August 8, 2002
Som vanligt när jag försöker göra något i hårdvaruväg så dyker nått problem med nån sladd alltid upp. Dagens sladdtrubbel:
Jag ska alltså installera ett Promise Ultra ATA/133 TX2 IDE kontrollerkort, för jag behöver en hårddisk till och har slut på IDE-platser. Men vad jag inte begriper är den strömkabel som ska kopplas mellan kontrollerkortet och moderkortet. Manualen säger såhär:
"4. Attach your system case's 2- or 4-pin LED cable to the LED connector on the Ultra133 TX2 controller card (see Figure 2 next page). Make sure that pin 1 on the connector is aligned with pin 1 of the cable."
Jag vet inte hur denna kabel ser ut så jag vet inte vad jag letar efter. Vet inte om det är tänkt den ska komma från nätaggregatet eller moderkortet.
En skum sak jag sett är att om man köper en äldre modell av detta kortet (Ultra100) så följer en sådan kabel med i paketet. Men alltså inte till Ultra133.
Så, behöver jag köpa en sån sladd eller? Var köper man sånt? Var på moderkortet kopplar jag den sen då? Fan vad newbie jag känner mig... :banghead:
Mitt moderkort: Asus P4T-E
Nätaggregat: Chieftec 340W
January 3, 2001
Nu har jag ju ingen aning om jag ens fattat problemet. Men kablen som beskrivs är inte det bara för att se om disken arbetar ? I så fall så finns sladden säkert redan ansluten på ditt moderkort och indikerar när dina tidigare diskar arbetar (genom en lysdiod). Kontakten fyller ingen funktion mer än att den indikerar när disken jobbar så skit i att koppla in den vet jag.
Som sagt jag kan va helt ute och cyklar.....
August 8, 2002
Problemet är kort sagt att manualen säger att jag ska koppla i en sladd, men jag har ingen aning om vilken sladd manualen snackar om.
Också tänkt tanken på det du säger. Misstänkte att LED hade med lysdioder att göra, men jag tänkte det vore säkrast att fråga här först innan jag provar utan någon sladd ikopplad.
Hoppas nån mer kan komma med åsikter/förslag.
July 17, 2002
ArtireZ wrote: [snip] "4. Attach your system case's 2- or 4-pin LED cable to the LED connector on the Ultra133 TX2 controller card (see Figure 2 next page). Make sure that pin 1 on the connector is aligned with pin 1 of the cable."
Jag vet inte hur denna kabel ser ut så jag vet inte vad jag letar efter. Vet inte om det är tänkt den ska komma från nätaggregatet eller moderkortet.
[snip]
Det som står är ju att du ska koppla "system case's" (chassits) 2- eller 4-pinnars lysdiod-kabel.....bla bla bla.
Det handlar alltså om den 'lampa' som blinkar när dikarna jobbar.
Jag antar att "Figure 2 next Page" bara visar var på RAID-kortet kabeln ska in.
May 9, 2001
Precis. Om du kollar i lådan så ser du några kablar (på min så är det en bred och en smal) med några små kontakter på som går ut till fronten på din dator. Dessa små kontakter är anslutna till ditt moderkort. Funktionen med dessa kablar är att du ska kunna slå på datorn med en knapp, en lysdiod som indikerar att din dator är på (duh) och en diod som blinkar när din hårddisk (ar) jobbar.
Vad manualen menar är tydligen att du ska ansluta den kontakt som går till HD lampan på din front till ditt nya kort. Den kontakten brukar vara märkt med texten HD LED.
1 Guest(s)