Installera moderkort|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Installera moderkort
mitmit
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 15, 2007 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej

Jag har fått ett moderkort samt köpt ett chassi.
Jag håller på och installerar det men är lite osäker på några saker.

Jag är osäker på hur jag vet vilken som del av en kontakt från chassit som är ground och vilken som är något annat på exempelvis PowerSW och Reset SW. Känns som om man inte får sätt dom kablarna fel. Vad kan hända då?

På en kabel är en tråd orange och den andra vit. På kabeln står det TKG på den oranga kontakten på Power SW. Det är även en pil på kontakten vid den oranga tråden. Vet inte om det hjälper någon. På Reset SW så är det en pil på den lila tråden (det finns en vit och en lila). Det står dock inte TKG på denna kontakten alls.

Vet inte vad jag mer kan ge för ledtrådar.

Tror inte ni anar hur tacksam jag skulle vara om jag fick hjälp med detta problem då jag skulle få igång en kanondator i mina ögon sett.

Moderkortet är ett P4C800E
http://support.asus.com/downlo.....E%20Deluxe

Nätagget är ett HuntKey Deltaco PSU-422 , ser nästan ut som det jag länkar till men har lite mer strömförsörjningsmöjligheter.

http://www.deltaco.se/article......ID=PSU-420

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1130877
April 15, 2007 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Det skall stå på moderkortet och/eller i manualen vart kablarna skall sitta och vad som är + resp jord (-). Vanligtvis brukar den det färgade stiftet vara plus, ibland står det tom ett litet plus-tecken vid kontakten.

matssjoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 335
1130878
April 15, 2007 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

power switch och reset spelar ingen roll om man byter håll på kontakten. men man ska naturligtvis inte koppla ihop tex en pinne från power sw och en från reset. koppla bara in power sw till de två pinnar som är till för detta. vilket håll spelar som sagt ingen roll.

Gorgeous-George
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 436
1130908
April 15, 2007 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Lampor i chassit, typ hårddisk å power funkar inte om man vänder kontakterna åt fel håll. Inget händer dock om man gör det förutom att de inte fungerar.. 🙂

mitmit
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
1130932
April 15, 2007 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack vare era svar vågade jag dra igång burken och det enda som just nu inte lyser är powerlampan. Annars hoppade burken igång som den skulle. Har dock inte kommit underfund med hur jag ska koppla in mina USB uttag som är på fronten.

Jag vet var dom ska sitta på moderkortet men inte hur jag ska sätta kablarna. Det verkar som om en kabel har 3 trådar och till den hör ytterligare en kabel med en tråd som har - som markering. Jag har två såna här par vilket stämmer med uttagen. Ska läsa manualen för 5 gången.

Ska även leta upp ett ställe att ge grafikkortets fläkt störm.

Tack för all hjälp! Har ni fler tips så hör av er.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 317
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL