December 25, 2001
Har ett litet problem med mitt billiga mobo, det finns bara uttag för en chassifläkt, men jag har två som jag vill koppla in. Hur ska jag gå tillväga för att koppla in min andra fläkt? Finns det nån fördelare eller omkopplarkabel så man kan koppla den till nåt annat uttag?
October 22, 2001
Du tappar RPM signalen om du kopplar den på nätagget. Men kolla först vad moderkortet oxo klarar av. Är inte bra med för mycket fläktar på ett uttag på moderkortet, du kan överbelasta det och sen har du inget moderkort. Så jag skulle ta de säkra och skippa RPM signal och ha ett helt moderkort. Samt jag tror inte du får RPM signal på bägge fläktarna förde om du kopplar dem till samma uttag. Tippar du får en RPM signal som visar fel istället.
December 2, 2001
Nefilim wrote: Ok ska försöka koppla det till en molex-kontakt. Behöver jag hane/hona at sätta på fläktsladdarna, eller kan man bara fästa dem i molexkontakten på nåt sätt?
När du köper molex fläktar burkar det följa med en liten stump sladd som du bara trycker på en ledig kontakt.
December 25, 2001
Men fläkten jag har har en 3-pins-kontakt. (det är en 80mm Zalman-fläkt från gtek.net). Jag ska alltså försöka koppla denna till en 4-pins molexkontakt istället, eftersom mitt mobo inte har fler fläktkontakter. Jag funderar dock på att helt enkelt köpa en 3->4-pins-konverterare för att lösa det så smidigt som möjligt.
May 23, 2001
Jag har en 3>4 pins konvertare på min andra dator till processorfläktarna detta för att det helt enkelt inte fanns nått uttag på moderkortet och detta fungerar bra. Det du missar är ju att du inte kan kolla hur fort fläkten snurrar men det kändes väl som det kvitta bara den snurrar =)
2 Guest(s)