February 25, 2006
February 22, 2006
jadu bra fråga.
inte klockat seriöst innu me mitt nuvarande system.
men e corsair dominator minne pc8500 å kostar 4lök slö klockat en gång för å se va cpu va kapabel till så körde volt å allt på stock å kör minnena i 800mhz å dom hängde med upp till 900 (orginal 1066mhz vet dok inte om moderkortet klarar det ska pröva köra 1:2 ration men inte hittat var fan man ändrar det i biosen) som sagt var har inte engarerat maj så mkt på klocka det systemet ja sitter på nu.
kommer ihåg gamla goa socket a tiden då hade ja corsair pc3200 cmx512xl tror ja det va dom gick upp till 500mhz i 2-3-3-11 1:1 sen så töja inte moderkortet mer.
men corsair e bra minne iallafall men finns ännu bättre men kostar därefter
May 23, 2006
Byggde ett system förra helgen med Gigabyte DS4. Det ville inte starta med Coirsair XMS2 2GB PC6400. Om det beror på inkompatibilitet eller ifall minnena var trasiga vet jag inte. Enligt QVL ska det endast funka med singlesided minnen av samma specifikation. Hade jag haft lite mer tid så hade jag gjort den läxan innan vi handlade. Plockade ihop denna på plats på webhallen.
November 8, 2003
Gilgamesh wrote: bort med moderkortet, ren skit bara, satsa på Gigabyte DS3 eller liknade...
Ursäkta mig, men det där verkar vara taget ur tomma luften. Möjligtvis har just du haft något dåligt med detta mobo, men kollar man på tex xtremesystems forum så är ju Asus P5B Deluxe det ett av de mest förekommande modekorten i diverse överklockningsdatabaser och övriga diskussioner där det gäller core2 duo, dessutom så har det också många av dom högsta placeringarna. Det verkar enligt mig vara ett av de bästa korten just nu om du vill nå hög OC, dessutom så är det billigt.
En fin Conroe OC-databas: http://www.xtremesystems.org/f.....p?t=127379
Där ser man tydligt att P5B är ett bra kort.
Och anngående minnen så är ju minnen med D9MGH chip det bästa valet, här finns lite fina OC resultat med just minnen:
http://www.xtremesystems.org/f.....p?t=114977
February 12, 2003
arion wrote: Det verkar enligt mig vara ett av de bästa korten just nu om du vill nå hög OC, dessutom så är det billigt.
Billigt? 1800:- för ett P965-kort? Jag ser det som fruktansvärt dyrt.
DS3 går loss på 12-1300:-, och det finns inte ett exemplar som inte klarar 450FSB, som inte totala bönder sitter framför.
Dessutom behövs knappt mer än just 450 om man ska ha en E6400.
November 8, 2003
1586:- enligt prisjakt. Men jo, det är dyrare men det går inte att komma ifrån att det ä ett bra modekort. Gigabytes kommer han säkert också komma ganska högt med, men P5B är ändå ett bättre kort. (enligt mig, och statistiken på XS)
EDIT: Fast DS3:an har ju just det högsta resultatet med just E6400 i databasen jag länkade till. Båda korten lär ju funka helt ok. (Men jag "röstar" ändå på Asus bräda)
July 21, 2006
Har inte testat P5B Deluxe, men jag har själv ett P5W DH Deluxe, och av mina erfarenheter av det så...inte bra!!! Före julen hade jag upp FSBn till 400, multipliern på 9 o det blev ju 3.6GHz, med en E6600. För en vecka sen hade jag upp FSBn upp 400 en gång till, för att testa lite benchmarks och så.
MEN, för några minuter sen så försökte jag komma högre, gick inte så jag tänkte att jag backar tillbaks till 400, men den ville inte posta av ngn okänd anledning, så jag gjorde som manualen sade, stängde av dumburken, stängde av nätagget och drog ut strömmen, detta borde åtgärda problemen som uppkommer vid en misslyckad klockning o reseta BIOSen. Tror du den postade?
NEJ! NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ!
Gjorde samma sak en gång till, denna gång postade den, gick in i BIOS och lade in grundinställningarna, MEN jag glömde att spara inställningarna och till min förvåning så postade den utan problem. Trodde jag. Windows ville så klart starta i felsäkert läge (den där menyn kommer upp med den långa texten "Windows avslutes inte korrekt blabla...", jag valde att starta Windows normalt men jag fick bara en BSOD (blåskärm).
Startade om, vägrade POSTa, stängde av burken, startade, gick in i BIOSen, lade in grundinställningarna, sparade dom, startade om...o den vägrade POSTa än en gång! WTF?!?!?!
Orkar inte skriva, men jag höll på i åtminstone en halvtimme, och till sist lyckades det, efter många om och men.
Mitt förslag: Köp vadsomhelst, men inte ett Asus. P5B Deluxe kanske fungerar bättre, vad vet jag. Men skulle jag kunna resa i tiden 😛 så skulle jag ha köpt ett Gigabyte eller ett Abit eller vadsomhelst, till och med ett Soltek, men INTE ETT ASUS!!!
PS! Om du ändå skall klocka skulle jag föreslå att du köper en E6300 istället eftersom de lätt kommer upp i samma hastighet som en E6400 (vilket inte är så konstigt eftersom det är samma processor, men den billigare har lägre multiplier). Den eller en E6600. Men det är ju förstås bara IMHO.
November 8, 2003
SS_The_Demon wrote: Hdumburken, stängde av nätagget och drog ut strömmen, detta borde åtgärda problemen som uppkommer vid en misslyckad klockning o reseta BIOSen. Tror du den postade?
För att resetta BIOS måste du ändra på jumpern för just detta, eller göra som du beskriver OCH ta ut batteriet, annars så försörjs BIOS:et från det. Så är det på alla kort (mig veterligen).
SS_The_Demon wrote:
Mitt förslag: Köp vadsomhelst, men inte ett Asus. P5B Deluxe kanske fungerar bättre, vad vet jag. Men skulle jag kunna resa i tiden 😛 så skulle jag ha köpt ett Gigabyte eller ett Abit eller vadsomhelst, till och med ett Soltek, men INTE ETT ASUS!!!
Detta är en dålig anledning, visst, det förekommer dåliga/trasiga exemplar från alla tillverkare, men Asus är inte ett av de företagen som har "sämst" kvaliteé. Dessutom så verkar det ju inte vara något problem med ditt modekort, förutom att du gjorde något fel i BIOS-inställningarna och sen inte gjorde rätt för att återställa.
July 21, 2006
arion wrote: [quote=SS_The_Demon]Hdumburken, stängde av nätagget och drog ut strömmen, detta borde åtgärda problemen som uppkommer vid en misslyckad klockning o reseta BIOSen. Tror du den postade?
För att resetta BIOS måste du ändra på jumpern för just detta, eller göra som du beskriver OCH ta ut batteriet, annars så försörjs BIOS:et från det. Så är det på alla kort (mig veterligen).
SS_The_Demon wrote:
Detta är en dålig anledning, visst, det förekommer dåliga/trasiga exemplar från alla tillverkare, men Asus är inte ett av de företagen som har "sämst" kvaliteé. Dessutom så verkar det ju inte vara något problem med ditt modekort, förutom att du gjorde något fel i BIOS-inställningarna och sen inte gjorde rätt för att återställa.
1. På åtminstone detta Asus kort behöver man ej ta ut batteriet, ska leta fram texten i manualen åt dig...
"Note: You do not need to clear the RTC when the system hangs due to overclocking. For system failure due to overclocking, use the C.P.R. (CPU Parameter Recall) feature. Shut down and reboot the system so the BIOS can automatically reset parameter settings to default values."
RTC står för "Real Time Clock" för de som inte visste.
Här står det följande angående C.P.R. funktionen:
C.P.R. (CPU Parameter Recall)
Om systemet skulle hänga sig beroende på överklockningsproblem behöver man inte öppna kabinettet för att tömma CMOS data. Genom att bryta strömme och återstarta, kommer BIOS att automatiskt återställa CPU-inställningar till standardvärden.
http://se.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=307&model=1179&modelmenu=1
Jag vet att den länken går till P5B Deluxe mobot, men den finns också på P5W DH Deluxe kortet, dock så finns det tydligen inte på hemsidan.
Fel inställningar i BIOS säger du?
FEL! säger jag, eftersom jag har skrivit upp vad jag haft för inställningar tidigare och använt samma ikväll så kan det ju inte bero på det. Kan ju också tillägga att jag vid tidigare nämnda klockning (FSB 400) har kört Orthos torturetest i 45 minuter utan problem, vilket jag tycker är tillräckligt för att bevisa stabiliteten hos systemet.
May 23, 2006
Har samma problem med mitt P5W DH Deluxe. Måste dock inte bryta strömmen för att den ska återgå till standard. Det gör den automatiskt på nästa boot-försök.
Kör FSB på 360 och det går stabilt. Enligt mina erfarenheter så är det Nordbryggan som sätter gränsen där... Max spänning är 1.65V till NB. Man skulle kanske kunna göra någon snygg modd till denna. Risken är väl dock att man bränner den. I övrigt är det ett bra kort. Speciellt när man kör X64
2 Guest(s)